Vis full versjon : Tips til å få løsnet 36mm mutter på drivknute 850???
Som Topic sier. Sitter dønn fast. Skal bytte hjullager foran høyre side på en -93 850. Er det lurt å bruke varme?
Har du prøvd med "ordentlig" verktøy også?
Hender at en må opp på en 1" muttertrekker og grov slange før det løsner.
Hvis ikke den vil så hadde jeg satt den på bakken og brukt 1" pipe og noe lang faenskap (f.eks rør på ei skralle eller latmannsarm) og herja til enten verktøyet ryker eller mutteren løsner :-)
Det kan vel også være lurt å marinere den i wd40 e.l. i noen dager også.
Du kan sikkert varme pent på det siden lageret skal byttes uansett, men du ønsker jo ikke å varme opp knuten for mye heller.
Har satt en mannetrekker ned i bremseskiva og spent rundt til den butter mot caliper, etter å ha dynka mutter i rustløser. Får tatt i bra da. Varme risikerer å koke hjullager, men da skal du holde på lenge. Rustløser over litt tid, varme opp og dælje til med ei slegge burde funke.
Har bare en vanlig liten 1/2" muttertekker fra Biltema og en forholdsvis liten kompressor. Også prøvde med en halvmeter latmannsarm og stått og gynget på den.
Prøvd med masse rustløser og varme.
Fikk løsnet den til slutt. Med litt rør og rå muskelkraft.
"Den som sier at vold ikke løser noe mangler erfaring"
Disse har en tendens til å sette seg veldig. Har brukt mye rustløser og bannet en del med 3/4" trekker og 300l kompressor på 7 bar.
Til andre, og evt. til senere: la bilen gå på tomgang og spenn opp bremsen mens du skal løsne denne. Om du bruker latmannsarm eller trekker, så vil ikke akslingen "fjøre" så lett når bremsen står med press på skiva.
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.