PDA

Vis full versjon : V50 1.6D oljeproblemer



Deluxe
14/05/16, 12:56
Jeg kjøpte min 2005 V50 1.6D med 140 000km i november. Forrige eier hadde byttet turbo i mai og fått 3 års garanti på delen, noe som passet bra da den måtte byttes igjen i september. Og kjekt for meg når den måtte byttes i desember. Da brukte de en Garrett originalturbo (noe de ikke gjorde de to foregående gangene). Jeg fikk de også til å bytte registerreim og vannpumpe.

Nå har bilen gått 150 000km. Jeg var på vei til jobb og la merke til en lav raslelyd fra motoren. Jeg valgte å kjøre videre. Etter to minutter kom oljelyset på og jeg stoppet bilen umiddelbart, men ikke før jeg hørte at det banket uvanlig mye fra toppen.

Jeg sendte bilen tilbake til verkstedet som tok turbobyttene. Der fikk jeg til svar at oljepumpen var gått i stykker og rådelagrene var begynt å spone av. Derfor må begge byttes, og det vil koste meg omtrent 15 000kr.

Mine spørsmål er: når disse motorene først har begynt å lage så masse trøbbel, er det best bare å bytte hele motoren? Eller finnes det håp for at den nå klarer noen titusen kilometer uten så altfor mye påkost? Bør man la være å sette i oljesilene? Finnes det andre slitedeler som bør byttes samtidig?

Bård
14/05/16, 13:47
Tante har samme motor i sin 06, hvor ho har hatt myye problemer med bilen. Har vært på verksted sikkert 4-5ganger siste halvåret, hvor det rett og slett ble bytta motor nå sist(husker ikke feil her og nå). Ho har hatt bilen siden ny og gått ca.180"km.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Deluxe
25/05/16, 12:50
Tante har samme motor i sin 06, hvor ho har hatt myye problemer med bilen. Har vært på verksted sikkert 4-5ganger siste halvåret, hvor det rett og slett ble bytta motor nå sist(husker ikke feil her og nå). Ho har hatt bilen siden ny og gått ca.180"km.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Ville satt stor pris på om du kunne funnet ut hva feilene var, og om de alle var relaterte :)