PDA

Vis full versjon : 2006 XC70 bensin



98945LT
20/03/16, 20:07
Vurderer å anskaffe en 2006-2007 XC70.
Usikker, men heller mot at blir en bensinutgave.
Finner lite info om bensinmotorene i denne bilen (B5254). Er dette slitesterke motorer som man normalt kan forvente 3-400000 km. av uten store rep.?
Diesel'ene er etter det jeg har forstått bra saker(?)
Forbruket er vel en god del høyere på bensin, men har ikke alt for lang kjørelengde + en del småkjøring så jeg mener det ikke blir så stor forskjell i.f.t. Diesel.

holter
20/03/16, 20:45
Det er sikkert for at det er solgt veldig lite bensin xc 70 av 06-07 i norge :) Slett ikke så sikker på at forbruket blir en god del høyere -hadde ca 2 dl mer pr mil på bensin v70 kontra diesel - men det tar dieselbilen igjen på vinter med parkvarmer . Men prisforskjellen på bensin -dieseldrivstoff er stor nå -men slik er det ikke nødvendigvis om et halvt år :) Så finner du en 06-07 xc 70 er sikkert det et greit valg . Tror sikkert motorene fint går 3-400 tkm -men kan få store utgifter på en motor om det er bensin eller diesel , men er jo kjent for og holde lenge diesel 5 er motorene til volvo uten at det altid er slik . Tok et søk på finn av xc 70 og lå ikke mange der så kan sikkert ikke velge og vrake som med diesel utgavene :)

98945LT
20/03/16, 21:16
Takk for svar.
Det var ikke større forskjell i forbruk nei!! Har nok hørt rykter om at 5'er Dieslene har et forh. høyt forbruk sammenlignet med andre merker i samme str., men litt overasket over at det ikke var større forskjell! Da blir det fort et marginalt regnestykke -og som du nevner så er Dieselprisen høyst usikker i framtida, har vel vært nevnt av noen politikere at Diesel-prisen på sikt skal opp på samme nivå som prisen på bensin.
Markedet i Norge ser dårlig ut m.t.p. bensin så er forberedt på å lete litt i Sverige for å evt. å importere, om det ikke blir alt for dyrt i.f.t. prisene på Dieselutg. her til lands. Når jeg i tillegg kunne tenkt meg en med manuell giring så "krymper" jo markedet ytterligere

hgnubel
20/03/16, 21:19
I praksis er det som det nevnes ikke solgt mange (noen?) slike med bensinmotor i Norge så veldig få (om noen) her som kan gi et fornuftig svar på det du spør om dessverre.

Og med mindre du skal vente til neste skuddår før du finner en med bensinmotor på finn er det import som gjelder. V70R AWD er en vanlig bil i forhold...

Men du skal ha cred for å legge vekt på dette, jeg skulle veldig gjerne ha sett flere av disse årgangene med bensinmotor :)

TommyG
20/03/16, 21:38
Kan ikke si meg enig i at det er liten forskjell på forbruk på bensin og diesel. Jeg har hatt 1 V70 01 140 hk bensin, en 05 V70 140 hk bensin, en 05 xc70 d5, og en 04 xc70 d5. Alle automat. Med min kjøring brukte bensinerene 1,1l på milen og diesel bilene 0,61

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

98945LT
20/03/16, 21:44
Takk for det! Ja. V70 AWD er absolutt fine biler, men kunne tenkt meg det "Off road imaget" du får med XC. Så det er nok bare å begynne å "tråle" Svenske bilannonser, Tyskland kan jo også kanskje være et brukbart marked(?)
Det som da blir spennende er hvor mye avgifter m.m. Staten skal ha.
Uansett så tolker jeg ditt svar om at det er holdbare biler.

holter
20/03/16, 22:04
Sverige skulle det være mye fint og få kjøpt , sikkert mange med alt av utstyr også siden dem gir mye mindre en oss for bilene . Kan sikkert være helt greit med bensinbil nå -blir vel snart straffbart og eie dieselbil i norge :)

98945LT
20/03/16, 22:19
Greit å ta med i vurderingen!! Det med forbruk synes jeg er litt vanskelig å bedømme i.f.t. hvilken type kjøring det er prat om. Hvilken type, slik ca.snittlig, hadde du på nevnte biler?

