PDA

Vis full versjon : Ytre drivknuter V70 2.0 t 02



Aagejr
17/05/16, 21:53
Hei. Jeg må bytte ytre drivknute på førersiden. Hvis jeg har skjønt rett så er det mulig å gjøre dette uten å ta drivakslingen ute av automatkassen. Er det noe som har noen tips å triks på lager før jeg begynner med dette...takknemlig for svar...

Svirre
17/05/16, 22:52
Fullt mulig å gjøre dette på bil, men igjen mye mer knot. Ville anbefalt deg å ta den ut av kassa for å spare deg for mye irritasjon :)
Uansett; løsne klemmene på mansjetten, skjær den av hvis du har en ny en, fjern mest mulig fett slik at du kommer til en seg-ring som sitter på innsiden av knuten (flatsiden mot midten). Den skal spennes fra hverandre slik at knuten kommer av.
Rengjør alle deler godt, monter på ny mansjett og sett på ny knute. Husk å flytte over seg-ring om det ikke medfølger på ny! Smør godt på med nytt fett og monter klemmer (lille må tres på aller først ;) ).

Håper dette hjelper :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

lars otto skiftesvik
18/05/16, 08:04
Gjorde dette på min bil, brukte en drivknuteavdrager fra biltema kr 399 da var jobben såre enkel uten å dra akslingen ut av kassen.

Svirre
18/05/16, 09:16
Gjorde dette på min bil, brukte en drivknuteavdrager fra biltema kr 399 da var jobben såre enkel uten å dra akslingen ut av kassen.
Ser egentlig ikke vitsen med spesialverktøy når knuten kan dras av for hånd :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mrstfu
18/05/16, 11:18
Altså, med mindre noe har gått veldig galt med den akselen, er det MYE lettere å trekke akselen ut av kassa og bytte drivknuta på en arbeidsbenk i riktig høyde, enn å skulle gjøre det på bilen. Å dra drivknuta av akselen resulterer antageligvis i at akselen popper ut av kassa uansett, og for å komme til den ytre drivknuta må du demontere nok til å ta hele akselen ut uansett.

Aagejr
18/05/16, 12:28
Takk for svar. Tror jeg sprinter på Biltema kjøper avdrageren....., så får vi se.

Mvh Aage

lars otto skiftesvik
18/05/16, 12:48
Med avdrageren fra biltema holdes akslingen helt i ro mens leddet trekkes av med den gamle senterbolten.Da er det bare å tre den nye medfølgende låseringen inn på akslingen og gi det nye leddet en liten kakk slik at leddet smekker inn på låseringen.
Selvfølgelig er det flere måter å gjøre dette på men jeg slapp å løse ned inne ved kassen jeg har også hørt at enkelte har hatt litt problemer med å få akslingen på rett plass etter at den blir demontert fra kassen.
Dette går helt sikkert utmerket om du bruker den ene eller den andre metoden.

Aagejr
18/05/16, 16:05
Ja, det var noe sånt jeg tenkte på å unngå....

mrstfu
18/05/16, 16:38
Om man plukker akselen ut av kassa trenger man bare å smøre opp splines og sette den inn igjen forsiktig, for ikke å skade tetninga på akseluttaket.