PDA

Vis full versjon : Feilkoder og diagnoseutstyr



Idadb
18/05/16, 06:35
Etter å ha hatt min 01 mod v70 inne for bla diagnose, avdekket de følgende feilkoder:

CEM-1A5F
ECM-510F

De sa at videre søking kunne bli tidskrevende Og dyrt. Vurderer derfor å kjøpe diagnoseutstyr selv. Hva er det billigste og brukbare jeg kan få til å finne ut av disse?

Jeg trodde bare det var en ABS-sensor som var gåen, men tydeligvis ikke...?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
18/05/16, 08:09
Etter litt kjapp googling så tyder alt på at disse har en sammenheng. CEM får ikke kontakt med BCM via Canbus-nettet, og ECM får ikke hastighetssignal fra BCM.
Flere mener at BCM må byttes pga intern feil.

Ang. diagnoseverktøy så er det mulig å bruke Biltema sin, men det aller beste i slike tilfeller er å bruke Volvo sin VIDA, som igjen betyr en tur til et merkeverksted.
Der kan de ta en kjøretur og lese ut hastighet via CAN.

Mål motstanden på alle sensorene (skal ligge på ca. 1000ohm), og er de i orden, sjekk abs-ringene. Er disse også i orden, så ville jeg prøvd en annen BCM.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Idadb
18/05/16, 15:07
Takk for svar [emoji4] noen oppfølgingsspørsmål:
-hva koster bcm og hvor kjøper man det? Lett å skifte selv?
-ABS sensorene jeg skal måle motstanden på?

Litt inn-med-teskje takk [emoji14][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
18/05/16, 15:17
- Regner med du kan smelle på en brukt BCM, men du må ha riktig versjon. Florerer av forskjellige versjoner.
Ny er ukjent sum for meg, men regner fort vekk med 10-15 000kr for en ny på Volvo i Norge.
Sitter denne på ABS-pumpa som den gjør på tidligere V70'r, så skal det være en smal sak å bytte.

- ABS-sensorene, ja.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Idadb
18/05/16, 16:27
Er bcm det samme som ABS sentral? Sliter litt med å finne ut hva det er på norsk.
Og det med riktig versjon, er det ok med samme bil/motor/kasse osv, eller er det er noen tall e.l på selve delen som skal stemme overens?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
18/05/16, 16:38
BCM - Brake Control Module, så ja, er ABS-sentral. Ta utgangspunkt i samme delenr. Det kan være flere kombinasjoner med samme oppsett på bil.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Idadb
18/05/16, 16:45
Ok, tusen takk igjen. Da er det bare å sette i gang å undersøke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Idadb
18/05/16, 21:08
Fremme viste dem 604 og 590. En av de var skiftet i fjor, men dette tyder på at begge er gåen? Eller kan det være andre ting som gjør de?
Bak vet ikke hvor jeg skal måle?


Sent from my iPhone using Tapatalk

locked
18/05/16, 21:34
Sidan det ikkje er feilkode på BCM antar eg at det ikkje oppnås kontakt med den, derav feila på dei andre styreenhetane.

Har du sjekka sikringen?

Dersom du kan måle at 4 ledninger er OK, +12v, jord samt CAN:H oh CAN:L og det fortsatt ikkje oppnås kontakt med BCM så er den defekt. Finnes masse firma som reparerer slikt.

Børge Vikebø
18/05/16, 21:34
Kan være nok å lodde opp sentralen. Det måtte jeg gjøre på min gamle V70. Hadde en haug med feilkoder på abs/tracs, etter lodding var dette ok.