PDA

Vis full versjon : Status for vellykkede installasjoner av original DAB-radio i V70/XC70



SagaPer
03/04/16, 11:16
For å få oversikt over vellykkede DAB-installasjoner i V70/XC70 så ber jeg deg om å legge inn en post i denne tråden med link til ditt prosjekt.

På denne måten kan vi raskere fange opp status for vellykkede prosjekter slik at flere Volvo-eiere kan prøve seg på installasjon i egen bil.

Du kan godt legge inn kort oppsummering i posten din slik at vi forstår hva utgangspunktet var og hva som måtte til av materiell og arbeid.

Husk å ta med årsmodell, type audioanlegg, evt sub i bagasjerom, original antenne i høyre bakrute, plassering av uttak for strøm til DAB osv.

NB: Det ser ikke ut til at det lar seg gjøre å ettermontere original DAB-radio i V70/XC70 MY2008 pga inkompatibel programvare/ICM.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/87.jpg

SagaPer
03/04/16, 11:22
Her finner du info om deler med varenummer som trengs i DAB-prosjekt:

- DAB-kit fra Volvo: VO31346142 inkl programvare og ITP og opplasting i bil kr 3.125 (veil pris).

- Om bilen har SUB: Splitter for fiberkabel mellom SUB og DAB - VO31254947, ledningsmatta, kr 450.

- Kabelsko for uttak av strøm fra sikringsboks ved venstre D-stolpe, VO 9456774, ca kr 35 pr stk, jeg har 5 stk på lager.

- Strømplugg til DAB-modul, VO30682813 kr 30 og VO 30656698 x 2 (15 cm ledning med kabelsko for plugg) kr 16 pr stk.

- Antenneforsterker med støtte for DAB, varenummer 31282428, veiledende pris kr 2.188, huggere selger denne for kr 500-600.

- Antennekabel RG58 fra DABM til antenneforsterker i tak med Fakra-plugger hun-hun ca 4 meter kan leveres for kr 250 + kr 40 i frakt.

- Fiberkabel fra forsterker under passasjersete til DAB-modul. Her trenger man en kabel mellom forsterker og DABM med 1 stk hun ved forsterker, 1 stk han for forsterker og 1 stk han i andre enden ved DABM. Kabel kan bestilles i tilpasset lengde (ca 2,5 meter) på eBay fra Kina. Kabel skal se slik ut (med litt andre mål):

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/88.jpg

Flere leverandører lager tilpassede kabler. Volvo selger også fiberkabel og hylser og plugger dersom du vil lage tilpasset kabel selv.

Her er varenummer og priser på deler fra Volvo sitt originale "reparasjonsett fiberoptikk" som man trenger for å lage fiberkabel:

- Hylser til endene, 4 stk. / VO8645185, kr. 62,25 pr. stk
- Kontakt hun 1 stk. / VO8676066, kr. 38,- pr. stk
- Kontakt han 2 stk. / VO8676067, kr. 20,25 pr. stk
- Kabel 5770 mm lang / VO30682572, kr. 400,50 (kabel er levert med hylse i hver ende)

Pris for å lage en komplett fiberkabel kommer på kr. 726,- (prisene er innhentet hos Bilia den 17/6-2016)

Vi har kontakt med norsk firma som kan tenkes å lage en ferdig kabel med plugger som passer i V70/XC70. Info om dette kommer senere.

Bilde viser forsterker under passasjersete med uttak for fiber til SUB/DAB til høyre på forsterker.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/89.jpg


Om antenner, funksjon og plassering (fra VIDA):

Till styrenhet digitalradiomottagning (DABM) hör två antenner. En för Band L och en för VHF Band 3. Antennen för Band L är placerad i takantennen.

Antennen för VHF Band 3 är placerad i bakrutan för S80 (07-)/S60 (11-), V40 (13-), i sidorutorna för V70 (08-)/XC70 (08-), i spoilern för XC60 och i höger sidoruta för V60.

Antennerna tar emot digitala markbundna radiosignaler. Antennen för Band L är direktansluten till styrenhet digitalradiomottagning (DABM). Antennen för VHF Band 3 är ansluten till styrenhet digitalradiomottagning (DABM) via antennförstärkaren.

NB: Vi bruker ikke bånd L i Norge og man trenger derfor ikke ettermontere DAB-antenne i haifinne (eller erstatning for denne).