TommyG
20/03/16, 22:56
Kjøringen jeg hadde var lik på alle fire bilene. Ca 30-40 minutter til jobb. Delvis motorvei, og en del køkjøring. Ville vel kalt det blandet

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

holter
21/03/16, 00:00
lå nok på 1.1 på småkjøring min 03 v70 bensin med 140 hk , så forskjellen på 2 dl var på langkjøring - min bruker sikkert 1.1 pr mil med parkvarmer og småkjøring men er verdt hver krone :)

98945LT
21/03/16, 00:05
Noe det samme for min del også. Blir vel kanskje en tanke mere småkjøring.

Svirre
21/03/16, 09:05
Flyttet til riktig underkategori.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Morgis
21/03/16, 13:06
Ingen volvomotor er bensingjerrig. Da må man kjøpe volvo med fransk symaskin under panseret.

Jeg opplever god økning i bensinforbruket på min T5 kontra D5, begge med awd, men har man litt motor må man også skylde litt på den svært fristende høyrefotpedalen.

I grove trekk er D5 og T5 samme blokka, og begge er solide motorer.

AWDen og automatkassen er deler som er mer utsatt enn selve motoren.
Fordelen med en standard T5 AWD er at den ofte har en snillere momentkurve enn dieselmotorene.

J-R
21/03/16, 13:14
Har en 2003 xc70 2.5T. Veldig fornøyd med den. Ikke hatt noe trøbbel med motoren før nå nylig da en eksosmanifoldpakning røyk.

Forbuk ligger på rundt 1.2 men da er det mye småkjøring. Kjørte oslo-bergen med full bil på 0,8


Jon


Sent using Tapatalk

98945LT
21/03/16, 21:57
Ikke verst det. Hvor mange km. har den rullet

holter
21/03/16, 22:09
Helt sikkert et greit alternativ en bensin xc70 , men desto verre og finne dem om en skal ha 06 eller nyere , men svenskene har -kan hende en importbil derfra er bedre servet en norsksolgt siden det i sverige er med i service inntervalen og skifte olje på kassa på 60 tkm . Men om en velger diesel kan en kanskje gjøre gode kjøp nå -kan virke som prisene på dieselbiler går nedover nå , skal ikke så mye til i norge før folk får panikk :)

98945LT
21/03/16, 23:43
Enig i at prisene på D'ene nok vil falle noe i.o.m. "truslene", så det kan nok lønne seg å ha litt is i magen. Samtidig blir det nok vanskelig å ikke gå på en Svensk en hvis det dukker opp, såfremt det er "fornuftig" avgiftspris i.f.m. import.
Neimen ikke lett det her!

Thomazz
22/03/16, 08:48
T5 med AWD? Er det 2,5 du mener?

Jar selv 2.0t med 470000km på telleren å er godt fornøyd. Jeg innbiler neg at det er mindre ting som kan ryke på en bensin kontra diesel

Sent fra min D5803 via Tapatalk

lars otto skiftesvik
22/03/16, 09:12
Jeg har erfaring som tidligere drosjeeier.Ikke kjøp diesel fra 06-07 Vi hadde store problemer med diesel i den tiden.Dette har jeg omtalt tidligere på forumet.
Problemene vi hadde var ikke bare på volvo men også på andre biler.
Du kan kjøpe diesel hvis du er like flink til å skru som enkelte på forumet,men dersom du vil sove bedre om natta så hold deg til bensiner selv om disse er en tanke dyrere i drivstoffutgifter.
Det er også mulig der vil komme begrensninger og økte avgifter på dieselbiler i fremtiden.
Slik som han med innlegget foran meg hadde jeg en s80 2.0t som drosje de siste årene som drosjeeier før jeg ble pensjonist da hadde jeg kun helt normale driftsutgifter og ingen alvorlige motorproblemer på 460000 kjørte kilometer.
Jeg må også legge til at diesel motorene drepte samtlige automatkasser i de drosjene som var mine nærmeste kollegaer i den tiden ca 12-15 stykker.

