PDA

Vis full versjon : Volvo v70 2,5 TDI Ryker VELDIG!!



MHRXR
24/04/16, 22:38
Kjøpte meg nettopp en til v70 2,5 TDI men denne ryker veldig når jeg enter står stille på tomgang eller har lavt turtall..
Og det er ikke svart røyk men blå røyk.. Bruker ikke olje eller vann :S
Dette begynte vist etter topp skifte.. dem har satt på en topp fra en eller annen Audi.. ikke den toppen som skal være der, og var noen rør utganger eller noe som ikke passa så disse ble blenda men ikke helt tette i og med at det kommer bitte litt olje ut der under gass på drag.
Kan denne blå røyken komme hvis toppen ikke er tett? som om det kommer luft igjennom der?

Er ventil tikking på den under gass pådrag men dette har vel ikke noe og si på røyken?

På forhånd takk for svar.

MHRXR
24/04/16, 22:54
Turbon som synger på siste verset kanskje?

Sagen
30/04/16, 15:04
Som over, så kan det være turboen som er ferdig. Ventiltikkinga kan være vakuumpumpa til bremsekraftforsterkeren.

Daniel V
30/04/16, 23:26
Kan være at den ryker pga feilinstilt dieselpumpereim også :)

MHRXR
04/05/16, 10:27
Ok, har bytta turbo nå serru men ryker fortsatt litt :) Det hjalp mye men ryker litt enda! Kanskje jeg skal ta den på verksted så dem får stilt pumpa orntlig da.. Noen som vet ca pris på dette?

Svirre
04/05/16, 10:58
Når jeg var på Bilia Hønefoss i fjor, så var dynamisk pumpejustering på veil. 1600 ish. Kan nok ha endret seg litt :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

MHRXR
06/05/16, 08:42
Ok for det er blårøyk noe som betyr olje.. i og med at den ikke bruker vann også.. Og da får den vel mere olje enn diesel når diesel pumpa ikke er stilt riktig?? Men noen gange så ryke den svart å som igjen tyder på at den får FOR MYE diesel.. :S

Svirre
06/05/16, 10:41
Blårøyk er et tegn på olje, ja, men husk på at det finnes olje i dieselen fra før av. Fyller du mye fra Statoil?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

MHRXR
06/05/16, 14:00
Har bare fylt 2 tanker siden jeg kjøpte bilen jeg hehe :) kjøpt på YX stasjon begge gangene om jeg husker riktig.
Men kan det være noe med instillingene te olje pumpa kanskje?

Svirre
06/05/16, 15:51
Har bare fylt 2 tanker siden jeg kjøpte bilen jeg hehe :) kjøpt på YX stasjon begge gangene om jeg husker riktig.
Men kan det være noe med instillingene te olje pumpa kanskje?

I see. Bare vet at Statoil har tilsatt en del ekstra smøremidler i en periode.

Oljeoumpen har ingen innvirkning på dette/er ikke justerbar. Hvis det er kjørt på for tynn olje, så kan denne by på slike problemer ifa høyt oljeforbruk.

Daniel V
06/05/16, 16:19
At disse bilene ryker mye, høres ut som steinknusere og det som verre er, må vel nesten ansees som normalt. :p

Jeg vet at det er annet motornett og styring på P2 med denne motoren, noe som ifølge Bilia på Økern skulle hjelpe vesentlig på "røykutviklingen" :p Synes ikke den røyk så mye mindre enn P80 D5252T, selv med nyjustert pumpe, ny reim og med premiumdiesel på tanken :p Dog savner jeg S80en litt innimellom, for disse motorene er jo krutte gode, og går jo sinnsykt billig hvis man er litt nøye med vedlikeholdet.

Svirre
06/05/16, 16:32
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/271.jpg

MHRXR
07/05/16, 11:26
At disse bilene ryker mye, høres ut som steinknusere og det som verre er, må vel nesten ansees som normalt. :p

Jeg vet at det er annet motornett og styring på P2 med denne motoren, noe som ifølge Bilia på Økern skulle hjelpe vesentlig på "røykutviklingen" :p Synes ikke den røyk så mye mindre enn P80 D5252T, selv med nyjustert pumpe, ny reim og med premiumdiesel på tanken :p Dog savner jeg S80en litt innimellom, for disse motorene er jo krutte gode, og går jo sinnsykt billig hvis man er litt nøye med vedlikeholdet.

