PDA

Vis full versjon : -94 850 vibrasjoner i venstre forhjul



kristianur
24/03/16, 12:11
Hei

Vi har en 850 som vibrerer under bremsing. Jeg trodde først det var kast i skiva, så jeg bytta den, men det var tilbake igjen nesten med en gang.
Her om dagen ble det plutselig verre og vibrerte også uten bremsing. Så ble det så godt som borte igjen.

Jeg lurer på om det kan være drivknute som er problemet.

Noen som har noen andre forslag?

mvh
Kristian

gswede
24/03/16, 16:16
Dårlige foringer i bærearm, dårlig hjullager. Sjekk at du ikke har en punktert muffe rundt knuten, kjekt å holde fettet rundt knuten :-)

Dårlig knute gir som regel en metallisk gnagelyd og noe vibrasjoner men ikke mye.
Lykke til.

Svirre
24/03/16, 22:34
Sjekket du om kalipperen var ok og gled godt på glidepinnene? Siden du nevner at det bedret seg bittelitt.

Holder en knapp på foringene i bærebruene. Disse er lette å sjekke på om vulkingen har sprukket opp på. Har det skjedd, så ville jeg anbefalt Polyforing her. Tåler mer også ;) Kjekt å bytte begge 2 på begge sider samtidig da.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

hgnubel
25/03/16, 09:11
Sjekk at abs-ringene er hele og fine. Det kan gi litt rar oppførsel og vibrasjoner hvis abs "lures" til å slå inn

kristianur
25/03/16, 22:22
Hei igjen. Takk for svar. Jeg fikk sett litt på den i dag, og jeg tror det må være en foring som er problemet. DrivKnuta virker helt fin og calipperen glir fritt, men dekket har fått litt unaturlig slitasje på innsiden.
Har aldri opplevd at det gitt sånne vibrasjoner men...

Svirre
25/03/16, 23:34
Kan nok skyldes dårlig foring dette med slitasje på dekket. Hvis foringen slipper opp i vulkingen, så vi hjulvinklen også endres -> feil slitasje.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mrstfu
26/03/16, 02:11
En grei måte å sjekke det på - jekk opp bilen, sett den på bukker, ta tak i dekket og rykk og napp i det. Har du slakk i foringer vil du nok kunne vippet hele dekket litt ut, med henda på klokka 9 og 3. Dette kan også være hjullage, men bør være fulgt av en mekanisk klikkelyd. Foringene kan ofte sees på om de dårlige eller ikke - de bør ha en knapp centimeter gummi på alle kanter rundt boltene.

kristianur
09/04/16, 18:59
Det var slakke i bærekule på høyre side faktisk. Krysser fingra for at det var opphavet til slitasjen på venstre side.

Holder på å skifte den nå, og leste et sted at man må sette bilen ned på hjulene igjen før man strammer til boltene. Stemmer dette, og hvordan løses det i så fall i praksis?

Kan jeg slippe unna hjulstillingskontroll etter en sånn jobb?

mrstfu
09/04/16, 20:00
Bærekulene vet jeg ikke helt med, men bærearmsforingene på 850 skal strammes i nominell stilling. Sett bilen ned med brekket på, rullestoppere foran og bak bakhjula, og forhjula på noe som gir deg litt høyde. Leca kan funke, men du må se an det mtp stabilitet og vekt selv. Stram til, og senk bilen.

Vet som sagt ikke omndet gjelder bærekulene. Tror ikke det, ettersom det er et kuleledd, ikke en foring.

dag otto
09/04/16, 21:52
Jeg kan ikke si jeg forstår hvorfor dette skal gjøres med bærekuler, da dette er noe helt annet enn en tradisjonell foring. Fôringer på feks bærearmer skal strammes med normalt belastning på hjulet, som det nevnes. Dette fordi fôringen har et "nullpunkt" dvs at når bærearmen beveger seg vil fôringen vris. Hvis bolten til fôringen strammes uten belastning på hjulet vil fôringen vris i en ugunstig posisjon når hjulet er belastet. I praksis vil belastningen være mye større og føre til økt slitasje.

kristianur
10/04/16, 08:20
... Hvis bolten til fôringen strammes uten belastning på hjulet vil fôringen vris i en ugunstig posisjon når hjulet er belastet. I praksis vil belastningen være mye større og føre til økt slitasje.

Dette gir jo veldig mye mening. Takk.

Takk for svar. Håper det blir årning nå.

Oxcyder
19/04/16, 14:25
Sist gang jeg hadde vibrasjoner under nedbremsing, var det på grunn av at ene stempelet i caliptern satt fast.