PDA

Vis full versjon : Volvo 850 T5R (240 hk) steg 4 chip, 350 HK? Noen som har erfaring med dette?



DRømmevovo
12/05/16, 18:23
Jeg har nylig kjøp meg en 850 T5R som jeg skal ta med til Sverige for full overhaling og montering av H-profil råder, og forsterket clutch+ den nye M56 kassa.
Jeg har tenkt å montere det såkalte steg 4 chippet , montere T19 turbo , bytte intercooler , downpipe osv. Det jeg lurer på er dysene, det står man skal bruke enten vite R dyser eller blå fra V40 T4, jeg tenkte å bruke di blå fra V40. Holder disse virkelig til ca 350 Hk ? Jeg har tenkt å kjøre med maks ladetrykk 1,4- 1,5 bar. Er det noen som har noe erfaring med steg 4 chip? Noen som har noen tips til modifiseringer?

gswede
12/05/16, 19:40
Hvor mange cc leverer de blå dysene? Meget røft regnet kan du si at du kan dra én hest pr cc..

Rcar
12/05/16, 22:41
Jeg har nylig kjøp meg en 850 T5R som jeg skal ta med til Sverige for full overhaling og montering av H-profil råder, og forsterket clutch+ den nye M56 kassa.
Jeg har tenkt å montere det såkalte steg 4 chippet , montere T19 turbo , bytte intercooler , downpipe osv. Det jeg lurer på er dysene, det står man skal bruke enten vite R dyser eller blå fra V40 T4, jeg tenkte å bruke di blå fra V40. Holder disse virkelig til ca 350 Hk ? Jeg har tenkt å kjøre med maks ladetrykk 1,4- 1,5 bar. Er det noen som har noe erfaring med steg 4 chip? Noen som har noen tips til modifiseringer?

Blå er 395 cc.

Kjører 350++ oppsett på min T-5R; bruker selv de grønne 468cc sammen med Dodge 2.2 Turbo 4 bar bensintrykks regulator og Walbro 255 pumpe.

Det beste er å få custom mappet ECUen for de verdiene komponentene du monterer.
- Alternativt få oppgitt eksakt hvilke komponenter som er brukt på oppsettet til steg 4 chipen du skal benytte...
Generelt "one size fits all" tuning har jeg generelt dårlig erfaring med - selv fra seriøse aktører.
(Funker dog greit på chiper som er tiltenkt originale komponenter; men det var tydeligvis ikke det som var tiltenkt her)

Rcar

Rcar
12/05/16, 23:13
Med et godt oppsett burde du få 350 Hk / 500 Nm @1,3 bar.

KN filter og en god 3" føring inn til luftboks, GLT innsugspjeld, 3 " rør fra luftboks og helt til spjeld, rett rør IC sats, full alu IC (gjerne sortlakkert for enda kaldere luft), 3" dp, 100 cellers racecat, Japan R manifold, 92/93 GLT kammer, green gigant dyser, MSC coil, IPD kabler, nytt fordelerlokk / rotor, ngk iridium tennplugger, Phenolic innsugspacer, IPD sin BCV, Aquamist, billet reim/balansehjul, samt vekk med AC pumpe & AC radiator er ting som anbefales i denne forbindelse også.

Rcar

Rcar
12/05/16, 23:34
Nå hører det med til historien at for en gammel FWD 850 med 350 Hk; trenger man også noen gode bremser (330mm og noen tilhørende AP, Brembo etc calipere er nødvendig), samt oppgardert understell med for eksempel Koni, Bilstein, Øhlins, samt f.eks IPD sine anti swaybars + ikke minst gode dekk (Budget dekk som Nankang, Sailun, Tyfoon etc er ikke tingen her)

Rcar

gswede
13/05/16, 03:58
Masse god info her, takk for det rcar. Vil dog med vennlig penn arrestere deg noe :-)

R manifold 04- flower bedre en japanfold, er lettere tilgjengelig og er billigere.
Å lakke IC sort for bedre termisk effekt er en myte og vil i motsetning til hva mange tror, senke den termiske effekten.

