PDA

Vis full versjon : 1999 V70 2.5T AWD - Varsellampe for lavt kjølevæskenivå lyser



WRITEX
14/05/16, 01:31
Hei.

Jeg kjøpte nylig en 1999 mod V70 2.5T AWD, og på denne lyser nå varsellampa for lavt kjølevæskenivå litt sånn her og der. Noen ganger lyser den med en gang jeg starter bilen uavhengig om motoren er varm, andre ganger kan det ta noen minutter før den kommer på, men det har også hent seg at den ikke har lyst på nesten et døgn.
Det første jeg gjorde var selvsagt å se om det er forsvunnet kjølevæske, noe det ikke har.

Jeg kikket ikke så alt for mye på dette når jeg kjøpte bilen men la merke til at ekspansjonstanken er fylt langt over max med blå kjølevæske.
I følge min lokale Mekonomen-butikk skal det være grønn kjølevæske, så jeg har kjøpt en kanne men har ikke hatt tid til å skifte. Stemmer dette?
Temp-måleren i dashet beveger seg som normalt og viser ikke at det er for varmt. Kjølevifta ser også ut til å funke normalt. Det eneste jeg er usikker på angående vifta, er om det er normalt at den skal stå og gå i flere minutter etter at jeg har stoppet bilen. (Dette skjer vistnok når jeg stopper etter et bratt bakkeparti.)

Sitter her som et spørsmålstegn og skjønner ikke bæret. Kan det være det som måler nivået i ekspansjonstanken som er gåent? Eller tuller det kanskje fordi tanken er overfylt? Isåfall er det litt rart at varsellampa ikke lyste på den 6 timer lange kjøreturen hjem etter jeg kjøpte bilen. Det var like mye kjølevæske i den da som nå.
Vet ikke om slike feil dukker opp på OBD scan, men jeg får forsåvidt ikke tatt en scan uansett da jeg ikke har OBD scanner liggende.
Ekstraspørsmål: Hvis jeg skal gå til innkjøp av scanner, vil hvilken som helst biltema/ebay scanner med OBD2 og EOBD funke? Eller må jeg ha en som er beregnet til Volvo?


På forhånd takk for svar.

TurboNoob
14/05/16, 09:07
Angående frostvæske og farger kan du kikke litt på denne tråden, hvis du ikke allerede har lest den
http://forum.vccn.no/showthread.php?60996-Kjølevannstråden-farge-betyr-ingenting

Overfylt ekspansjonstank er jo ikke helt bra det heller. Det er vel en grunn til at det er et Max-merke.
Viften skal gå en liten stund etter at motoren blir stoppet dersom den er litt for varm.

WRITEX
16/05/16, 18:59
Angående frostvæske og farger kan du kikke litt på denne tråden, hvis du ikke allerede har lest den
http://forum.vccn.no/showthread.php?60996-Kjølevannstråden-farge-betyr-ingenting

Overfylt ekspansjonstank er jo ikke helt bra det heller. Det er vel en grunn til at det er et Max-merke.
Viften skal gå en liten stund etter at motoren blir stoppet dersom den er litt for varm.
Jaja. Får vel bare sette unna den grønne kanna jeg kjøpte.

Har nå kjørt med dette problemet i noen dager. Kjølevæskenivå lampa lyser bare når motoren blir varm.
Før jeg dro ut i dag tappet jeg av litt kjølevæska, sånn at det ligger akkurat på MAX. Tok meg en kjøretur og trodde at problemet muligens var løst helt til jeg var 50m unna hjem - da lyste lampa igjen. Forskjellen er altså at det tar litt lengre tid før lampa kommer på, noe som får meg til å tro at det fortsatt er HAKKET for mye kjølevæske i og med at væsken utvider seg når motoren er varm, og da kommer den et lite stykke over MAX igjen.

Jeg tenker å tappe av bare litt til sånn at kjølevæskenivået ligger ca. 1 cm under MAX... Men er det noen som har mer peiling på dette? Er det heller større sannsynlighet for at sensoren for kjølevæskenivå er gåen? Rart det også når lampen lyser kun når motoren er varm.

skogy
28/09/16, 07:18
Ble byttet sensor på denne bilen for ca 1 år siden. Tapp av litt til så blir det sikkert greit[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk