PDA

Vis full versjon : XC90 2,5T svak trekkraft, hva kan være årsaken.[LØST]



Børge Vikebø
24/03/16, 09:10
Hei.
jeg har i 2 år nå hatt en xc90 2,5t. Fantastisk bil sånn sett, bortsett fra at den gradvis har mistet trekkraft.

Bilen har rullet i overkant at 255000 km, turboen har ikke nevneverdig slakk (men begynner å bli slitt), har kjørt tester i Vida ,men finner korrekt ladetrykk.

Det jeg ikke har sjekket er bensintrykket, jeg er usikker på når bensinfilteret sist var byttet. Kan filteret påvirke trekkraften? Jeg merker problemet mest med campingvogn, steder der jeg før kunne holde 4 gir må jeg nå ned i 3, samt at under høy belastning i 5 gir får jeg små nykk som minner om et lite fuelcut. (dette nykket merkes uten vogn under belastning i 4-5 gir også, kassen virker bra så den er utelukket.)

Det må nevnes at bilen ikke har feilkoder knyttet til dette.

gswede
24/03/16, 15:22
Lenge siden det er byttet plugger?

Børge Vikebø
24/03/16, 20:29
Ca 45000 km. Skiftet når ene coilen gav seg, da tålte den ingen belastning.


Sent from my aiFåon using Tapatalk

sekse
24/03/16, 20:48
Høres ut som om det er på tide med nye plugger da. Vurdert å skifte resten av coilene?

Om du ikke vet når bensinfilter har vært skifta så er det jo greit å bytte. Da slipper du iaff å lure på om det har noe innvirkning :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Børge Vikebø
24/03/16, 21:51
Snedige er at problemet startet etter 15000 km, men har tiltatt noe. Hvordan er ipd-coilene? Coilene har jeg vurdert å bytte, bare utsatt det litt..


Sent from my aiFåon using Tapatalk

Børge Vikebø
24/03/16, 21:55
Ser at skiftintervall på filteret er 190000 km. Jeg kjøpte de på 192000, så mistenker at dette ikke er byttet. Pluggene skal holde 100000 km, men slites vel kanskje raskere med belastningen av vogna [emoji39]


Sent from my aiFåon using Tapatalk

sekse
24/03/16, 22:27
Da er det nok lurt å bytte filter.

Coilene fra ipd har jeg ikke trua på, uten selv å ha erfaring med de. Kjøp heller originale Bosch fra eurodel.no f.eks.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Børge Vikebø
24/03/16, 23:26
Prøver først med filter, så får jeg heller bite i det sure eplet å prøve nye coiler (har dog et sett liggende jeg kan teste når jeg kommer hjem fra sunnmøre)

Thomazz
25/03/16, 18:34
Coilene virker vel helt til di ikke gjør?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Børge Vikebø
25/03/16, 19:37
Nja, spørsmålet er om ikke effekten avtar over tid..


Iphone Tapatalk

Thomazz
25/03/16, 19:38
Det har jeg ikke tro på. Mye annet som blir dårlig over tid. TCV byttet jeg med godt hell. Alt av slanger kan bli dårlig.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Børge Vikebø
25/03/16, 19:59
Tcv er ny, slanger er kontrollert og vakuumtestet og er ok. Bytter filteret i morgen og foretar noe utvidet feilsøking over påske


Iphone Tapatalk

Børge Vikebø
25/03/16, 22:36
Såg litt på denne, kan se ut som filteret har litt sammenheng...

http://youtu.be/92TfTQTmuq4


Iphone Tapatalk

Børge Vikebø
26/03/16, 12:54
Filteret er byttet, så da får vi se på mandag om det hjalp. Tok ut sikringen til pumpa for å gjøre systemet trykkløst. Opplevde at det stod greit trykk i systemet, mer enn jeg har vært borti på andre biler. Mistenker at filteret var bra tett. Filteret var forøvrig et mann-filter, så tyder på at det har vært byttet en gang; dog lenge siden..

Fant etter noen googlesøk noen som hadde hatt tilsvarende problemet på xc90 der filteret hadde gitt lignende symptomer..



Iphone Tapatalk

Børge Vikebø
29/03/16, 22:39
Da var bilen kommet hjem igjen, 350 km med varierende trekkraft.

Har demontert en del for å kontrollere, og har funnet at turboen har fått en del mer slakk siden sist kontroll. Det er merkbar slakk i lengderetningen, mulig så mye som 2-3 mm. Antar dette kan bety at den ikke får akslerert sånn som den skal og derfor ikke gir tilstrekkelig ladetrykk.

