PDA

Vis full versjon : Bytte høyttalere fordører XC70



jerognal
02/05/16, 08:21
En av høyttalerne foran er kaputt. Hva kan man bytte i som er "bolt on" uten noe tull?
Vil enhver høyttaler i rett dim. funke eller blir det annet tull?

orginale er uaktuell da de helt sikkert er altfor dyre. Ser etter et rimelig greit alternativ.....

mrstfu
02/05/16, 08:52
Hva slags høyttalere har du? Om du har standard eller High Performance burde det ikke være noe problem å finne noe som passer, har du Premium blir det straks vanskeligere om du vil ha mellomtonen i døra.

madseriksen
02/05/16, 09:01
Må vel uansett ha nye høyttalerbraketter :)

mrstfu
02/05/16, 09:09
Vet ærlig talt ikke om de lar seg byttes ut uten å ødelegge brakettene. Er interessert i samme, basshøyttalerene mine i Premium-dørene er døde, kunne tenkt meg alternativer til originalt selv.

madseriksen
02/05/16, 09:14
Vet ikke helt hvordan det er foran, men når jeg bytta bak bytta jeg like greit brakettene! Høyttalerene satt fast i braketten, men prøvde ikke å få de fra hverandre :)

Svirre
02/05/16, 11:44
Foran og bak så kan de orginale brakettene brukes til 6,5" høyttalere. Da må du btukes litt rå makt for å få delt høyttaleren fra braketten, men elementet overlever ikke denne prosessen.

Diskantene fikk jeg foret inn i den orginale braketten som var tom, slik at den sitter fast, men er bare å klemme den inn med litt skumgummi eller annet festefateriale.
Bak så gjøres det på samme måten som foran, men her er det ingen plass for diskant i døra. De sitter i D-stolpen. Jeg hat bare lagt diskanten midlertidig i dørhåndtaket, men skal finne en plassering på dette. Jeg valgte å gjøre dette for å slippe delefilter før døra. Her tror jeg det enkleste er en fulltonehøyttaler, for da slipper du noe mer tull om du ikke ønsker å lage til hull til den.

Som det blir nevnt, så veit jeg ikke om hvordan det kan løses hvis du har Premiumanlegg, men det kan sikkert løse seg på en kurrant måte om du ønsker å ha bass, mellomtone og diskant i dørene.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mrstfu
02/05/16, 12:37
Jeg ser nesten for meg å finne størrelse og spesifikasjoner på de originale elementene, gå løs med Dremel på ramma, og så koble det originale ledningsnettet inn på disse. Noe av det trickye er at elementene i Premium-pakka nederst i dørene er 8ohm, og koblet i parallell for å oppnå 4ohm over begge to - er hvertfall rimelig sikker på å ha lest dette.

Svirre
02/05/16, 13:16
Jeg ser nesten for meg å finne størrelse og spesifikasjoner på de originale elementene, gå løs med Dremel på ramma, og så koble det originale ledningsnettet inn på disse. Noe av det trickye er at elementene i Premium-pakka nederst i dørene er 8ohm, og koblet i parallell for å oppnå 4ohm over begge to - er hvertfall rimelig sikker på å ha lest dette.
Dremel er unødvendig. Flattrekker holder mer enn nok. Hvis man ønsker å bevare de orginale høytalerne, ville jeg utvilsomt ha kjøpt nye braketter. Jeg for min del hadde sprengte flyttekasser, så det var ikke snakk om å være forsiktig.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

jerognal
04/05/16, 07:56
Vet da søren hvilke type det er jeg. Har diskant i døren og en sånn mellmomtone /bass nede. Og noe i dørene bak.
Hva er Premium da?

Svirre
04/05/16, 08:26
Vet da søren hvilke type det er jeg. Har diskant i døren og en sånn mellmomtone /bass nede. Og noe i dørene bak.
Hva er Premium da?
Hvis du har bass/mellomtone/diskant, så har du premium. Kjennetegnes på skråstilt 2,5" høyttaler inn mot dørlommen. Hvis ikke, så har du High Perfomance.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

jerognal
04/05/16, 08:45
Ikke skråstillt. Så da har eg vel High Performance da...

Svirre
04/05/16, 08:52
Ikke skråstillt. Så da har eg vel High Performance da...
Ved bytte til uorginalt, så er det en fordel :) Mistenker at du har PA200 forsterker og HU650 spiller. Sitter med det selv, og lyden er upåklagelig.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!