PDA

Vis full versjon : Kjøleveske blir veldig varm koker, men koker ikke over, temp måler i bil står rett opp !



DRømmevovo
15/05/16, 19:11
Har nylig kjøpt en 850 T5 med T5r motor motor er i dårlig stand, temp måler i bilen står på normal varme, men kjøleveske beholde blir fryktlig varm (kokker)
Kan selger av bil ha gjor noe med måler i bilen slik at den viser normal temp , men bilen går får varmt?:confused:

gswede
15/05/16, 20:21
Koker det i ekspansjonskaret med lokket på? Fint om du er litt mer spesifikk..

Sånn bare for å ha det sagt, om det koker i det du tar av lokket er det helt normalt.
Dette er et trykksatt system, når du tar av lokket forsvinner trykket og kjølevesken begynner umiddelbart å koke. Helt som det skal være.

Du skriver at motor er i dårlig stand, hva er problemet?

DRømmevovo
16/05/16, 10:13
Takker får svaret, Da er det med kjøleveske ok, det jeg mener med at motor er i dårlig stand er det at vis jeg tar meg en kjøretur og lar motoren stå på tomgang etter bruk
så rykker det et ganske bra ut av potta.

Runar
16/05/16, 12:43
Det kan vel være sliten turbo, hvis det ryker mye på tomgang.

gswede
16/05/16, 18:30
Spørs hvor lang kjøretur og hvilken farge det er på røyken det...

Daniel V
18/05/16, 07:11
Slitte ventiltetninger er jo en gjenganger på disse, som fører til at de begynner å ryke blått på tomgang. :)

Morgis
18/05/16, 07:51
Normaltemperatur kan være 105grader, dvs over kokepunkt.
Derfor viktig at kjølesystemet er tett.
Dårlig pakning i ekspansjonstanklokket kan føre til lekkasje og dermed koking

DRømmevovo
20/05/16, 19:15
Takker får alle forslag om hva som gjør at det rykker av eksosen på tomgang etter kjøring, det er nok som dere sier. Jeg tror det er en kombinasjon av slitt turbo og at toppen er utslitt . Bilen skal til Sverige 17 November , da blir det full overhaling av motor , alt blir sjekket byttet, og jeg får montert nye høy kvalitets H-profil råder samt mye annet.
Girkassa bli byttet til en nyere type som tåler mer husker ikke navnet i farten samt oppgradering av clutch.Etter bilen er ferdig i Sverige starter steg 4 cippingen , med oppgradering av turbo , eksos , luftfilter, og alt for mye til å skrive her å nå . målet mitt er ca 350 HK . tror det skal gå greit, jeg kommer til å bytte mye deler som dere har anbefalt meg her på forumet får å få mest mulig effekt i denne gamle traveren! budsjettet
på 100 000 kommer nok til å holde akkurat , men da kommer oppgradering av bremser , veigrep, dekk,felger i tillegg , havner vel på ca 40 000 der tenker jeg.Noen som har tips om beste dekk når det gjelder veigrep?

Daniel V
21/05/16, 23:52
Vet mange kjører på Michelin Pilot Sport 4, og er storfornøyd med det :)

Svirre
22/05/16, 00:07
Hancook er å anbefale. Overkommelig pris på de aller fleste og overlegne egenskaper i sin prisklasse. Konker lett ut både Nokian og Michelin på enkelte tester.