Rcar
13/05/16, 11:05
Masse god info her, takk for det rcar. Vil dog med vennlig penn arrestere deg noe :-)

R manifold 04- flower bedre en japanfold, er lettere tilgjengelig og er billigere.
Å lakke IC sort for bedre termisk effekt er en myte og vil i motsetning til hva mange tror, senke den termiske effekten.

04-07 R manifold er også en Japan manifold (ofte kalt japan manifold type 2), dog ikke alle er merket med Japan.
Men den var den jeg hentydet til (og bruker selv), er dog ikke nødvendig med type 2 for å nå målet om 350 ordentlige hester....type 1 vil der duge.

Hva gjelder sort IC - har jeg målt og utgangsluft blir vesentlig kaldere om man lakker den samme ICen sort (!)
Velkjent innenfor fargevalg på fabrikk for MC motorer er også det å lakkere motoren sort for at den skal avgi mer varme og dermed kjøle kjernetemperatur.
Dog skal det sies at ved høy vind gjennomstrømning (altså høyere hastigheter) blir effekten av sort liten. Mens lavere og stillestående kan man fort vekk få 40-50 % grader kaldere luft.

Rcar

gswede
13/05/16, 18:32
Etter sigende får man "bedre lyd" med versjon 1 av Japanfolden da løpelengde til sylinder 1 er lengre/usynk, og ja, begge flower nok til 350hk.
Siste utgave av Japanfolden flower marginalt mer enn den første versjonen. Så hvilken som helst av dem vil gjøre nytten her som du sier.
04- manifolden er funnet å flowe 35% mer enn den gamle 850 r manifolden.

Orker ikke en fight om termodynamikken bak IC men i sum, ikke lakk IC svart, det er beviselig uten effekt da prinsippet for varmeutveksling for denne applikasjonen, altså en bil i uansett hvilken fart, følger konveksjonsprinsippet.
At en svart IC vil avgi noe mer stråling, altså mer varmeutveksling i statisk tilstand er korrekt, men kun marginalt, og en bil er sjelden designet for en statisk tilværelse. Derav ingen praktisk effekt :-)

Rcar
13/05/16, 22:13
Så ser det så mye bedre ut med sort IC (om man kutter ut Ac kjøleren ;) )

Jeg gjorde ikke det og angrer :p


Siden det var snakk om IC fungerer den best i regnvær :cool:


Rcar

DRømmevovo
14/05/16, 15:14
Dysene leverer 375 cc ved 3 bar trykk.
så da skal vel di holde, Jeg kommer til å bytte til ny bensinregulator å en kraftigere pumpe for å være helt sikker på at den får nok med suppe.

DRømmevovo
14/05/16, 15:22
Har du mappet bilen får å få laget et (spesial chip)? Det steg 4 chippet jeg snakker om står det hvilken dyser turbo avgass luftfilter som det er satt opp til, det står at man kan kjøre med maks ladedetrykk 1,5 bar og at det da skal gi350-360 HK. dette er hva som står om chippet! Performance Chips stage 4 for Volvo 850 Turbo 2,3L

Manufactured to fit with:

Bigger injectors ( 350cc at 3 bar) you can use the white R injectors 0280155766 or the lightblue injectors 0280155830 from Volvo S40 T4
Bigger Turbo (T18 or T19)
3" exhaust system
Open airfilter

With stock rods = 1,3bar turboboost ( 330hk and 460Nm )
With H-profil rods = 1,4-1,5 bar turboboost ( 350-360hk and 485Nm) Har du noe tro på at dette vil fungere?

DRømmevovo
14/05/16, 15:35
Med et godt oppsett burde du få 350 Hk / 500 Nm @1,3 bar.

