PDA

Vis full versjon : Help; bilen mister kraft!



yngve
07/07/10, 06:30
Har en xc90, 03 mod, gått 150000. Men i den siste tiden har den begynt å oppføre seg ganske rart.
Kommer frem mototservice erfordras i dashbordet. har vært på volvo, tatt diagnose, men dat var vel 30 ting som kunne være feil.
De måtte da søke nøye.
det som skje er at når bilen nærmer seg 60 km/t og skal gire fra 2 til 3 gir, mister den trykket og vil ikke gire videre. noen ganger, hvis jeg holder gassen inne gir den seg etter noen sekunder, ellers må jeg stoppe å starte på nytt, da forsvinner det.
Hva kan være galt, kan det være en lekasje?
var det turboen som måtte byttes kosta det 18tusen..

TeamBørnOut
07/07/10, 06:32
turbo finner du billigere på nettet. få en kammerat til å bytte for deg.
Men uansett så vil ikke en turbo stelle til dette problemet!
Det er ikke noe med egr ventilen din da? volvo har jo hatt litt problemer med de som jeg har oppfattet. åpner vell å da mister bilen kraft..

yngve
07/07/10, 06:56
har ikke peil på hva som kan være galt, kan jo være noe så enkelt som en lekasje. den har også begynt å "blåse" når jeg slipper opp bremsen.
Liten vindpust på en måte.. vanskelig å forklare.

pmelle
09/07/10, 08:06
har ikke peil på hva som kan være galt, kan jo være noe så enkelt som en lekasje. den har også begynt å "blåse" når jeg slipper opp bremsen.
Liten vindpust på en måte.. vanskelig å forklare.

Der kommer ett slikt vindpust fra min xc90 oxo når bremsen slippes. Har ikke noen feilmelding.

Jeg hadde ett problem for bare noen uker siden der D5 motoren gikk i samme sikkerhetsmodus du beskriver med sterkt redusert effekt. Dette skjedde under pådrag f.eks forbikjøring og bratte bakker. Meget plagsomt. Det var en injektor som var dårlig. Siden der var to injektorer som hadde merkbart større lekkasje enn de andre ble de to byttet. Etter dette ble allt så mye bedre og motoren går mye stillere.
Diagnosen viste kun en uspesifisert feil indikasjon mot rail system...

yngve
09/07/10, 14:07
er ganske plagsomt ja:) Er en bratt bakke ut fra huset mitt i en 70 sone, kjedelig når den "stopper opp" da:) Fått noen ganske langt oppi bak..

Men var det mulig å se eller høre lekasjen?

yngve
09/07/10, 14:41
Var det en dyr reprasjon forresten?

Texascom
09/07/10, 16:30
turbo finner du billigere på nettet. få en kammerat til å bytte for deg.
Men uansett så vil ikke en turbo stelle til dette problemet!
Det er ikke noe med egr ventilen din da? volvo har jo hatt litt problemer med de som jeg har oppfattet. åpner vell å da mister bilen kraft..

Her tar du feil Mr :P
Turboen kan være årsakt til akkurat dette problemet, men det kan som nevnt tidligere her være mange andre årsaker!

Det jeg ville sjekket er:

- Vacumer begge motorfestene og sjekk at disse ikke lekker - typisk feil!
- Sjekk vacumslanger fra vacumpumpe til ventiler, motorfester og turbo.
- Luftfilterslangen inn på turboen kan ha en tendens til å suge seg sammen ved ladetrykk.
- Kontroller at ladeluftsystemet er tett.
- Sjekk at wastegatestaget på turboen går lett ved vacumering på dosen, dette kan hakke litt og da ligger feilen der. Heldigvis er dette veldig sjelden! Men jeg har hatt to tilfeller på akkurat dette slik du forklarer symptomet ditt.

Hvis alt dette er i orden står du igjen med to enkle ventiler, ladeluftreguleringsventilen og ventilen på motorfestene. Dette er ikke store kostnadene.

Det kan jo også ha andre litt mindre vanlige årsaker, men da kreves nøyere feilsøking. De punktene jeg har listet opp kan gjøres med vacum/trykkpumpe.

Lykke til! :D

TeamBørnOut
09/07/10, 17:46
Så turbon sitter å følger med når bilen nærmer seg 60kmt... sitter å lurer å venter... å i det bilen skal gire fra 2. til 3. sååååå slårn seg vrang å låser seg / leverer 0 luft? :P Da har turbone kommet langt siden jeg leste noe om de sist :D

Texascom
09/07/10, 17:57
Det kan bare være tilfeldig, men også at det er ved et visst ladetrykk så kiler den seg pga rust.. Som sagt vært borti dette to ganger da det er turboen som kødder.

TeamBørnOut
09/07/10, 18:05
Håper du sikter til at wgn er treg ellerno :)
men et kan han jo lett sjekke... men da ville den nok gjort sånn ellers også når man fikk opp litt fart og den står oppe lengre..

TeamBørnOut
09/07/10, 18:06
Men egr ventilene på disse bilene pleier jo å kødde å gjøre bilen kraftløs.. er jo lurt å sjekke opp slike ting først. som er veldig kjent? samme symtom :)

Texascom
09/07/10, 18:47
Man må uansett feilsøke ut i fra spesifike feilkoder når man skal finne en konkret feil, og deretter utelukke komponenter under feilsøkingen. Det er min måte å gjøre dette på, som jobber med slikt daglig.

TeamBørnOut
09/07/10, 18:51
Ikke rart det er dyrt på verksted da :)

Texascom
09/07/10, 18:52
Jeg feilsøker etter den raskeste og mest presise prosedyren... Og kommer fort frem til riktig løsning som igjen fører til superfornøyde kunder hos oss!

yngve
09/07/10, 20:13
Hadde den inne på Volvo, feilsøkte, kom ingen spesifik feil, bare ca 20 forskjellige ting det jkunne være.
Fikk beskjed om å "tvangs"kjøre den 3-4 km med høyt turtall i 2 eller 3 gir.
Men det hadde ingen effekt.

men takk for lista Texascom, skal ta en titt på de tinga.

Christbo
16/07/10, 18:53
Min V70 D5 2005 manuell gått 140000 hadde samme problem. Mistet all kraft ved gasspådrag i motbakke, og fikk beskjed om at motorservice måtte utføres. Slo av og på tenningen så var alt i orden. Skjedde flere ganger. Fikk sjekket bilen og det var 2 feil, hull på intercoller og gåen EGR ventil. Skiftet begge deler og bilen har vært feilfri siden.. ca 20000 km.

TeamBørnOut
17/09/10, 22:34
egr ventilen var nok den slemme synderen. skjedd på 2 andre v70er i det siste som jeg vet om også :)

heldigvis spute de meg om råd før de tok den med på verksted å feilsøkte :P de kunne jo møtt på texas og måtte feilsøke lenge :P

Torsen67
25/09/12, 22:28
Går det ikke an å blende egr ventilen på disse motorene?