PDA

Vis full versjon : V70 2.5 Turbo, koker



Hugo
02/04/16, 10:09
HJELP! Stort problem her nå...

Var ute og kjørte istad. Hadde to, tre gasspådrag. Kjørte rolig noen få minutter etter dette, men legger merke til at tempen er over hva den normalt ligger på. Kjører derfor veldig rolig, å da flyr tempmåler opp til rød veldig fort. Stopper derfor bilen med en gang, lar den stå noen minutter og prøver igjen, samme skjer. MEN, bilen koker IKKE på tomgang. Så fort jeg kjører i 30 sek så flyr den opp. Ingen lekasjer i motorrom, kjølevannsnivå er OK. Kupevifta blåste litt akkurat som den ville (Skifta mellom varmt og kaldt). Turbo orka ikke lade mer enn 0.4 (Skal lade 0.7)

Jeg kjørte bilen til nærmeste verksted, men noen som vet hva dette kan være?
Takk på forhånd!

brynna
02/04/16, 10:22
Er du heldig kan det være så enkelt som toppa på exp. tanken.
Ellers har du termostat, tempfølere, kjøleviftemotor og vannpumpe. I verste tilfelle toppakning.

Vanskelig å stille diagnose når det kan være mange feilkilder

Hugo
02/04/16, 10:33
Kan være litt av hvert ja... Håper det ikke er toppakning ihvertfall....

Takk for svar.

gswede
02/04/16, 20:17
Fort gjort å sjekke termostaten.

Hugo
04/04/16, 16:41
Glemte å legge ved dette. Denne lampen kom og gikk som den ville selv under kjøring.


http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/162.jpg


Skal også sies mekanikeren min ringte idag og hadde ikke funnet noen feil. Hadde kjørt trykk på exp. tanken hele dagen uten noen lekasje, samt kjørt en rolig tur. Typisk at når jeg henter den i marra at den koker på vei hjem.

Hugo
05/04/16, 20:36
Update fra idag: Var på verksted for å prøve bilen en tur. Temp ligger noe høyere enn vanlig driftstemp (Hører også vifta jobber) ved rolig kjøring. Dro ut 2 giret en gang pg bilen kokte med en gang. Rett tilbake til verksted. Kupevifta blåste stort sett kaldt helr tiden. Mekaniker sier det er stor sjangs for at vannpumpa kødder. Så har bestilt det også ny termostat

Svirre
05/04/16, 21:55
Dårlig gjennomgang i radiator er også er alternativ.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Volvonikko
05/04/16, 22:30
Om dette er min tidligere v70 DJ37787 hadde jeg akkurat det problemet du snakker om der.
Jeg byttet termostaten og en kjøleslange som var morknet. Fylte opp ny kjøleveske og bytta termostat.
Og bilen blei helt 100% etter det :)

Hugo
05/04/16, 23:08
Jeg er så glad for at jeg fant deg her inne. Det skal bringes videre :)

Svirre
06/04/16, 07:42
Holder i med Volvonikko her. Dårlig kjølevæske kan også finne på mye rart.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

hammerpaal
06/04/16, 09:34
Dersom kjølevannsnivået er ok, så kan det være sensoren som sitter i ekspansjonstanken som har hengt seg opp (den faller til bunns og gir varsellampe).
Men dersom dette kun kom i etterkant i forbindelse med at den har begynt å koke, er nok ikke dette relevant. Håper du finner ut av problemet. :)

Volvonikko
06/04/16, 11:20
Lykke til Hugo :)

Hugo
06/04/16, 22:21
Trur alt blir bytta på Fredag, så henter bilen så fort den er klar :) Gir feedback her om det var løsninga :)

Volvonikko
06/04/16, 22:28
Håper det ordner seg for deg Hugo :)
Ta godt vare på god bilen =)

Daniel V
06/04/16, 22:53
Prøv å kjøre gjennom kjølesystemet ditt med Surfex HD. Kommer til å bli en annen verden hva kjøling anngår etterpå. Jeg hadde prøvd alle verdens rensemidler på min, men det var fortsatt masse drit igjen som Surfexen tok med seg :)

Jeg byttet termostat og radiator på min R, og nå holder den helt jevn temperatur hele tiden :)

Hos deg kan det være så enkelt som at en bolt på termostathuset er løs. Det var det på min, og da holdt tempen på å gå bananas. Da forsvinner undertrykket som gjør at vannet ikke koker.

Daniel V
06/04/16, 22:57
Så det er Hugo som sitter med denne nå ja. Denne har vi jo hatt mye moro med, Nikko! :)

Volvonikko
06/04/16, 23:06
Stemmer det Daniel :)

Hugo
07/04/16, 12:32
Så det er Hugo som sitter med denne nå ja. Denne har vi jo hatt mye moro med, Nikko! :)

Ruller i Fredrikstad denne nå :) Var i dårlig form når jeg henta den, men blitt litt bedre etter at jeg hatt den litt :)

Daniel V
07/04/16, 13:26
Artig. Jeg har familie i Fredrikstad, så er der ca annenhver helg! Du får hilse hvis du møter en safranfarget V70R AWD, for da er det garantert meg! ;)

Hugo
08/04/16, 21:36
Bilen er nå friskmeldt!

Dette er grunnen

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/315.jpg

Daniel V
09/04/16, 12:38
Se der du! Da er det bare en ting å gjøre - finne igjen de manglende bitene som da ligger i kjølesystemet et sted!

gswede
11/04/16, 22:00
Hvor langt er denne bilen gått?

Hugo
12/04/16, 09:10
Hvor langt er denne bilen gått?

Den har gått 262k, har nylig brukt en del tusen på service.

gswede
12/04/16, 17:29
Ok, rart med den pumpa di, at de bør skiftes iblant er vel og bra men at hele pumpa "forsvinner" har jeg ikke sett før..

Svirre
12/04/16, 18:15
Får en mistanke om at denne ikke har vært byttet tidligere. Det sies at disse ikke skal byttes før annet hvert intervall, men det er en tullete ting å gjøre. Den koster ikke all verden og er forholdsvis kurrant å bytte. Spesielt når man har demontert alt i registeret fra før av ved bytte av reg.reim.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

gswede
12/04/16, 18:24
Meget enig, hvorfor ikke bytte når alt først er oppe. Er jo ikke akkurat noe som drar opp prisen noe særlig.