Juni 2016: Det ser ikke ut til at det lar seg gjøre å ettermontere original DAB-radio i V70/XC70 MY2008 pga inkompatibel programvare/ICM.

SagaPer
03/04/16, 11:35
Volvo XC70 2009 (SagaPer): http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-L%C3%98SNING-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabel

Jeg installerte original DAB-radio i min XC70 2009 og fikk løsningen i gang den 15. mars 2015. Bilen min er en XC70 D5 2009-modell med Premium Sound System, original SUB, original antenne i høyre bakrute og forhåndsinstallert antennekabel i golvet ved DAB-brakett.

I min bil måtte jeg bytte antenneforsterker i taket ved venstre bakrute, legge frem strøm fra sikringsboks ved D-stolpe på venstre side, montere DAB-modul, montere fibersplitt mellom SUB og DAB, kople til antennekabel på DAB-modul, samt installere programvare inkl ITP med posisjon AV (ITP = Infotainment Theft Protection). Som sagt: DAB-radio i drift 15. mars 2015.


Volvo V70 2010 (Svima): Trådlink kommer...

Bruker Svima rapporterer 22. april 2016 at siste antennekabel til antenneforsterker er montert og at original DAB-radio nå er i drift i bilen.

JarleS
03/04/16, 12:01
hei Per:

Her er link til min tråd vedrørende mitt eget proskket for å få installert DAB i bilen.
http://forum.vccn.no/showthread.php?73033-DAB-installasjon-i-Volvo-XC70-2010-model-uten-Dab-prep&p=998228#post998228

Tusen takk for din hjelp så langt.

svima
03/04/16, 20:49
Den most-kabelen der må jo bygges om hvis den skal brukes. Må jo ha en hunnkontakt og to hannkontakter. Den der mangler jo hunnkontakten.
Det finnes most-kabel i metervare og løse kontakter originalt. Da kan man bygge sin egen kabel med riktig lengde. Kan komme tilbake med delenr. i morgen.

jatalleras
04/04/16, 09:04
Har funnet ut at originalt varenummer til antenne forsterkeren på min bil er 31295461.
en v70 2012.

antenne venstre

http://talleras.com/img/vccn/antennevenstretum.png (http://talleras.com/img/vccn/antennevenstre.jpg)

antenne høyre

http://talleras.com/img/vccn/antennehøyretum.png (http://talleras.com/img/vccn/antennehøyre.jpg)

antenne forsterkeren på høyre side må byttes og legges opp ekstra antennekabel ned til dab.

har ikke byttet antenneforsterkeren enda, da jeg vil vite at jeg kan få dab radioen til og virke først.

svima
04/04/16, 10:27
Her er delenr på MOST-koblinger

-kabel 5770mm lang 8645189
-hylser til endene 8645185
-kontakt hunn 8676066
-kontakt hann 8688000

SagaPer
04/04/16, 10:44
Takk for info jatelleras.

Fint om du kan linke til egen tråd her slik at denne hovedtråden kun inneholder kort status for prosjekter med link til alle detaljer.

SagaPer
04/04/16, 10:46
Her er delenr på MOST-koblinger

-kabel 5770mm lang 8645189
-hylser til endene 8645185
-kontakt hunn 8676066
-kontakt hann 8688000

Takk for info. Er dette Volvovarer? Kan du beskrive hva som må til av teknikk/verktøy for å kunne bruke disse komponentene i DAB-prosjekt i egen bil?

Fint om du kan linke til egen tråd her slik at denne hovedtråden kun inneholder kort status for prosjekter med link til alle detaljer.

SagaPer
23/04/16, 12:45
Bruker Svima rapporterer 22. april 2016 at siste antennekabel til antenneforsterker er montert og at original DAB-radio nå er i drift i hans V70 2010 modell.

Se flere detaljer i post 3 i denne tråden.

slinecks
05/05/16, 09:19
er det noen som har en oversikt hva prisen blir for alt av deler til dette prosjektet om man har bil uten dab prep og sub? hvis man kjøper alt av volvo?

SagaPer
05/05/16, 12:34
er det noen som har en oversikt hva prisen blir for alt av deler til dette prosjektet om man har bil uten dab prep og sub? hvis man kjøper alt av volvo?

Jeg vil tro at du havner på ca kr 4.000 (maks 5.000) inkl fiberkabel men eks SUB (kjenner ikke prisen på denne).