98945LT
22/03/16, 10:27
Det jeg mener er -06-07 XC med 2,5 turbo bensin 210 hk. alt. 2,5 turbo Diesel 185 hk. Begge helst med man. gir.

Thomazz
22/03/16, 10:44
Det jeg mener er -06-07 XC med 2,5 turbo bensin 210 hk. alt. 2,5 turbo Diesel 185 hk. Begge helst med man. gir.
For 2,5 på noen 04 og. Rart det var begge deler det året.?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

98945LT
22/03/16, 10:48
Javel,javel! Er selv litt av samme oppfatning at det er litt mindre risk med bensin på moderne D-motorer (mindre som kan gå i stykker).
Og med min kjøring og kjørelengde tror jeg kanskje at forskjellen blir ubetydelig. Når det i tillegg ser ut til at D'ene skal "straffes" i framtida og det ser ut som her på forumet at det er rimelig godt holdbare saker, så begynner siktet å feste seg på bensin, m/man. gir. Det med aut.kassene er jo en meget velkjent skavank som nesten garantert vil dukke opp. Da blir det man. gir så man, som nevnt, kan sove godt om natta!

holter
22/03/16, 11:15
Det jeg ville vært mest redd for med kjøp av diesel volvo er historikken til bilen om en kjøper en som har gått langt - kan fort ende med en som aldri har fått skiftet olje på kassa -gått mye småkjøring så motor har sotet seg til innvendig . Jeg flusher motor ved hvert oljeskift på 1000 mil , og ser ikke pen ut oljen jeg tapper av da -og vil vel tro at dem fleste ikke vet at en kan flushe en motor engang selv om alle bilrekvesita butikker selg middel til det . Men ikke for og drepe gleden din med og kjøpe xc70 - det er veldig mange som har fått problemer med haldex på volvo og det er sjelden en billig morro og få fikset , så skal du slippe en eventuell kostnad på slikt må du kjøpe en xc 70 uten awd , vet ikke om det finnes heller - xc60 som jeg har skal det finnes fwd utgaver av -kanskje det er det av xc70 også , men da har du ingen 4wd bil men en framhjultreker - eller i realiteten en v70 med røffer utseende :) Toyota har også bra biler har jeg hørt:) -men tror det er slik at enten elsker en volvo og vil ikke ha noe annet selv om dem har sine svakheter som mange andre biler , men diesel volvo med automat og awd er nok ingen kjør og kjør bil som klarer seg uten vedlikehold sånn en kunne med en amazon på 60-70 tallet :)

Morgis
22/03/16, 14:29
Olja til en dieselmotor er kølsort etter 2dager. Men det er absolutt lurt å flushe motor og gir :)

98945LT
22/03/16, 16:22
Hm. Interessant! Hvordan flusher du en motor selv -og hvilket utstyr trenger du til det? Kan du også gjøre det på girkasser??
Overrasket over at det har vært probl. med Haldex. Trodde det var velprøvd og holdbare saker.

J-R
22/03/16, 16:31
Største problemet med en diesel motor er EGR systemet som pumper eksos drit tilbake i innsuget. En dieselmotor som har noen mil på nakken må man regne med er totalt nedsotet av denne oljeguffa(sotpartikler fra eksosen blandet med oljedamp fra turboen). Bare å google så finner man skrekkbilder.


