PDA

Vis full versjon : Tåkelys



Christian Berntsen
21/04/16, 05:22
Kan man fjerne begge tåkelysene foran, og fortsatt få bilen EU godkjent?

Hvordan burde man såfall gjøre dette? Skru ut begge lampene selvfølgelig, men hva er lurt å gjøre med ledningen/sokkelen som blir igjen? Tenkte bare å få den teipa igjen med litt El-teip og gjemme den godt unna med en strips eller noe annet lurt...

(Grunnen til dette er fordi høyre tåkelys foran, så er 2 av festene i lykta knekt, og 2 av festene som er i forskjermen også knekt. Var visst ikke godt nok å feste den skikkelig med en bolt og to strips :P


En litt annen ting også, er det kun tåkelys venstre bak, og ikke høyre bak på V70?
Volvo V70 2002.

Morgis
21/04/16, 06:47
Kan fjerne dem ja, bare isoler kontaktene godt så dem ikke korroderer helt.

Kun 1 tåkelys bak som regel på de fleste biler

mrstfu
21/04/16, 07:12
Stemmer som Morgis sier. Så lenge lampa er demontert, kan de ikke si noe på det, siden tåkelys foran ikke er påbudt lysutstyr. Om lampa sitter der, derimot, skal den lyse.

Tåkelys bak er kun på venstre fordi man da vet tåkete situasjoner visstnok viser at det ikke er bremselys, men tåkelys, og sådan indikerer at bilen er i bevegelse.

cecilieodegaard
21/04/16, 20:35
Jeg har tåkelys foran på min og var på EU kontroll for en bitteliten stund siden og fikk ikke noe pek på det. Kan være at jeg har egen bryter til dem. Har du bilde med tåkelys?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Morgis
21/04/16, 20:43
Det er krav til egen tåkelysbryter om man har tåkelys foran. Har man tåkelys foran, er det krav til at dem fungerer

Christian Berntsen
23/04/16, 20:41
Men er jeg nødt til å blende noe, kanskje teite igjen med litt al.teip f.eks?

Og er det dumt mtp at jeg allerede har fått feil på tåkelys som er ''dårlig'' montert, å ta dem ut, for å så vise bilen til etterkontroll igjen?

cecilieodegaard
23/04/16, 21:04
Hvorfor ikke bare feste dem ordentlig å lage egen bryter? Da kan de ikke si noe [emoji1360]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
23/04/16, 21:22
Men er jeg nødt til å blende noe, kanskje teite igjen med litt al.teip f.eks?

Og er det dumt mtp at jeg allerede har fått feil på tåkelys som er ''dårlig'' montert, å ta dem ut, for å så vise bilen til etterkontroll igjen?

Du må ikke blende, nei. Fullstendig lov med hull i fangerplasten. Hvorvidt det er dumt å demontere lampene beror mest på om du vil montere de samme dårlige lampene igjen, eller fikse problemet i etterkant;)

Christian Berntsen
23/04/16, 21:36
Monterer de etterpå igjen ja, er mer en bra nok med litt strips spør du meg, men ikke hvis du spør mr. EU. Betaler over 600,- for noe som funker helt ok.

Christian Berntsen
24/04/16, 18:01
Nytt dumt oppfølgningsspørsmål...
Må jeg ha parklys i tusenmeterne, er hull i de til det. Men er ikke ledning og sokkel. Sånn mtp EU kontrollen

mrstfu
24/04/16, 18:54
Det er i utgangspunktet ikke tillatt med parklys annet enn de originale. Og med mindre dette er ekstralys med 17.5 i referansetall, hadde jeg tatt de av ifm PKK.