Da regner jeg med at du fikser installasjonsarbeidet selv. Se post 2 i denne tråden.

slinecks
05/05/16, 15:45
Jeg vil tro at du havner på ca kr 4.000 (maks 5.000) inkl fiberkabel men eks SUB (kjenner ikke prisen på denne).

Da regner jeg med at du fikser installasjonsarbeidet selv. Se post 2 i denne tråden.

Ja jeg har ikke sub og vil ikke ha det heller viss jeg klarer meg uten, nå spør jeg om og få servert på sølvfat men er det mulig og lage en liste med delenr på hva som trengs for og montere dab ? :)

SagaPer
05/05/16, 18:23
Ja jeg har ikke sub og vil ikke ha det heller viss jeg klarer meg uten, nå spør jeg om og få servert på sølvfat men er det mulig og lage en liste med delenr på hva som trengs for og montere dab ? :)

Du finner delelisten med varenummer i post 2 i denne tråden. Det eneste jeg ikke har oversikt over i øyeblikket er hvem som kan lage fiberkabel til deg. Det kan du spørre bruker Svima om i en PM. Jeg har bedt ham om å fotografere kabelen han laget til sin bil og legge frem varenummer omtrentlig pris. De fleste Volvo-verksted har utstyr for å lage fiberkabel. Jeg kan levere antennekabel med plugger i ferdig lengde (se post 2).

svima
06/05/16, 07:04
Skal prøve å få rota meg til å gjøre det en dag. :)

slinecks
18/05/16, 11:15
noen sier at antenneforsterker på venstre side må byttes, mens andre sier høyre side. hva er riktig? :)

SagaPer
18/05/16, 12:36
noen sier at antenneforsterker på venstre side må byttes, mens andre sier høyre side. hva er riktig? :)

I V70/XC70 2008-2011 sitter antenneforsterker over venstre bakrute. Denne må byttes til versjon med støtte for DAB (beskrevet i min hovedtråd).

Det er mulig at plassering er endret fra 2012-modeller. Dette må andre svare på.

Det er forøvrig enkelt å ta ned platen bakerst i taket (en skrue under taklyset, platen sitter i stålklips, dras rett ned). Sidepaneler på D-stolpe sitter også i klips og svinges ut og løsnes. Etter dette kan du bøye innertaket litt ned. Da ser du forsterker (festet med 1 stk 10mm skrue).

PS: Venter på svar på PM fra deg.

SagaPer
18/05/16, 12:37
noen sier at antenneforsterker på venstre side må byttes, mens andre sier høyre side. hva er riktig? :)

I V70/XC70 2008-2011 sitter antenneforsterker over venstre bakrute. Denne må byttes til versjon med støtte for DAB (beskrevet i min hovedtråd).

Det er mulig at plassering er endret fra 2012-modeller. Dette må andre svare på.

Det er forøvrig enkelt å ta ned platen bakerst i taket (en skrue under taklyset, platen sitter i stålklips, dras rett ned). Sidepaneler på D-stolpe sitter også i klips og svinges ut og løsnes. Etter dette kan du bøye innertaket litt ned. Da ser du forsterker (festet med 1 stk 10mm skrue).

PS: Venter på svar på PM fra deg.

slinecks
18/05/16, 17:51
Det er dobbel antenne kontakt bak på dab modul jeg har ingen antenne kontakter bak setene, må få laget en antennekabel fra antenne forsterker på venstre side. Men hvor skal den andre antenne ledningen komme ifra?


Sent from my iPhone using Tapatalk

SagaPer
18/05/16, 19:16
Det er dobbel antenne kontakt bak på dab modul jeg har ingen antenne kontakter bak setene, må få laget en antennekabel fra antenne forsterker på venstre side. Men hvor skal den andre antenne ledningen komme ifra?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bruker Svima har løst dette. Spør ham og legg ut svar og beskrivelse slik at alle kan nyte godt av kunnskapen. I tillegg skal vel jeg levere kabel til deg. :-)