KN filter og en god 3" føring inn til luftboks, GLT innsugspjeld, 3 " rør fra luftboks og helt til spjeld, rett rør IC sats, full alu IC (gjerne sortlakkert for enda kaldere luft), 3" dp, 100 cellers racecat, Japan R manifold, 92/93 GLT kammer, green gigant dyser, MSC coil, IPD kabler, nytt fordelerlokk / rotor, ngk iridium tennplugger, Phenolic innsugspacer, IPD sin BCV, Aquamist, billet reim/balansehjul, samt vekk med AC pumpe & AC radiator er ting som anbefales i denne forbindelse også.

Rcar Hei beklager at jeg er grønn på dette feltet, men er min første Volvo med hvit block motor, hva mener du med Phenolic innsugspacer og hvorfor?
Steg 4 chippet jeg har tenkt å bruke står det følgende Performance Chips stage 4 for Volvo 850 Turbo 2,3L

Manufactured to fit with:

Bigger injectors ( 350cc at 3 bar) you can use the white R injectors 0280155766 or the lightblue injectors 0280155830 from Volvo S40 T4
Bigger Turbo (T18 or T19)
3" exhaust system
Open airfilter

With stock rods = 1,3bar turboboost ( 330hk and 460Nm )
With H-profil rods = 1,4-1,5 bar turboboost ( 350-360hk and 485Nm)
Så jeg har tenkt å bruke di blå dysene fra V40 t4 375 cc , så blir vel alt for mye bensin å kjøre med di dysene du skriver? hva er IPD sin BCV?
Takker på forhånd på svar!:o

DRømmevovo
14/05/16, 15:40
Da skal ac ut av bilen! og jeg monterer den ic som blir kalt BIg pack i Sverige, med rip kit.

DRømmevovo
14/05/16, 15:48
Det blir oppgradering av understell ja , foringer er alt byttet samt stabstag i motorrom, Jeg må prøve å finne noen bra bremser til en rimelig penge da budsjettet til denne bilen sprekker snart vis jeg monterer det jeg har tenkt ut + det jeg har blitt anbefalt her på forumet, Har tidligere jobbet i dekkbransjen så her blir det ikke spart på noe da jeg har nesten utrolig priser på dekk/felger.

gswede
14/05/16, 18:37
Uten AC trenger du kortere belte, www.ipdusa.com/products/8483/115286-auxiliary-serpentine-drive-belt-for-models-without-air-conditioning-850-s70-v70-c70

DRømmevovo
14/05/16, 19:57
Tusen takk for info! Du har tydeligvis peiling på disse motorene. Nå har jeg googla litt rund på nettet, angående steg 4 chip å hva folk gjør med motorene, mange bytter til GLT
kamaksler, har det noe betydelig effekt? Du vet ikke tilfeldig vis hvor det går an å få tak i disse?

gswede
14/05/16, 20:28
20ventilers N/A kammer får du nye hos Volvo, BCB m.fl evnt fra høggern.

Mere løft og durasjon på N/A kammene, er nok mange her inne som kan mye mer enn meg om dette temaet men her har du hvertfall spec på de forskjellige..
Var jeg deg ville jeg tatt en prat med http://atechmotor.com/volvo/850/ De kan disse motorene bedre enn de aller fleste.

GLT
Innsug: 250gr durasjon 8,45mm løft
Eksos: 252,6gr durasjon 8,45mm løft

T5
Innsug: 242gr durasjon 7,95 løft
Eksos: 243,5gr durasjon 7,95 løft

DRømmevovo
15/05/16, 08:00
Takker for informasjon , ganske like orginal og GLT da.

Professor Dremel
15/05/16, 12:09
Det blir oppgradering av understell ja , foringer er alt byttet samt stabstag i motorrom, Jeg må prøve å finne noen bra bremser til en rimelig penge da budsjettet til denne bilen sprekker snart vis jeg monterer det jeg har tenkt ut + det jeg har blitt anbefalt her på forumet, Har tidligere jobbet i dekkbransjen så her blir det ikke spart på noe da jeg har nesten utrolig priser på dekk/felger.

