PDA

Vis full versjon : M46 - Trøbbel med 5.gir



HansOla
08/05/16, 23:16
Jeg har et litt merkelig problem på min 740 med m46.. I vinterhalvåret fungerer den som den skal på alle fem gir, men når våren kommer og det blir varmere vær har jeg store problemer med å få overdriven til å "henge" under 3000omdr. På kveldstid og når temperaturen er lav, fungerer OD mye bedre.
Det er ikke byttet olje på en stund, men i følge min onkel, som er tidligere eier, har den alltid vært sånn uavhengig av oljeskift osv. Det har blitt forsøkt å øke oljetrykk på OD uten hell. Lampen i dashbordet lyser fortsatt når OD faller ut. Det klikker i rele når knappen benyttes, men ingenting skjer før man øker turtallet til godt over 3000. Dette er m46 kasse av aluminium (tror jeg). Står i en 86 modell 740 GLE. Har liten erfaring med slik kasse, men tror det kan være tetninger/simringer som kan være utslitt, som senker oljetrykket ved god og varm girkasse.
Så derfor søker jeg hjelp hos dere, som forhåpentligvis kan mere om m46 enn meg, for nå er jeg lei av værsyk girkasse!!
- HansOla

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

HansOla
10/05/16, 21:01
Noen som har tips? :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

sekse
10/05/16, 22:38
Er det riktig olje i den? Nok olje?

Sjekket alle koblingspunkter?

Morgis
10/05/16, 23:11
feil olje, lavt oljenivå.. er ganske vanlig

HansOla
11/05/16, 07:45
Atf det skal være på OD? Hvor mye? Og har noen av dere delenummer på filteret? :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Batland
11/05/16, 13:30
Slik jeg ser det er dette kun mulig dersom det er lekkasje rundt stemplene som aktiverer overdriven.
Du kan bytte ut ATF dillet med 15W/50 Mobil1 MC olje som er beregnet for våt clutch. I tillegg kan du fylle pakningsfornyer og evt. viskositets forbedrer.

HansOla
11/05/16, 13:45
Okey! Mulig å bytte tetning rundt stemplene? Inngår det i pakningssettet man får kjøpt?

HansOla
12/05/16, 10:27
Da går jeg ut i fra at det er slik (http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/oljer/motorolje-624112/) det er snakk om. Og jeg har funnet ut at det er 2.3 liter som skal på :) Har også bestilt ny clutch og et paknings-sett til m46

Batland
12/05/16, 14:15
Okey! Mulig å bytte tetning rundt stemplene? Inngår det i pakningssettet man får kjøpt?

Det husker / vet jeg ikke.

Batland
12/05/16, 14:17
Da går jeg ut i fra at det er slik (http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/oljer/motorolje-624112/) det er snakk om. Og jeg har funnet ut at det er 2.3 liter som skal på :) Har også bestilt ny clutch og et paknings-sett til m46

Jepp, der har du den. :) Har fungert utrolig godt for meg og andre rundt her. Har du tenkt å gi overdriven "Gr.A" mods.?

HansOla
12/05/16, 14:57
Må først og fremst få den til å fungere igjen ;) Har bestillt clutch til b21et og skal bruke b21 svinghjul :) Får se hva jeg gjør angående girkassa. Hva innebærer "gr.A mods"? :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Terje1
12/05/16, 20:02
Nå er det vel ikke helt svaret trådstarter er ute etter,men iallefall jeg ville begrenset tids/pengebruken på en gammel sliten overdrive da man får kjøpt helt ny od til ca 2000kr over grensa :)

Men for all del,det er morro å reparere ting også.

HansOla
12/05/16, 20:11
Nja, reparere og reparere, slengte med et pakningssett til 225 kr når jeg kjøpte ny clutch :) Får man det? Det hørtes intresant ut! Hvor får jeg tak i det? Har liggende ei m46 til der od har nesten nye pakninger og o-ringer, men den har vært kjørt på motorolje....

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Batland
15/05/16, 09:33
Hva innebærer "gr.A mods"? :)

Man skjærer spor i lamellen til overdriveenheten, man øker oljetrykket i den og man fjerner en dyse slik at den gearer hardere.

HansOla
15/05/16, 09:36
Hmm, kanskje det skal prøves ut :)

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk