PDA

Vis full versjon : 00mod V70 awd Girer hard opp og ned fra 4 gir.



Sjurs88
05/04/16, 20:09
Hei. Har akkurat kjøpt meg en 2000mod V70 awd. Bilen er tipptopp bortsett fra at automatkassa girer veldig hardt både opp til 4 gir og ned igjen. Ellers girer kassa fint og mykt. Er kanskje til tider litt treg, men ellers fine girskift. Veldig irriterende da man ligger i 80-100kmh og den girer opp og ned fra 4 gir nå og da. Kan dette rette seg med flushing? Forrige eier kunne ikke huske at dette hadde vert gjort før. Bilen har gått 153000km. Håper å få skikk på dette da bilen ellers er meget bra! :)

holter
05/04/16, 20:45
Beste tipset du kan få er og ta med bilen til et firma som driver med automatkasser -la dem prøve bilen og vurdere det derfra om det er best og prøve et oljeskift på kassa eller flush . Kan bli veldig bra med en flush eller 100 ganger verre , bare og søke på automatkasse på forumet så finner du masse info om problemer med kasser :) Med firma som driver med automatkasser så tenker jeg på firmaer som reparerer kasser og driver med flush -oljeskift på dem .. ikke slike som har kjøpt en flush maskin for og tjene penger på noe dem egentlig ikke kan noe om :)

Sjurs88
05/04/16, 22:07
Høres fornuftig ut det :) Er det noe slik verksted i nærheten av Lillehammer tro? Eller må jeg til Oslo? Håper kassa lar seg fikse da jeg virkelig liker bilen ellers :)

holter
05/04/16, 23:12
Jeg vet ikke hva som finnes rundt den kanten du bor -men er noen brukere på forumet fra hedmark -oppland . Men et volvo verksted bør også kunne vurdere dette med en prøvetur uten at det koster en formue -så kan du jo etter det finne et bra firma på flush til en fornuftig pris - er volvo verksteder som gjør dette til bra priser også - normal pris er rundt 3-4 tusen da med kvalitetsolje som f.eks mobil -castrol for flush - men sett dem som tar det dobbelte . Det er lurt og få gjort dette med det første -blir sjelden bedre om en fortsetter og kjøre mye med bilen , men uten at jeg har hatt noen 00 v70 regner jeg med at du har peilepinne på girkassa ? hvordan ser da oljen ut ? eldste v70 jeg har hatt er 03 der var det om ikke annet peilepinne noe det ikke er på nyere fra 06 og oppover .

Sjurs88
06/04/16, 20:33
Jeg får ta en tur på Billia å høre med dem. Er ikke der bilen er nå, men skal peile oljen å se på den :) Det som jeg synes er merkelig er at den girer så fint på alle andre gir, men jeg har ikke noe kunnskaper om automatkasser så håper det lar seg ordne :)

holter
06/04/16, 21:07
Det er heller ikke sikkert det er noe feil med girkassa - det er litt vanskelig og vurdere om den girer riktig eller ikke sånn på et forum :) men bilia finner ut det med en prøvetur - og er det ikke noe feil så få skiftet olje på kassa for ellers har du fort en kasse som ikke girer fint på noen gir , ingen garanti for at det er skiftet olje på kassa siden den var ny siden den bare har gått 153 tkm og skift av olje på volvo kasser ikke er en del av service programmet .

Sjurs88
06/04/16, 21:34
Der er jo noe som er feil, for den høgger veldig ut å inn i det giret, men håper det er flush og rens som skal til.. Kan det vere andre ting en girkassa som forårsaker slike ting kanskje? Ser også at det går an å lære kassa å gire på nytt? Det er nok slett ikke sikkert det er skiftet olje på den kassa noen gang nei så det blir spennende å se på peilepinnen :)

holter
06/04/16, 22:38
Volvo verksteder kan ta adapsjon på kassa med vida - da nullstiller dem kassa og så skal en kjøre etter et bestemt mønster etterpå for og lære opp kassa til og gire riktig , ikke prøvd det selv da jeg altid har skiftet olje på kassa eller flush andre steder en bilia -volvo , har heller ikke hatt girkasse problemer med volvo -men tar som regel flush eller oljeskift neste før blekket i vognkortet får tørket :)

Daniel V
06/04/16, 22:47
Girkassa husker de siste 40 000 giringene og lager sitt kjøremønster ut ifra disse. Ved adaptasjon slettes disse dataene og kassa vil begynne å "lære" på nytt. Men ikke forvent at du får en helt annen kasse bare ved å resette adaptasjonen. Det hjelper stort sett bare hvis den som har hatt bilen før deg har kjørt ekstremt hardt sånn at den drar veldig langt på girene, eller motsatt. Måtte resette adaptasjonen på min S80 fordi kassa giret så fort jeg kommer over 2000 rpm, da forrige eier kjørte ekstremt rolig.

holter
07/04/16, 00:01
Adaptasjon løser nok ikke så mange girkasse problemer , men bilia er om ikke annet godt kjent med kassene i disse så får håpe at det er noe så enkelt som en flush eller oljeskift som skal til , er ikke altid en bør gå for flush heller -kontra bare skifting av olje på kassa ,valgte og skifte all olje pluss filter på v70 siden den kun har gått 65 tkm siden 08 -xc60 tok jeg flush på da den hadde gått 115 tkm og levd et mer aktivt liv en v70 , dette etter samtale med et firma som driver med rep av automatkasser og at jeg kanskje kan være noe skeptisk til alt som kan gå galt , fristet lite med rep til 60-80 tkr første uka etter kjøp :)

hgnubel
07/04/16, 06:01
At det er problemer mellom akkurat 4. og 5. gir kan også være pga ekstra slitasje akkurat der.

Hvis tidligere eiere ikke har vært oppmerksom og låst kassen til 4. gir på strekninger hvor den ligger og flyter mellom 4. og 5. hele tiden (en svakhet med disse kassene og nesten umerkelig på en frisk kasse hvis du ikke følger med på turteller), så sliter det noe enormt på kassen.

Sjurs88
09/04/16, 08:04
At det er problemer mellom akkurat 4. og 5. gir kan også være pga ekstra slitasje akkurat der.

Hvis tidligere eiere ikke har vært oppmerksom og låst kassen til 4. gir på strekninger hvor den ligger og flyter mellom 4. og 5. hele tiden (en svakhet med disse kassene og nesten umerkelig på en frisk kasse hvis du ikke følger med på turteller), så sliter det noe enormt på kassen.



Og om dette er tilfelle er det ikke annet en overhaling/bytting som hjelper? Har bestilt flushing med 15 liter olje og omprogrammering hos Volvo nå så da får jeg bare håpe det hjelper :)