Haha ja høres ut som ett knuseverk når du sier det! Men den rykinga kunne jeg greid meg fint uten altså! Folk driver og filmer meg og greier x) Kjører etter meg hjem og forteller at topp pakninga er gåen å... selv om det ikke er topp pakninga!
Hadde jeg bodd på landet som foreldra mine gjør så hadde jeg ikke brydd meg om rykinga men når jeg bor i byen føler jeg at jeg må få fiksa det hehe.

Ska sette den på verksted ved neste lønning så får vi se :)

MHRXR
07/05/16, 11:26
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/05/271.jpg

Hva er dette? :)

Daniel V
07/05/16, 13:23
Hva er dette? :)

Et additiv du kan ha i dieselen for å rense dysene og det øvrige dieselsystemet :)

MHRXR
08/05/16, 15:20
Stikker innom diverse bil værksteder i mårra å hører litt rundt om ting jeg.. Drit lei hele bilen og har hatt den 3 uker bare xD

MHRXR
09/05/16, 14:50
Måtte bytte veivhus tettningen også og hørte om prisen på dette på volvo/wv/subaru værksted idag.... 6700kr + moms... å ca 1300kr bare for å ta diagnose på den :O Så deet blei ikke noe x) Dem trudde den røyk så fælt pga stempelringene kunne være gåene.. Så blir og sette sammen motoren jeg har i delebilen og sette inn den :)

MHRXR
09/05/16, 14:51
Og håpe at de stempel ringene er bra nok x)

Svirre
09/05/16, 17:52
Hørtes ut som om de bare hadde en antakelser basert på litt oljeforbruk. Hvis den har bra kompresjon når den er kald, så er det ingenting i veien med stemplene/ringene i allefall. Og veivhusventilasjonen på denne motoren koster ikke 6700kr + mva for å bytte. Da har den forsøkt å rane deg.
Det er den "ufoen" som sitter på toppdekslet som er selve huset, og koster ikke all verden på Volvo. Å bytte denne tar 15 min inkl. papirarbeid.

Er denne gåen så vil selvfølgelig det ryke litt blått, men personlig syns jeg du forhaster deg ifa motorbytte. Du må uansett ha bilen inn på verksted for å justere dieselpumpa igjen etter bytte.

Blårøyk kan og skyldes sliten turbo, og denne er særdeles lett å komme til om det skulle være den.
Ang. tikkelyden, så kan det som nevnt være vakumpumpa. Blir fjøra i denne sliten, så kommer det en klakkelyd fra den. Kjennetegnes litt som om noen står med tresleiv og slår litt i bunnen av en kasserolle.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

MHRXR
09/05/16, 18:27
Veit ikke om den bruker mye olje for det lekker olje, nede ved kikkehullet til svinghjule hørte bare snakk om at det var veivhusventilasjon men da tok jeg tydligvis feil men forklarte dem uansett at det var en pakking/tettning inni der som måtte byttes.. (ta av girkassa osv) Å turboen har jeg nettopp bytta og den tikker ikke lengere :)

MHRXR
09/05/16, 18:30
Var egentlig ikke min avgjørelse og bytte motor.. men brodern mente at det var lettest og gjøre den i delebilen komplett (den som vi absolutt ikke fikk til og gå og fortsatt ikke vet hvorfor) det vil da si å ta deler fra den som er i bruksbilen nå også sette den i bilen...

Svirre
09/05/16, 18:47
Da er det plutselig andre feil som avgjør et motorbytte, ja.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

MHRXR
09/05/16, 19:42
Ja er egentlig mer feil på den andre motoren men.. hvis han vil bytte motor så skal han da få lov til det x)

Svirre
09/05/16, 21:02
Ikke vits i å kjøpe nye felger hvis dekket har punktert ;)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

MHRXR
09/05/16, 21:29
Ikke vits i å kjøpe nye felger hvis dekket har punktert ;)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Sant det!