PDA

Vis full versjon : Volvo S60 D5 2002 auto, Gikasse service kreves.



Hjedna
11/04/16, 09:29
Hei,
Lånte bilen bort til fatteren i helga fordi han skulle dra henger og når jeg fikk den tilbake var det komt en feilmelding der det står at girkasse service kreves, leste feilmelding med OBD2 og da kom det opp P0740 Torque Converter Clutch Circuit. Når jeg kjørte hjem igår (8mil) så girte den helt fint, utenom når du gasser på igjen etter at den triller i fart kommer det en liten dunke lyd når den kobler inn giret igjen. Har lest litt på forskjellige forum, noen foreslår at en burde prøve å bytte olje på girkassa, men lurer på om det er vits siden den har begynt å lage en del lyder. Noen som har opplevd det samme eller vet hva som kan vere galt?

holter
11/04/16, 10:19
Det beste er og la volvo eller et firma som driver med automatkasser se på bilen og vurdere om det kanskje hjelper med et oljeskift eller flush av kassa . Det med at kassa girer hard og det kommer et klunk når den girer er en gjenganger for dem som får problemer med kassene og du har jo rette årsmodelen for dårlig girkasse også . Du har sikkert lest en del på forumet og sett hva det koster og overhalle en kasse alternativt ny så ville vel hørt med fagfolk om hvor stor sjansen er for at kassa kan reddes . Koster rundt 3-5 tusen med flush oljeskift .

cortinaterje
11/04/16, 22:50
Hei,
Lånte bilen bort til fatteren i helga fordi han skulle dra henger og når jeg fikk den tilbake var det komt en feilmelding der det står at girkasse service kreves, leste feilmelding med OBD2 og da kom det opp P0740 Torque Converter Clutch Circuit. Når jeg kjørte hjem igår (8mil) så girte den helt fint, utenom når du gasser på igjen etter at den triller i fart kommer det en liten dunke lyd når den kobler inn giret igjen. Har lest litt på forskjellige forum, noen foreslår at en burde prøve å bytte olje på girkassa, men lurer på om det er vits siden den har begynt å lage en del lyder. Noen som har opplevd det samme eller vet hva som kan vere galt?

Jeg hadde denne koden mange ganger når jeg kjørte 02 V70 D5 med vogn. (P0740 og/eller VolvoTCM 002F) Jeg ville slettet koden og byttet olja på kassa (12 ltr oljeflush), trolig holder kassa lenge enda. Og du sier at den girer fint etterpå, det er ett godt tegn på at det ikke er helt slutt enda. Dette er helt som min oppførte seg når jeg begynte å kjøre med vogn.
Du sier ingenting om hvor langt bilen er kjørt eller om den er chippet. Koden kommer fordi kassa begynner å få en liten slitasje, og koden genereres fordi kassa registrerer en sluring eller glipp innvendig. Denne sluringen oppstår lettere når du kjører med tung henger og enda lettere om bilen samtidig er chippet.

Dunke lyden kan komme pga nedre fremre momentstag er slitent.