PDA

Vis full versjon : Teknisk time hos Statens vegvesen



andre
17/05/16, 22:13
Heisann!

Fikk endelig bilen min på veien igjen etter den har stått en stund.
Prøvekjørte bilen på lørdag, den 7/5
Kjørte oppunder en forhøyning på statoil samme kveld og slo av eksosen... Da ble den stående der ei uke på parkeringen før jeg fikk den hjem.
Nå har jeg fått brev i posten om at bilen må på visning hos vegvesenet....

Det jeg lurer på er, hvor ømfintlige de er på en sånn kontroll med tanke på dekk/felger, senkesett, annen turbo, større cooler, 3" rørgater, dumpventil, 3" eksos uten katt.
Skal bestille time for godkjenning av senkesette for det har jeg papirer på, felgene er 18" og 8" brede, går detta?

Er en HKS GT2510 turbo, som sitter på nå. Er noe større en 13c men skal prøve og få den gjennom uten og bytte tilbake.... Men går det ann, og godkjenne med større turbo, og eller effektøkning på en 940 orginal turbo?

Christian
17/05/16, 22:15
Du må ta utgangspunkt i at alt dette vil bli slått ned på, men det kan jo hende du er heldig.

vangsfreaken
18/05/16, 10:21
senk får du jo godkjent, resten kommer helt an på hva dem oppdager... folk har fått godkjent økt motoreffekt før å, men da må du jo benke bilen og dokumentere avgass.

andre
23/05/16, 15:50
Hvor får folk tak i papirer fra volvo på hvor mye bilen tåler av hk og nm??

Skårholen
23/05/16, 17:45
På nærmeste volvoforhandler. Evt sende mail til Volvo Norge.

Terje1
23/05/16, 20:39
Hvor får folk tak i papirer fra volvo på hvor mye bilen tåler av hk og nm??

Å få godkjent mer effekt enn orginalt er nok mest trolig en fjærn drøm(eller dyrt) dessverre.

Selv om 940 er godkjent med maksimalt 238 hk og 310nm eller hva det nå er så får man ikke godkjent en endret/trimmet motor uten å dokumentere at den tilfredsstiller gjeldende avgasskrav.
Dette er ikke noen tomgangsmåling det er snakk om,men en laboratorietest med flere kjøresykluser.
Dette koster skjorta og etter hva jeg vet så erd et ingen firmaer i Norge som driver med dette.

Du må dessverre regne med å måtte bygge motor tilbake til original.

Du kan selvfølgelig ha flaks,men treffer du en noenunde oppegående kontrollør må du regne med trøbbel.

Eneste av trim som er godkjent på ft/fk motor montert i bil nyere enn 1989 er volvo sitt turbo pluss-kit.