For de som kjenner veiene i bergensområdet så var akslerasjon lik 0 i femtegir/90 km/t fra glaskartunnellen og opp på flaten før åsane senter med flat pedal.
Ingen feilkoder på motor som sagt..

locked
29/03/16, 23:02
Da var bilen kommet hjem igjen, 350 km med varierende trekkraft.

Har demontert en del for å kontrollere, og har funnet at turboen har fått en del mer slakk siden sist kontroll. Det er merkbar slakk i lengderetningen, mulig så mye som 2-3 mm. Antar dette kan bety at den ikke får akslerert sånn som den skal og derfor ikke gir tilstrekkelig ladetrykk.

For de som kjenner veiene i bergensområdet så var akslerasjon lik 0 i femtegir/90 km/t fra glaskartunnellen og opp på flaten før åsane senter med flat pedal.
Ingen feilkoder på motor som sagt..
2-3mm aksialslakk i turboen er mykje!

Børge Vikebø
29/03/16, 23:17
Jess, syntes det hadde utviklet seg veldig siden sist. På en annen side har bilen gått 255k nå, så det er ikke utenkelig :)

locked
29/03/16, 23:27
Jess, syntes det hadde utviklet seg veldig siden sist. På en annen side har bilen gått 255k nå, så det er ikke utenkelig :)
Eg ville skifta turbo dersom du har så mykje slakk. Får du for mykje aksialslakke vil skovlane ta borti kompressorhuset og føre støv/finpartiklar i luftstrømmen til motoren.

Børge Vikebø
29/03/16, 23:49
Eg ville skifta turbo dersom du har så mykje slakk. Får du for mykje aksialslakke vil skovlane ta borti kompressorhuset og føre støv/finpartiklar i luftstrømmen til motoren.

Anslått slakk, har ikke målt den med annet enn fingrene. Kan være mindre enn anslått.

Skal sjekke intercooler i morgen etter tips fra annen xc90-eier som mistet ladetrykk.

Banne i kirka, er det noen risk med biltema sin turbo som passer på?

Dan Bay-Johansen
30/03/16, 00:12
De er vel ikke verre enn kinaturbo? Og de kan jo like gjerne finne på å vare lenge...

Thomazz
30/03/16, 06:27
Finn ut hva turboen heter. Fant turbo til min brykt for 2500,- konplett på finn :-)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Børge Vikebø
30/03/16, 09:40
Er en 14T som står på, sjekket litt på finn uten å finne en i nærheten. Men man har vel 5 års reklamasjonsrett på turboen [emoji5]


Iphone Tapatalk

Stig-Arne
30/03/16, 14:21
Anslått slakk, har ikke målt den med annet enn fingrene. Kan være mindre enn anslått.

Skal sjekke intercooler i morgen etter tips fra annen xc90-eier som mistet ladetrykk.

Banne i kirka, er det noen risk med biltema sin turbo som passer på?

Uansett om det er målt slakk eller ikke.. På en turbo skal det ikke finnes aksialslakk om den er OK.
Og om turboen aldri har vært byttet, så er jo 255 000 en grei km stand.
Husk bare på å gjør ren returledningen til turboen om du først bestemmer deg for å bytte.

gswede
30/03/16, 14:31
I første post skriver du at du har turbotrykk som normalt ifølge VIDA?

Er slangene til TCV koblet feil mon tro.. byttes gul og rød port vil du fremdeles ha turbotrykk om enn noe uregelmessig.

Tror jeg ville sjekket alt rimelig nøye før jeg kastet penger etter ny turbo.

Børge Vikebø
30/03/16, 16:41
Sjekket mye idag. Aksialslakken er ikke så mye som først antatt. Antar inntil 1 mm. Foretatt nye målinger i vida, trykket ligger stabilt på 0,4 ved pådrag, også når den er litt slapp. Det jeg merker nå er at coilen på sylinder 3 ikke tetter tilstrekkelig rundt pluggen , samt at jeg kjenner og hører at den feiltenner. Mistenker at den slår forbi pluggen og rett i coilen siden hylsa på coilen sikkert ikke isolerer rett. Skal forsøke å bytte den coilen og så teste videre.


Iphone Tapatalk

Børge Vikebø
06/04/16, 20:36
Etter bytte av coil var den likedan. Byttet da plugger, og problemet løst. Trolig feil på en av pluggene..

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/252.jpg


Iphone Tapatalk

hgnubel
07/04/16, 07:52
Synes den nederste pluggen der på bildet så litt syk ut..

Børge Vikebø
07/04/16, 17:04
Det er ikke umulig. Sjekket alle sylindre med scoop, alt fint der. Sluttet å feiltenne, kjennes ut som den drar vesentlig bedre.


Iphone Tapatalk