PDA

Vis full versjon : Erfaringer/tips ang mulig kjøp av 850 T5R?



c20let2k
16/04/16, 11:52
Alltids syntes disse bilene er kule, aldri eid noen volvo selv, kun audi, vw, opel å saab men skal til innkjøp av en 'rimelig' bil nå og funderer litt på å faktisk anskaffe en 850 T5R.

Hva er det å si om disse bilene? Typiske feil? Har vært borti litt airbag feil, vet ikke om dette dog er vanlig da men?
Er litt forvirret ang hva disse yter orginalt, noen steder ser jeg 250hk, noen steder 240hk osv, hva er i såfall forskjellen på disse motorene?

Holder disse motorene bra? Vet D5 diesel motoren er meget bra, 5'er turbo bensiner har jeg hørt blandete erfaringer om, samt overhalt et par topper til slike pga oljeforbruk.

Er drivlinje, altså girkasse og clutch bra, hva tåler dette mtp kansje en mild effektoppgradering?
Er det mye å hente på disse motorene bare med chipping/omprogrammering og kansje småtterier som eksos osv?

Det som trekker meg litt mot en slik bil er jo rekke 5'er, noe Audi også har men har litt lyst å kansje prøve noe annet denne gang.

Erfaringer å tips mottas med takk :)

gswede
16/04/16, 13:10
Er vel egentlig ikke noe særlig med typiske feil som sådan. Nå er jo disse bilene litt oppi åra så et godt vedlikeholdt eksemplar er langt å foretrekke.

Motorene er gode de, 2,3 med 15/16g turbo. Som du selv nevner, har de etter noen tusen varmesykluser, en tendens til å slippe litt olje forbi ventiltetningene.
Ikke uvanlig eller bekymringsfullt med 1 liter oljeforbruk pr 2000-3000 km.

240hk originalt på T5R både på manuell og automat, etterfølgende R manuell hadde 250 (16g turbo og 350cc hvite injektorer) mens R automat hadde 240 (15g turbo og 315cc oransje injektorer)

Første prioritet ved kjøp av en av disse vil være å sette den i stand a la Stage 0. Altså overgå alt av tenningsdeler, bensinrele vakumslanger, bytte av veivhusventilasjon kan påregnes. Bensinpumpe er ikke uvanlig at ryker rundt kjørte 250k km. Er bilen alltid kjørt med helsyntet olje vil veivventilasjon ikke nødvendigvis trenge et bytte. Motorens momentfester og foringer ellers bør sjekkes. Vanligst er nedre passasjerside feste bunnet ut, ørve og nedre feste slites også. De hydrauliske festene i for og bakkant holder veldig lenge og trenger kanskje aldri byttes. Er bilen kjørt lenge med de andre festene i dårlig forfatning vil muligens de hydrauliske ha vært vel mye belastet.

Fordeleren er noe utsatt da den "ligger", ved motorvask får man ofte vann inn her og litt urolig gange som resultat. En god rens her etter motorvask er lurt.
Disse bilene er nøpne på elektronikken og stort sett kan du si at originaldeler er å foretrekke, spesielt på tenningssiden, lokk/rotor/plugger og kabler, maf og o2 sensor.

Ville forsøkt å finne en manuell om jeg var deg, automatene har en lei tendends til å ryke, ofte som følge av dårlig vedlikehold/oljeskift eller at det lekker kjøleveske inn i girolja, det er integrert oljekjøler til både motor og gir i radiatoren på disse. Mange bytter til manuellkasse ved automatras, meg selv inkludert.

På veien er de en drøm å kjøre, du sitter veldig godt i volvoseter :-)
Regn med +-litern på mila. Litt i overkant om det er mye bykjøring.

Ikke uvanlig med små oljelekkasjer, de fleste er lette å fikse, vanligst er pakning på oljefylllokket og pakning pluss pakkboks på oljeretur rør fra turbo.
Bruk kun helsyntet olje og skikkelig oljefilter, original er Mahle om jeg ikke tar feil.

Deler kan handles billig mange andre steder enn fra forhandler, bl.a fra FCP EURO. De har gode og billige servicesett.

Tuning, BSR med flere ordner med chip. Ville nok foretrukket Autotech som holder til i sverige, de kan disse bilene inn og ut.
IC, S60R eksosmanifold, større turbo og vinklet eksoshus og du er langt på vei. DP kan være greit å oppgradere og, du trenger ikke 3" eksos hele veien bak. Er du virkelig fingernem og har litt greie på elektronikk kan du fint tune programvaren selv. Både M4.4 og M4.3 er brutt og kan tunes etter eget forgodtbefinnende. Masse info om dette på nett.

Jeg har helt sikkert glemt en hel haug med ting her i farten, men i sum, veldig kjekke biler. Fine å se til er de og :-)

c20let2k
18/04/16, 19:55
Manuell jeg ser etter ja, automat er fullstendig uaktuelt for min del, det er ikke bil for meg.

Har overhalt et par topper til disse volvo 5'erne så det er vanlig at ventiltettingene takker for seg på disse?

Det store spørsmålet mitt er jo, som helt sikkert er helt feil å nevne her, skal jeg gå for gammal Audi S bil med 2.2T quattro eller Volvo med femmer?
Fordelen med Audien er jo det skuddsikre quattro systemet (og motoren), fordelen med volvoen er jo at den er Svensk, hehe :)

Morgis
18/04/16, 21:22
T5 Motorene er veldig bra, du får ikke volvos femsylindrede diesel i disse (D5), men Audi sin TDI motor, helt frem til 2001.
Ventiltetninger er en svakhet, det samme er oljefellen.

Andre kjente svakheter er ABS enheten på 1996+ modellene, AWD systemet generellt på 97-01 modellene, rust i nedre del av dørstokk bak og -97 stasjonsvogn har svakhet med rust ved bagasjeromshåndtaket.
AWD systemet fra denne genereasjon kan ikke måles med quattro torsen systemet til audi.

En 850R har M59 girkasse som har en LSD diff originalt, men finner du en 850 med ettermontert quaife diff er den absolutt bedre.

Beste oppgraderingen du kan gjøre på en standard 850 T5 er etter min mening bilstein dempere, quaife differensial og IPD stabstag.

c20let2k
19/04/16, 12:11
Jeg håper ikke du mener at AWD systemet til volvo er bedre enn Audi sitt torsen-quattro system her Morgis ?
Det er vel få å ingen som kan slå Audi torsen-quattro..

Hva mener du med oljefellen?

hgnubel
19/04/16, 14:10
Morgis mente det vel akkurat motsatt mtp torsendiff-awd vs Haldex tenker jeg...

Morgis
19/04/16, 14:20
Jeg håper ikke du mener at AWD systemet til volvo er bedre enn Audi sitt torsen-quattro system her Morgis ?
Det er vel få å ingen som kan slå Audi torsen-quattro..

Hva mener du med oljefellen?

quattrosystemet er overlegent sammenliknet med viskosesystemet volvo hadde på P80 plattformen.

Oljefellen er montert mellom motorblokk og radiator som samler opp oljedamp.
Den kan fort gå tett i koks