slinecks
10/06/16, 15:40
Har fådt montert alt av deler og kabler tilhørende dab kit, idag dro jeg til volvo forhandler for og legge inn sw, dette var ikke vellykket:( på meldingen som kom opp i vida da mekanikker skulle kjøpe/laste ned sw sto det noe som " denne sw støttes ikke fordonet tilverkad i produksjonsuke" et eller annet husker ikke uketallet.. Hva kan være galt? Tiligere nevnt i dab tråder, har det kommet fram at det ikke er noe sperring for sw? Min bil er av de første produserte 2008 xc70 laget i slutten av 2007 , men alt av kompnenter i bilen skal vel være likt feks 2009? Registrerte også at min bil manglet diverse oppdateringer, ca 10 -15 stk. Har booket time hos forhandler for og oppdatere alt som er, men når jeg er inne i vida så kommer ikke dabm opp på kartet over bilens moduler? Håper noen har svar på dette da jeg er så nært og få dab i bilen[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

jatalleras
11/06/16, 18:44
Har fådt montert alt av deler og kabler tilhørende dab kit, idag dro jeg til volvo forhandler for og legge inn sw, dette var ikke vellykket:( på meldingen som kom opp i vida da mekanikker skulle kjøpe/laste ned sw sto det noe som " denne sw støttes ikke fordonet tilverkad i produksjonsuke" et eller annet husker ikke uketallet.. Hva kan være galt? Tiligere nevnt i dab tråder, har det kommet fram at det ikke er noe sperring for sw? Min bil er av de første produserte 2008 xc70 laget i slutten av 2007 , men alt av kompnenter i bilen skal vel være likt feks 2009? Registrerte også at min bil manglet diverse oppdateringer, ca 10 -15 stk. Har booket time hos forhandler for og oppdatere alt som er, men når jeg er inne i vida så kommer ikke dabm opp på kartet over bilens moduler? Håper noen har svar på dette da jeg er så nært og få dab i bilen[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk


Kan det være at icm er byttet i 2009?
Ser på flere 2008 modeller mangler dabm i nettverket, men på 2009 så ligger dabm der.

slinecks
11/06/16, 18:47
Hmm, mon tro om dette kan løses med sw? I tilbehørs katalogen står det at 2008 kan få dab, men klarer ikke å finne nå info om akkurat dette i vida[emoji1304]


Sent from my iPhone using Tapatalk

slinecks
15/06/16, 15:35
Den most-kabelen der må jo bygges om hvis den skal brukes. Må jo ha en hunnkontakt og to hannkontakter. Den der mangler jo hunnkontakten.
Det finnes most-kabel i metervare og løse kontakter originalt. Da kan man bygge sin egen kabel med riktig lengde. Kan komme tilbake med delenr. i morgen.

Svima du har maxet innboksen din får ikke sendt deg pm[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

slinecks
18/06/16, 10:40
Ser i vida at dabm kommer opp i netverk, men ikke på 2008, har og funnet ut at icm har samme delenr 2008 til 2010 vertfall, inne hos volvo forhandler viste vida fram ca 15 oppdateringer min bil ikke hadde, håper det er en oppdatering til icm, som får dabm til og vises i nettverk. Evt om det går og ta omladding av icm og bruke sw fra 2009 dær dabm vises i nettverk.. Har time den 21.06 så det er bare og krysse fingre på at det ordner seg[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Senjatrollet
21/06/16, 10:19
Holder på med DAB-prosjek for min V70 2014 som er en Svensk import uten DAB-prep og SUB. I den forbindelse oppdaget jeg at det er oppgitt feil varenummer på HAN kontaktene (Hylsisolator) for fiberkabel.

Her er de korrekte varenummer og priser på deler fra Volvo originale "reparasjonsett fiberoptikk" som man treger for å lage fiberkabel:

- Hylser til endene, 4 stk. / VO8645185, kr. 62,25 pr. stk
- Kontakt hun 1 stk. / VO8676066, kr. 38,- pr. stk
- Kontakt han 2 stk. / VO8676067, kr. 20,25 pr. stk
- Kabel 5770 mm lang / VO30682572, kr. 400,50 (kabel er levert med hylse i hver ende)

Pris for å lage en komplett fiberkabel kommer på kr. 726,-

Prisene er innhentet hos Bilia den 17/6-2016

SagaPer
21/06/16, 17:18
Takk for oppdatert info Senjatrollet. Jeg skal oppdatere info i starten av tråden. Lykke til med prosjektet og hold oss oppdatert i din egen tråd (med bilder).

slinecks
21/06/16, 18:41
Idag kom dommen for min del, 2008 xc70 lar seg ikke montere dab orginalt, da sw ikke godtas og dab modulen ikke kommer opp i most nettet, så har komplett dab kit tilsalgs for bil uten prep[emoji35]


Sent from my iPhone using Tapatalk

abedatt
02/07/16, 15:38
Idag kom dommen for min del, 2008 xc70 lar seg ikke montere dab orginalt, da sw ikke godtas og dab modulen ikke kommer opp i most nettet, så har komplett dab kit tilsalgs for bil uten prep[emoji35]


Sent from my iPhone using Tapatalk


Hva tenker du deg i pris?

slinecks
02/07/16, 16:04
Skal du ha most kabel og splitt også?


