PDA

Vis full versjon : servo hakker,kun på ene siden. v70 å feilmelding



madssolum
10/04/16, 13:09
hei hei,har en v70 05mod 2.4diesel 4x4

har merket i det siste att servo hakker litt,kun ved sving til høyre å når bil står irod ,stort sett ok når dekk ruller.kan merkes i lav fart.
noen som vet hva det kan være? er nok servoolje ...

har også ei feilmelding som kommer å går,hatt siden bilen var nye, RUTSCHSICHRUNG VORUBERGEH. AUS. hva er det? er borte i lange perioder men kommer noen ganger,kommer stort sett bort ved ltt kjøring. noen som vet?:)

lars otto skiftesvik
10/04/16, 14:07
Hvor mye har bilen gått?
Dersom servopumpe og servoolje er ok sjekk endeleddene i styringen både ytre og indre.Ofte viser det seg at første tegn på slakk i rattakselkrysset er hakkete styring.
Det kan også være selve tannstangen i styringen.

madssolum
10/04/16, 14:11
190000km nivå olja holder seg å pumpa virker ok,hvor ligger rattakselkrysset å hva skal man se etter?

lars otto skiftesvik
10/04/16, 14:33
Krysset. leddet sitter på rattakselen ned mot tannstangen.Dersom slitasjen er liten kan spraygris eller lignende smørning virke men virker dette er det også tegn på at krysset har slitasje slik at problemet vil kunne komme tilbake.
Du kan prøve med smøring som en første metode.

jerognal
10/04/16, 18:26
Nå har jeg skiftet dempere, demperlagre og rattakselkryss. Det er blitt mye bedre men i venstresvinger lugger det ørlite enda. Spesielt er det når du står i ro som du sier. Vurderer å flushe servo-olje for å ha prøvd det og.

aarnes
10/04/16, 18:35
Den lugginga har fadern i sin 05 v70 2.4D fwd og.
Der er det byttet endeledd, indre og ytre, bærebruer, stabstag, tannstang OG rattakselkryss - ene og alene grunnet lugginga.

Den er der fortsatt.

Alt er gjort på merkeverksted og dokumentert, så jeg har egentlig gitt opp.


til TS:

RUTSCHSICHRUNG VORUBERGEH. AUS
Antisladd system tilfelldig avstengd.
forekommer ganske ofte på disse, kan være både abs-sensor og kransen.

Daniel V
10/04/16, 18:51
Kjøp 5l original servoolje og flush servoen. Hadde akuratt det samme med min S80. Ble helt fin etterpå og var like fin da jeg solgte den to år etter :)

jerognal
10/04/16, 20:29
Hvorfor orginal olje? Destillerer Volvo sin egen olje?
Regner med at rette oljen kan skaffes for 1/2 prisen.....
Spec?

Daniel V
10/04/16, 20:43
Volvo destillerer ikke selv nei, men jeg synes den har fungert best, og med litt rabatt er den ikke noe dyrere enn andre servooljer. Med mindre du regner med Biltema da.

lars otto skiftesvik
10/04/16, 21:47
Biltema selger grønn servoolje som skal være på disse bilene den fungerer utmerket.

madssolum
11/04/16, 21:12
takk for råd =) hvordan går jeg frem ang å flushing av servolje? å hvilken merke av grønn servoolje kan jeg kjøpe på biltema? =)

madssolum
11/04/16, 21:20
noen måter for å sjekke om det er abs sensor eller krans? kommer tidvis frem å helst etter harde humper

lars otto skiftesvik
11/04/16, 22:54
Den grønne servooljen har artikkel nr 369870 biltema har ikke annen grønn servoolje.
For å flushe servooljen bruker du en passende slange som kobles til slangen som fører olje inn i servotanken slangen føres ned i en dunk.
Bruk en medhjelper til å starte bilen noen sekunder slik att tanken nesten tømmes, fyll ny olje på tanken,gjenta prosessen noen ganger til det bare kommer ut ny frisk olje.
Spørsmålet om abs sensor eller kransen er defekt får du best oversikt på dersom du har en feilkodeleser da vil du kunne få vite hvilket hjul det dreier seg om.
Har du ikke feilkodeleser må du se ned i hullet på alle hjulene der abs sensoren sitter for å se om kransene er ok.Er en sensor gåen vil du ikke kunne fastslå sikkert hvilken sensor uten en feilkodeleser.

Daniel V
17/04/16, 09:02
Du kan også holde nivået likt i tanken, da vil du også kunne svinge på hjulene, som igjen vil føre til at mer grums løsner i tannstanga og blir med ut. :)

jerognal
01/06/16, 21:02
Da har jeg flushet servooljen med orginalolje. Prutet hos Volvo på prisen og fikk god rabatt.
Umiddelbart synes det som suksess. Merket ingen lugging i dag på en liten prøvetur. Får se over tid.

Da har jeg følgende oppsummering på vår XC:
Skiftet tårnlagre; ingen effekt.
Skiftet rattakselkryss. Bedring, men ikke helt vekke.
Flushet oljen; all lugging borte.

Daniel V
03/06/16, 01:13
Da har jeg flushet servooljen med orginalolje. Prutet hos Volvo på prisen og fikk god rabatt.
Umiddelbart synes det som suksess. Merket ingen lugging i dag på en liten prøvetur. Får se over tid.

Da har jeg følgende oppsummering på vår XC:
Skiftet tårnlagre; ingen effekt.
Skiftet rattakselkryss. Bedring, men ikke helt vekke.
Flushet oljen; all lugging borte.

Hva var det jeg sa! :D Originalolja er den beste, og jeg er fortsatt av den oppfatning av at Volvo er best på additiver til sin egen styring! :) Biltemaolja er sikkert bra den også, men jeg synes nå i alle fall at mine servoer går vesentlig lettere og bråker mindre med originalolja. Alt koker ned til hvilke additiver som er brukt, og prisforskjellen på Biltema og Volvo er så liten, så gir det i alle fall meg en god følelse innvendig å vite at det er originalolje som er brukt! :)

Føles også bedre ved et evnt salg å kunne si at det er brukt originalolje på alt av bortsett fra motor! :)

jerognal
03/06/16, 19:31
Tja nå har det seg slik at Volvo ville selge meg servooljen for 220,- pr liter først. Ikke faen sa jeg, da handler jeg annet sted. Da fikk jeg plutselig en dugali rabatt på oljen så jeg kjøpte hos Volvo. om Volvo-olja er bedre enn andre tviler jeg faktisk på. Da burde den faktisk ikke lugget etter 250.000. V70'en er rundet 500.000 uten noen gang å ha fått ny servoolje. caravellen laaangt over 300.000. Så jeg vil heller si at tannstaget på XC'en er av heller tvilsom kvalitet. :-) hehe