Du vil gjøre en betydelig besparelse ved å gå for steg 3 - trimming og originale råder. Disse bilene går ganske bra med steg 3 .........

Rcar
15/05/16, 18:22
[QUOTE=DRømmevovo;1004295]Har du mappet bilen får å få laget et (spesial chip)? Det steg 4 chippet jeg snakker om står det hvilken dyser turbo avgass luftfilter som det er satt opp til, det står at man kan kjøre med maks ladedetrykk 1,5 bar og at det da skal gi350-360 HK. dette er hva som står om chippet! Performance Chips stage 4 for Volvo 850 Turbo 2,3L

Ja, jeg har custom oppsatt 4.4 ECU - nøyaktig satt opp etter de komponenter jeg benytter.
Er også satt opp med blåtann - så jeg kan på telefon/pc/nettbrett overvåke det som skjer ;)

Rcar

Rcar
15/05/16, 18:32
Jeg ønsker å holde ladetrykket lengst nede og med GLT kammer gir på min 850 350 Hk ved 1,3 bar.
Hadde jeg gått for "samme oppsett" og std kammer; hadde jeg nok måtte nærmere 1,5 bar ladetrykk på 19T.
Phenolic innsugspacer - rett og slett for å få kaldere luft, hvilket også er noe av poenget med RIP kit.
(Glass reinforced epoxy som spaceren er av - leder ikke varme fra toppen over til manifolden i nærheten av - om den monteres rett inntil)

Alle bekker små...

Rcar

Rcar
15/05/16, 18:34
Spaceren er en oppgradering som typisk lønner seg å gjøre ifb. bytte av veivhusventilasjonen.

Ikke er den dyr heller.
http://www.ipdusa.com/products/5210/115032-phenolic-intake-manifold-spacer

Rcar

DRømmevovo
17/05/16, 07:16
Da bestiller jeg meg en slik spacer når tiden er inne får det. takk får et bra tips!

DRømmevovo
20/05/16, 19:26
Har du noe tips om dekk med bra veigrep? ikke så farlig om di blir fort slitt.

Laloba
28/05/16, 06:46
Du vil gjøre en betydelig besparelse ved å gå for steg 3 - trimming og originale råder. Disse bilene går ganske bra med steg 3 .........

Steg 3 og original staker er ikke noe kjöre med i lengden... Stor risk for motorhavari.

hgnubel
28/05/16, 10:03
Har du noe tips om dekk med bra veigrep? ikke så farlig om di blir fort slitt.
Det kan jo bli en avveiing i forhold til støy, men michelin pilot super sport er i hvert fall det jeg tenker å få på neste sesong. Har bare prøvd Pilot sport 3 men PSS skal være hakket bedre (pilot sport 4 er et helt nytt dekk, ikke en videreutvikling av 3eren).

Marius
28/05/16, 20:32
Jeg har kjørt med steg 3 i flere år uten problemer. Jeg kjører vel FOR pent ................

brodern har og kjørt med steg 3 i noen år, til og med på flere trackdays uten problemer..... lader tett opp imot 1,4 også

Laloba
28/05/16, 22:43
Mine svenske R venner skifter staker skal de holde..

Laloba
28/05/16, 22:47
Det är bara att byta kamaxlarna.

Du måste byta till smidda vevstakar i h-profil, jag rekommenderar dig att renovera hela motorn och om behov finnes borra till överdimension för att slippa vändkanter i samma veva!