Sent from my iPhone using Tapatalk

orjan1984
04/07/16, 18:18
Har en 08 xc med Sub.
Men vet ikke om jeg har dabprep.
Hvordan finne det ut ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

SagaPer
04/07/16, 20:22
Har en 08 xc med Sub.
Men vet ikke om jeg har dabprep.
Hvordan finne det ut ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Dette sjekker din Volvo-forhandler ved hjelp av VIN (chassisnummer).

Vær obs på at en annen bruker i denne tråden har mislykkes med installasjon av original DAB i en 2008-modell.

Vi er uansett sikre på at ettermontering av original DAB fungerer fra MY2009 og oppover (har selv ettermontert original DAB i XC70 2009).

SagaPer
04/07/16, 20:24
Idag kom dommen for min del, 2008 xc70 lar seg ikke montere dab orginalt, da sw ikke godtas og dab modulen ikke kommer opp i most nettet, så har komplett dab kit tilsalgs for bil uten prep[emoji35]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet du når din bil er produsert i 2007? Har du noen antagelser på hva som skiller 2008 og 2009 og som kan være årsak til problem med original DAB?

slinecks
04/07/16, 22:38
19.12.07 er produksjonsdato ifølge vida og delefilmen er icm lik på alle biler tilogmed my11 ivertfall delenr er det samme, er nok noe annen sw i icm fra my09 og framover der dabm vises i most nettet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SagaPer
05/07/16, 17:45
I post 2 i denne tråden er delenummer og priser på DAB-komponenter fra Volvo oppdatert pr 1. juli 2016.

Nederst i post 2 finner du info om original antenneplassering i ulike modeller: http://forum.vccn.no/showthread.php?73031-Status-for-vellykkede-installasjoner-av-original-DAB-radio-i-V70-XC70&p=998219&viewfull=1#post998219.

slinecks
05/07/16, 17:47
Spiller egentlig ikke noe rolle lenger, idag hentet jeg min MY16 xc70 D4 summum le [emoji7][emoji7][emoji7]


Sent from my iPhone using Tapatalk

SagaPer
05/07/16, 19:41
Spiller egentlig ikke noe rolle lenger, idag hentet jeg min MY16 xc70 D4 summum le [emoji7][emoji7][emoji7]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gratulerer! XC70 er en supergod bil.

SagaPer
06/07/16, 16:32
Hei folkens, jeg savner flere prosjektbeskrivelser med dokumentasjon av vellykkede ettermonteringer av original DAB-radio. Gjerne med bilder.

Sett gjerne opp egen tråd som jeg kan linke til i starten av denne tråden. Det vil være fint for nye brukere å kunne dykke rett inn i nyere prosjekter med gode beskrivelser av hva som skal til for å få original DAB-radio i en V70 eller XC70.

Brukerne Slinecks, Svima, Skripis og JarleS har vel fullført sine prosjekter? Er det flere som jeg har glemt å nevne her her?

Ewout
12/07/16, 11:05
Har der blitt noen endringer i DAB historien? Min forhandler (Bilspiten Kongsberg) sier at de har fått en mail fra Volvo at det blir ikke noe av støtte for DAB for de biler som ikke har DAB Prep. Har ikke lest noe mer het fra slinecks om han har fått det til å virke til slutt.

Er den hai-finne på taket også med i DAB historien? Med andre ord, må den også støtte DAB som antenne?

Jeg vet ikke hva 'dabm' er i nettverket, men hvis det ikke fungerer i min bil ( MY'08 (sent 2007)) så lønner det ikke seg å investere i dette.