Jon


Sent using Tapatalk

holter
22/03/16, 17:29
Bruksanvisningen på flaskene fra tunap -qmi , qmi har flere typer motor flush middel sier at en kjører motor varm -fyller så på middelet i motor -lar den gå på tomgang 3-4 minutter . Slik gjør ikke jeg det . Jeg tapper av gammel olje -tar ut oljefilter -setter i nytt lavkvalitetsfilter fra biltema og bruker en billig olje og fyller rett mengde på motor -lar den gå 5 min på tomgang , en skal ikke ta seg en kjøretur med dette på motor . Tapper så av oljen -da er den nye oljen virkelig svart og gjerne tykk -klumpete også . Setter så i nytt filter og fyller på ny kvalitetsolje . Fra jeg flushet i høst har jeg kjørt 1000 mil -dem første 600 milene holdt oljen seg blank -men var svart når jeg flushet nå . Kan både flushe og skifte olje på en automatkasse selv -men jeg finner ikke det lønnsomt med tanke på hva oljen til kassa koster . På rette stedet betaler en 3500 -4000 for flush av girkassa - et oljeskift hvor omtrent halvparten blir skiftet koster sånn ca 2000- 2500 kr . Ligger mange videoer på youtube om flush av motor -girkasse . Haldex er nok bra -men der som med girkasser-motor handler det om vedlikehold , blir ikke det gjort går det til h.... før eller siden :)

98945LT
22/03/16, 17:51
Akkurat!! Det var veldig greit å vite. Blir nok å prøve dette!! Takk!

98945LT
23/03/16, 09:21
Ang. Haldexproblemer. Er det selve koplingen som kan være problematisk eller er det en annen del i AWD-systemet?

Morgis
23/03/16, 10:08
Er vel haldex forpumpen og "kokt" haldexECU som var problemet på haldex3.
Tror det er en noe annen løsning på pumpen på haldex4, den fikk også varmeskjold over ECU mot eksosrøret (mulig å ettermontere på haldex3).

Annet svakhet med AWD som ikke er en haldexfeil, er overføringshylsen til AWD.
Denne er blitt forsterket utallige ganger siden 850AWD med viskosesystemet, så vet ikke om den er en aktuell svakhet lengre etter 2004?

holter
23/03/16, 12:33
Du får sette deg med importkalkulatoren på nett og se hva det blir i avgifter på en 06 eller nyere xc70 fra sverige - tror du da får et klarere svar på om du skal velge bensin import eller kjøpe en diesel i norge -for kan bli vanskelig og finne denne 06 xc70 bensin i norge :) Sånn i snitt tror jeg nok dem fleste er fornøyd med sine diesel volvo både med og uten automat -haldex -awd . Det er uansett en veldig god bil og kjøre om du velger det ene eller andre , jeg ville ikke vært uten automatgir - heller ikke adaptiv cruisekontroll ,sikkert blitt alt for bedagelig med årene :)

98945LT
23/03/16, 13:31
Det med overføringshylsa har jeg nok sett noe om her på forumet. Noe "bugs" må man vel regne med uansett hva man kjøper, men veldig greit å vite slik at man kan sjekke litt ekstra på et evt. objekt. Haldex3 var vel den som ble kallt "instant traction" og som gikk til -07??
Ser ut som om prisen havner på ca. Norsk nivå. i.flg. importkalkulatoren på toll.no, så det blir nok papirmølla som blir største "forskjellen"....

Thomazz
23/03/16, 13:46
Jeg safe'a å kjøpte 2.0t fwd automat med ny kasse og 430000 km på telleren. Burde ikke bli større problemene da.

Dama til brodern har gåen ECU grunnet manglende varmeskjold på sin xc70. Så det er nok lurt å få montert om det ikke er der.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

98945LT
23/03/16, 14:24
Det blir nok et "must" ja. Billig forsikring det!

Morgis
23/03/16, 14:26
Det med overføringshylsa har jeg nok sett noe om her på forumet. Noe "bugs" må man vel regne med uansett hva man kjøper, men veldig greit å vite slik at man kan sjekke litt ekstra på et evt. objekt. Haldex3 var vel den som ble kallt "instant traction" og som gikk til -07??
Ser ut som om prisen havner på ca. Norsk nivå. i.flg. importkalkulatoren på toll.no, så det blir nok papirmølla som blir største "forskjellen"....

