PDA

Vis full versjon : Dunkelyd ved sving v70



Thatd5
17/04/16, 13:36
03 V70'en har begynt å lage vonde lyder særlig ved høyre sving. (Raske dunke lyder. Lydene kommer fra venstre hjuloppheng et sted. (Den sida som får mest trykk ved høyreving.)

Demonterte venstre Calipper og smøret opp klossespora og glidepinnene, det hjalp ikke. Er foresten Biltema Calipper, som bare har stått på i 3måneder. Tenkte å teste de ut. Noen erfaringer med det?

Noen som har ideer til hva det kan være? Drivknute, hjullager?

mrstfu
17/04/16, 14:07
Hva er frekvensen på dunkelyden? Øker den med fart eller turtall, eller er den konstant?

Thatd5
17/04/16, 14:10
Øker ved større fart, ikke turtall. Ca2-3 dunk i sekunde i 60km/t

mrstfu
17/04/16, 21:51
Hjullager er ikke helt utelukket da, selv om jeg hadde forventet høyere frekvens. Letteste er nok å jekke opp og sjekke.

Svirre
17/04/16, 21:56
Flyttet til rett underforum

Frekvensen du beskriver hører nok til antall ganger hjulet går rundt, så jeg ville fokusert på drivknuter og hjulet. Sjekk dekket og se om det er helt. Kan for alt du vet ha løsnet en gummilefse som klasker oppi hjulbuen.

hgnubel
17/04/16, 22:22
Har du balanseringslodd på innsiden av felgen? Jeg hadde en bremseslange som tok borti loddet...

Griffin
17/04/16, 22:22
Ikke til så mye hjelp men Jeg fikk en lignende lyd som blev verre og verre og var tilslut ganske stygg. Fikk ett verksted att se på det og husker ikke navnet på delen men ja en "knute" og denne skulle koste sirke 2000 i innkjøp og de skulle ha 2000 til for jobben. Men akkurat den dagen jeg var der så var lyden borte og han sa att den kan hoppe i lege av seg selv og vare grei en tid og att dette kan man kjøre med lenge (måneder) så personligen venter jeg litt men det gikk tydligvis an att føle slark her hvis man prøver rukke på den.

En av mine kalipere er biltema da jeg skulle smøre opp bremsene og sjekke stemplene så trempet jeg ut en hehe og når jeg skulle lufte så var jo nippeln helt fastrostet....prøvde Borre ut men den satt som sveiset fast så blev til att kjøpe helt ny kalipere fortest mulig. Den er noen millimeter større så mine lodd tok i på 16" vinterhjulene men foruten det og att den var vanskelig att male så har jeg bare gode erfarenheter. Bilen bremser rett og fint og gummit har hållt bra hittils, men er litt spent att se hvordan den ser ut nå etter andre vintern. Jeg bytte bremseslangen sammtidig, biltema det og, og den passet fint.

Svirre
17/04/16, 22:28
Ikke til så mye hjelp men Jeg fikk en lignende lyd som blev verre og verre og var tilslut ganske stygg. Fikk ett verksted att se på det og husker ikke navnet på delen men ja en "knute" og denne skulle koste sirke 2000 i innkjøp og de skulle ha 2000 til for jobben. Men akkurat den dagen jeg var det sp var kyden borte og han sa att den kan hoppe i lege av seg selv og vare grei en tid og att dette kan man kjøre med lenge (måneder) så personligen venter jeg litt men det gikk tydligvis an att føle slark her hvis man prøver rukke på den.

Kan tenke meg de mente drivknute :) Lyden kan komme og går litt i disse om mansjetten er ødelagt slik at fettet er borte/ikke tilstrekkelig nok til å smøre leddene i knuten. Den kan også bli defekt ifa slakke, og da får man ofte slike kneppelyder.

Thatd5
19/04/16, 16:28
Har du balanseringslodd på innsiden av felgen? Jeg hadde en bremseslange som tok borti loddet...

Har lodd bak ja, men tar ikke borti noe. Men takk for tipset!

Thatd5
19/04/16, 16:31
Hadde den på EU-kontroll nå, der mente de det kunne være hjullageret. Får bli en skrukveld snart!

bimbim
20/04/16, 23:52
Vil tippe hjullager eller drivknuten.

Svirre
22/04/16, 21:50
Ville tro et hjullager som lager slike lyder ville ha bråket ellers også. Holder en knapp på drivknute.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Thatd5
22/04/16, 21:55
Om jeg holder jevnt rattutslag, og varierer om jeg akselererer, bremser eller triller er lyden helt lik. Endrer bare litt frekvens pga hastigheten, har derfor bestilt hjullager, får se om det blir bedre ved bytte [emoji106]

Svirre
22/04/16, 22:10
Om jeg holder jevnt rattutslag, og varierer om jeg akselererer, bremser eller triller er lyden helt lik. Endrer bare litt frekvens pga hastigheten, har derfor bestilt hjullager, får se om det blir bedre ved bytte [emoji106]
Om det er snakk om en konstant frekvens i tillegg, så er det nok noe der ja :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Thatd5
11/05/16, 18:28
Glemte å skrive det: Var hjullageret. Ingen ulyder etter byttet :)