Takker til den som gidder å svare :-)

Ewout

slinecks
12/07/16, 11:52
Beklager skulle lage en log med bilder om dab montering i min my08 xc70 uten prep og sub men lykktes ikke og laste ned sw til den, alle volvo v og xc70 fra my09 og oppåver går og montere dab kit i uansett om det er prep eller ikke, og legge den fiber kabelen er jort på 1 time og fåes kjøpt på ebay, se tråd lenger opp. I mitt tilfelle ble ikke dette vellykket da 2008 ikke har støtte for selve modulen, ble forbannet da jeg har brukt litt tid og penger på få orginal dab i bilen, så jeg byttet den rett og slett inn i en peise ny xc70[emoji23] dette er jo åsså en mulighet, for og få dab... Men dyrt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SagaPer
12/07/16, 12:01
Har der blitt noen endringer i DAB historien? Min forhandler (Bilspiten Kongsberg) sier at de har fått en mail fra Volvo at det blir ikke noe av støtte for DAB for de biler som ikke har DAB Prep. Har ikke lest noe mer het fra slinecks om han har fått det til å virke til slutt.

Er den hai-finne på taket også med i DAB historien? Med andre ord, må den også støtte DAB som antenne?

Jeg vet ikke hva 'dabm' er i nettverket, men hvis det ikke fungerer i min bil ( MY'08 (sent 2007)) så lønner det ikke seg å investere i dette.

Takker til den som gidder å svare :-)

Ewout

Hei Ewout, det ser nok ut til at det ikke lar seg gjøre å ettermontere original DAB-radio i MY2008. Fra MY2009 går dette fint da både undertegnede og flere andre har utført dette.

I de første postene i denne tråden ser du hva som trengs for å ettermontere original DAB-radio i V70/XC70 fra MY2009. Det er ikke nødvendig med DAB-antenne i haifinne da denne originalt er for DAB bånd L som ikke brukes i Norge.

DABM = DAB Module (Digital Audio Brpadcasting Module). Det ser ikke ut til at programvare og radiomodul er kompatibel med DABM i MY2008.

Ewout
12/07/16, 21:36
Hei SagaPer og slinecks,

Takker for svaret. synd å lese at det ikke går an i en 2008 modell. Siste mulighet å kjøpe en DABM modull fra en MY'09- fra f.eks Bildelbasen og montere det i bilen. Da skal SW allerede ligge in i selve modulen.
Tror ikke at det fungerer heller siden radioen selv har ikke SW i seg.

Må si at jeg er veldig skuffet i Volvo denne gangen. I følge forhandleren var det antakeligvis fordi Sverige har trukket seg tilbake fra overgangen til DAB. Derfor var det ikke lengre lønnsomt å utvikle en løsning til de som er rammet av nedleggingen av FM nettet.

Forresten er jeg så forelsket i min bil...:)

Ewout

slinecks
12/07/16, 22:35
Ja det er mildt sagt jæ*** kjipt, du får forske på og bytte icm(radioen) til en fra my09 og oppover da det er denne som styrer most nettet, viss man får bilen til og godta denne er det håp, ser i sverige på hugger at dem ligger på 1500,- viss jeg ikke tok feil, kan være løsningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cosworth
13/07/16, 00:28
Er litt skeptisk på om det går å bruke brukte/ferdig programmerte icm/dab modul eller andre moduler på most nettverket, da de har innbygd "tyveri" sperre som i såfall må være deaktivert før den ble demontert...

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

slinecks
14/07/16, 06:54
Ja volvo mekaniker sier dette ikke er mulig, men de samme personene sa at dab ikke. Var mulig i biler uten dab prep


Sent from my iPhone using Tapatalk

bakhjul
16/07/16, 11:41
Ser det står en del om bilen er proppet for DAB eller ikke, hvordan ser man det? Jeg har i siderutene bak, 3 antenner(hvertfall 2 kabler som går ned til det ene vinduet og 1 kabel til det andre). Betyr det noe?

SagaPer
16/07/16, 11:49
Ser det står en del om bilen er proppet for DAB eller ikke, hvordan ser man det? Jeg har i siderutene bak, 3 antenner(hvertfall 2 kabler som går ned til det ene vinduet og 1 kabel til det andre). Betyr det noe?

Om bilen har DAB-forberedelse kan du be forhandler sjekke via VIN (chassisnummer). Har bilen DAB-forberedelse så er det enkelt å oppgradere til DAB.

Har den ikke DAB-forberedelse så har du valget mellom å ettermontere manglende kabler og komponenter selv eller å basere deg på f.eks. USB-løsning (Dension DAB+U). Du skriver ingenting om hva slags bil du har.

