PDA

Vis full versjon : park sensor, service erfordras



jensen
15/05/16, 19:59
hei, her en feil med ryggesensorene bak. tror det er en føler som har tatt kveld. må jeg erstatte den ødelagte med en ny + slette feilkode. eller holder det og skifte 1 defekt sensor så kommer feilmelding bort?

gjelder xc70 06 mod

Erlend
15/05/16, 20:40
har det samme på min, selgeren av bilen min skal bytte den for meg da. men du må inn og slette den etter den er byttet(dette i følge bilselgeren og en annen mekaniker)

Svirre
15/05/16, 21:18
Jeg vil tro at det holder å bytte defekt sensor for å få systemet aktiv igjen, men feilkoden vil alltids ligge der frem til den slettes. Den vil dog ikke være aktiv.
Prøv å ta av - polen på batteriet, vent 5 min, bytt defekt sensor, vri nøkkel til pos II og deretter koble til - polen igjen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Erlend
15/05/16, 21:42
Jeg vil tro at det holder å bytte defekt sensor for å få systemet aktiv igjen, men feilkoden vil alltids ligge der frem til den slettes. Den vil dog ikke være aktiv.
Prøv å ta av - polen på batteriet, vent 5 min, bytt defekt sensor, vri nøkkel til pos II og deretter koble til - polen igjen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mister du ikke ting som ligger i minne da? f.eks nøkkel osv?

Svirre
15/05/16, 23:50
mister du ikke ting som ligger i minne da? f.eks nøkkel osv?
Nei. Hvis det hadde skjedd, så hadde alle som bytta batteri kjøpe nye nøkler siden ingen tar vare på programmeringskodene til nøklene.
Det som skjer er at bilen leter etter forandringer når man gjør dette gjøres. Hvis man har byttet en defekt abs-føler, så kan kan gjøre dette for å unngå synlig feilkode etterpå.
Verdt et forsøk, men ingen garanti for at feilkoden(e) forsvinner.
Innstillinger som klokke, radio etc. kan bli resatt.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

vol760
16/05/16, 11:04
Eg hadde en sensor som virket kun når den hadde vert tørr over lengre tid. Denne satte feilkode å slo av systemet når den ikkje fungerte, men så snart den var i humør så startet systemet igjen (ved start av bil). Feilkoden blir liggende der med alle detaljer, men ikkje aktiv.

jensen
16/05/16, 18:59
takker for svar :) da er det bare og bestille en sensor eller to på ebay :)

Jimbojama
16/05/16, 19:41
Jepp, har byttet selv med godt resultat. Eneste problemet var jo å komme til sensoren. Et aldri så lite mareritt. Har fortsatt ikke fått satt sammen den sølvfarga biten på midten skikkelig, så den henger litt ned på ene sida.

jensen
17/05/16, 11:05
hm, du har vel ikke en monteringsveiledning på sensorene?

vol760
17/05/16, 11:32
Mulig det fins noe her: http://www.frydenbo-bil.no/verksted/reparasjonsmanualer

Svirre
17/05/16, 17:59
Ta av bakfangeren. Desidert det enkleste ved å bytte disse sensorene.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!