I övrigt behövs:
Större turbo (T04e med steg 3 axel kan nog fungera bra som exempel!)
Nytt grenrör, antingen Japangrenrör s60r eller ett extraktorgrenrör
Ny bränslepump och större spridare, storlek och kapacitet lite beroende av vilken effekt du väljer att lägga dig på samt val av bränsle.
Justerbar BTR kan vara bra att ha (inget måste dock)
Nytt LMM-hus
3" avgassystem inkl. DP
En mappning, det kan t. ex. Autotech hjälpa dig med..
Jag kan rekommendera dig till att byta till återcirkulerande avlastningsventil så länge du inte planerar att byta till ett styrsystem med MAP-sensor

Kringutrustning som tillkommer är:
Ny koppling
Förslagsvis en Quaife-diff för att få ner effekten i backen!

Jag har säkert glömt en del, men det är i grova drag!

Edit: När du ändå öppnar motorn kan det vara en god idé att byta till den lätta vevaxeln och fräsa ut spår i vevhuset för att få bättre cirkulation på luften i vevhuset och slippa skjuten oljesticka. Om du söker kommer du hitta bilder på denna operation!

DRømmevovo
01/06/16, 18:11
Mine svenske R venner skifter staker skal de holde..
Hva menes med denne setningen?

turb00le
01/06/16, 20:29
At du må bytte råder for at du skal holde...

Sent fra min S30 via Tapatalk

DRømmevovo
03/06/16, 18:38
Noen har tydelig vis ikke lest om prosjektet mitt. selvførgelig skal jeg bytte råder, orginal råder ryker på 300whp . Mitt bygge holder til 750 HK målt på svinghjulet .
Jeg skal kun ta ut ca 350HK svinghjuls ponnier, i første omgang. tømmer lommeboka for en god stund fremover. så får vi se om det blir datasprut og ordentlig turbo .Men er jo ikke det mest gunstige å ha en haug med hester på en forhjulstrekk . Hadde vært artig å flyttet over motor i en eldre Volvo med drift på bakhjulene . Men det er bare en drøm, som koster så det svir i lommeboka .

Daniel V
03/06/16, 20:58
Tja, at det skal holde 750 på svinghjulet har jeg litt problemer med å tro, men 350 får du nok holdbart med nye råder :)

TurboNoob
03/06/16, 21:28
Noen har tydelig vis ikke lest om prosjektet mitt. selvførgelig skal jeg bytte råder, orginal råder ryker på 300whp . Mitt bygge holder til 750 HK målt på svinghjulet .
Jeg skal kun ta ut ca 350HK svinghjuls ponnier, i første omgang. tømmer lommeboka for en god stund fremover. så får vi se om det blir datasprut og ordentlig turbo .Men er jo ikke det mest gunstige å ha en haug med hester på en forhjulstrekk . Hadde vært artig å flyttet over motor i en eldre Volvo med drift på bakhjulene . Men det er bare en drøm, som koster så det svir i lommeboka .
Kostrer da ikke allverden å få bygd om motoren til å kunne brukes i en 2-7-9 serie.

Rcar
03/06/16, 21:38
Tja, at det skal holde 750 på svinghjulet har jeg litt problemer med å tro, men 350 får du nok holdbart med nye råder :)

Å bygge en B5234T motor som holder 750 hk på svinghjulet er da ikke noe problem :cool:
- Men koster jo litt kroner, kronor og dollar :)
* Men et greit utgangspunkt å ha selv om målet "kun" er å kjøre med 350 fra start.
- Sparer jo grisemasse penger på å ikke ha alt det dyre ytre også (Ikke minst fordelen med å kjøre original 4.4 motronic system)
# Så kan man klaske til med noen grombiter til å henge uttapå etter hvert ;)

Strengt talt er jo 750 hk + kun T4 territorium
SKZWDdARzN8

VyRzdh4VZmo



Slenger man på en +1 på T4`en; er slett ikke 1000+ ikke umulig for vanlige folk heller på T`femmen.

qMj1RztcDwU


QIbTr_s8fHo

rKJk1Yn6sgE
(Sjekk hva som skjer med 850 speedometret etter 330 km/t i film nr 2 ;))


Rcar