Har du en V70/XC70 fra MY2009 så trenger du original DAB-antenne i høyre bakrute, bytte av antenneforsterker over venstre bakrute, fiberkabel fra audioforsterker under høyre forsete og bak til DAB-modul (evt splitt fra original SUB), antennekabel fra antenneforsterker til DAB-modul, 12 volt strøm fra sikringsboks i venstre D-stolpe til DAB-modul, samt programvare fra Volvo.

Du får lese litt på DAB-trådene mine og så finne ut hva som trengs i din bil.

bakhjul
16/07/16, 12:30
Hei igjen,

Dette er en v70 2010. Så man må en tur til forhandler for å sjekke dette? Ingen andre måter?

Det hørtes jo ut som veldig mye jobb å ettermontere, så da virker jo det mye enklere med en sånn Denison DAB+U som jeg ser du har vært fornøyd med.

Jeg finner veldig mange DAB tråder, har du en link til din tråd med installasjon av Denison DAB+U? Regner med du har med bilder?

Hvor er D-stolpen?

SagaPer
16/07/16, 13:08
Hei igjen,

Dette er en v70 2010. Så man må en tur til forhandler for å sjekke dette? Ingen andre måter?

Det hørtes jo ut som veldig mye jobb å ettermontere, så da virker jo det mye enklere med en sånn Denison DAB+U som jeg ser du har vært fornøyd med.

Jeg finner veldig mange DAB tråder, har du en link til din tråd med installasjon av Denison DAB+U? Regner med du har med bilder?

Hvor er D-stolpen?

Jeg brukte 3,5 år på å finne ut hvordan man ettermonterer original DAB-radio. Hovedtråden for dette finner du her: http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-L%C3%98SNING-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabel

Du trenger ikke å reise til en Volvoforhandler. Du kan ringe eller sende epost med spørsmål og VIN (chassisnummer).

Jeg har testet Dension DAB+U det siste året i samarbeid med importør og anbefaler dette for de som ikke tar bryet med original ettermontering. Har selv original DAB-radio i bilen.

Installasjon av Dension DAB+U finner du her: http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3

Stolper i bilen: A-stolpe ved frontrute, B-stolpe ved skille mellom dører, C-stolpe foran siderute bak, D-stoplpe ved bakluke.

Senjatrollet
06/08/16, 12:03
Holder på med DAB-prosjek for min V70 2014 som er en Svensk import uten DAB-prep og SUB. I den forbindelse oppdaget jeg at det er oppgitt feil varenummer på HAN kontaktene (Hylsisolator) for fiberkabel.

Her er de korrekte varenummer og priser på deler fra Volvo originale "reparasjonsett fiberoptikk" som man treger for å lage fiberkabel:

- Hylser til endene, 4 stk. / VO8645185, kr. 62,25 pr. stk
- Kontakt hun 1 stk. / VO8676066, kr. 38,- pr. stk
- Kontakt han 2 stk. / VO8676067, kr. 20,25 pr. stk
- Kabel 5770 mm lang / VO30682572, kr. 400,50 (kabel er levert med hylse i hver ende)

Pris for å lage en komplett fiberkabel kommer på kr. 726,-

Prisene er innhentet hos Bilia den 17/6-2016

Her kommer en oppdatering på DAB prosjektet jeg har holdt på med.

11/6-2016 hadde jeg original DAB+ radio i min Volvo V70 My14. :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33624809/Volvo/DAB/DAB02.png https://dl.dropboxusercontent.com/u/33624809/Volvo/DAB/DAB03.png

Jeg har kun brukt originale Volvo deler hvor jeg laget en tilpasset fiberkabel-splitt som går fra forsterker under passasjersete til DAB-modul bak.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33624809/Volvo/DAB/DAB05.png https://dl.dropboxusercontent.com/u/33624809/Volvo/DAB/DAB04.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33624809/Volvo/DAB/DAB07.png

Skal få laget en egen tråd som beskriver hvordan jeg gikk frem for å få original DAB+ i min Volvo og de erfaringer jeg har gjort underveis :)

SagaPer
06/08/16, 18:05
Helmaks Senjatrollet. Gratulerer med DAB+ i bilen. Nå venter vi spent på egen tråd med beskrivelse og bilder.

Jeg vil tro at det fiberkabelen som er utfordringen for en del eiere. Fint om du kan tipse om hvor enkelt dette er å få til på egen hånd.

slinecks
07/08/16, 10:45
Fiberkabelen er noe av det enkleste, tok ca 1 time og legge den bak til dabm synes det var mere jobb å legge antenne kabel ilamme kabelmatten da kanalen rundt kablene var stripset hver 10 cm


Sent from my iPhone using Tapatalk

SagaPer
22/02/17, 19:25
Har antennekabel for bil (metervare) samt en del Fakraplugger og kabelsko for sikringsboks etter eget DAB-prosjekt.

Send evt PM med spørsmål om produkt/pris. Se annonse her: http://forum.vccn.no/showthread.php?75451-Antennekabel-for-bil-i-metervare-samt-Fakraplugger-til-salgs-etter-DAB-prosjekt&p=1040587#post1040587

goran1438
15/06/17, 14:58
Hei,

Var hos Volvo i dag for å laste inn DAB applikasjon, men dessverre ble det bomtur... ble fortalt at bilen ikke støttet DAB applikasjonen grunnet utstyrsnivået - manglet High performance sound (evt. premium sound).

Min bil har altså ikke forsterker under sete og Most kabel er koblet til telefonmodul.

Noen som har utført vellykket oppgradering til DAB i en bil uten high performance sound? Trenger sårt hjelp etter mange surt oppbrukte penger og timer.

Alfs80
16/06/17, 12:02
Beste løsning for og spare penger hold deg langt unna VOLVO😎

Texascom
16/06/17, 15:52
Kan ikke kople via phm, må inn bak iam ellers funker det ikke. Gjort det på flere biler uten aud.

goran1438
17/06/17, 09:30
Så du tror at dersom jeg kobler fiber kabel bak IAM, så vil dette fungere? Jeg fikk beskjed om at DAB oppgradering ikke var støttet av biler uten "High Performance sound" - dette fremgår også av tilbehørssiden til Volvo. Er du helt sikker, så er det verdt et forsøk å "koble om".

Texascom
17/06/17, 13:18
Som sagt så har jeg koplet mange slike fra iam med funksjon. Eneste er at det tar noen minutter lengre enn de med aud.
Kople om og få DAB du :)

goran1438
24/06/17, 20:33
Hei,
Takk for svar og håp Taxascom. Har idag koblet meg opp med fiberspitt direkte fra IAM. http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/659.jpg

Tror kanskje det kan ha vært retningen i MOST-nettet som har lurt meg når jeg koblet fra PHM. Ønsker derfor å være helt sikker.

Regnet med at jeg ikke kunne benytte meg av denne skjøten under teppet
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/660.jpg

Er det slik at signalet skal gå fra DABM til IAM, slik at DABM er sistemann i MOST-nettet?

Takk for svar[emoji4]

Gøran


Sent from my iPhone using Tapatalk

Texascom
25/06/17, 10:50
Jeg tar alltid ut iam og lager splitten bak den.
DABM er da sistemann.
Enkel sak og funker alltid :)

orjan1984
11/07/17, 22:28
E d håp å få dab på xc70 08 ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Holern
12/07/17, 08:22
E d håp å få dab på xc70 08 ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Jeg har ikke kastet meg på hypen med Dab, hverken i hjemmet eller i bilen, av den (i mitt hode) gode grunn at det er en nedgradering av lydkvalitet ift FM eller annen lydkilde av god kvalitet.
Jeg lytter mye på radio, men benytter meg av nettradio via iPhone og bluetooth. Det kommer jeg til å fortsette med.

Les litt her før du legger sjela di i å få inn Dab-dr.... i bilen:

http://www.stereopluss.no/lyttetest-av-dab-direkte-fra-kilden-i-nrk.5912329.html

Harald_D
03/10/17, 11:55
Hei

Da har jeg fått montert Orginal DAB+ fra Nardo bil. De monterte DAB-enheten under passasjersetet sammen med forsterkeren, og de monterte Funke glassantenne i høyre siderute bak. De brukte en drøy time på jobben, betalte kr 5906,-.
Kjørte fra Trondheim til Dombås i går, og hadde kun et par sekunder utfall i Drivdalen, men der har det heller ikke vært FM-dekning. Eneste minuset så langt, er at den ser ikke ut til å støtte "service-following", så jeg måtte scanne kanalene på nytt når jeg kom over til "Hed-Opp-Blokken".

Harald D