Det var 2 utgaver av Haldex3 som volvo benyttet mellom 2003 og 2008.
Den ene hadde noe volvo kalte Prex, og kan minne mer om Haldex4 da den ligger inne med "fortrykk" helt fra start, noe som gjør at bakhjulene ikke trenger hjulspinn før haldex kobles 100% inn..
Dette "Prex" systemet ble levert fra fabrikk på R og V8 modellene fra og med 2005.
2009 tok haldex4 over og denne har dette som standard.

otello
23/03/16, 14:31
Jeg safe'a å kjøpte 2.0t fwd automat med ny kasse og 430000 km på telleren. Burde ikke bli større problemene da.

Dama til brodern har gåen ECU grunnet manglende varmeskjold på sin xc70. Så det er nok lurt å få montert om det ikke er der.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Hvor får en kjøpt et slikt varmeskjold?

Morgis
23/03/16, 14:42
lokale volvoforhandleren (30783129 ; 8653886)
eller
http://www.ipdusa.com/products/9029/120374-differential-electronic-module-cover-dem-p2-p3-awd

98945LT
23/03/16, 15:02
Akkurat. Hvilken versjon ble kallt "instant traction" da?

Morgis
23/03/16, 15:13
Akkurat. Hvilken versjon ble kallt "instant traction" da?

det er nok Prex ja. prex er kanskje et mer internt navn for systemet.

Daniel V
23/03/16, 16:26
Her var det mye skepsis! :)

Synes det er kult at du går litt utradisjonelt og vurderer en XC70 med bensin! :)

Dette noen skriver om at dårlig vedlikehold nesten er synonymt med høy km er jeg ikke enig i. :)

Jeg har hatt både høy og lavkm biler, og det er fordeler og ulemper med begge. Lavkm bilene har ofte en litt mer tight kjørefølelse fordi ting og tang ofte er mindre slitt.

De med høy km trenger ikke å være noe dårligere! :) Alt kommer ann på vedlikeholdet. Jeg vil heller ha en bil med litt mer km. på baken, men som har fått utført alt av vedlikehold, kontra en lavkm bil som ikke har fått den pleien den skal.

Gamle naboen min kjøpte seg en 2001 mod V70 med 2.0T og 90k på telleren. Den gikk på automatolja fra den var ny enda. 15 år gammel automatolja fungerer ikke veldig bra, uansett hvor lite den er brukt :p Endte med at kassa måtte byttes på 100 000km nå i våres fordi den var helt ødelagt på innsiden av den gamle olja. Den ble flushet på 90 000 da han kjøpte den, så det kan skje den beste :)

98945LT
23/03/16, 18:57
Der var det mye sant !

Svirre
23/03/16, 20:57
Km-stand er bare et tall, men også en fin referanse ;)

Hvis setter 2 10 år gamle biler ved siden av hverandre, og forskjellen er at den ene har kjørt 50 000km, mens den andre har kjørt 500 000km. Hvis begge har fulgt serviceintervalet, så er den første bilen i dårligere stand enn den som har gått langt. Gammel og dårlig olje på alt, mange av slitasjedelene er gåene/tørre og bilen har generelt blitt kjørt svært lite. Da er alternativ 2 definitivt et bedre alternativ! Det finnes selfølgelig avvik og slikt, men hvis den kosmetiske slitasjen er lik på begge, så skal den som har rulla 10x lenger hatt mye bedre vedlikehold enn bil nr. 1.
Bare satt opp som et eksempel.

Bensin og automat vil jeg si er et relativt trygt alternativ. Selv om bensinmotorene til Volvo er relativt momentsterke på lave turtall, så vil den fremdeles ikke slite på samme måte som dieselmotoren.

Det beste er å prøvekjøre bilen! Kjør kassa varm og test den litt. Da kjenner du fort om det kan være noen svakheter. Under belastning så skal den ikke slure så mye mellom giringskiftene. Om kassa "slår" litt, så tyder det på friske lameller. Svikt kan komme når som helst, men ved vettu bruk og et oppegående serviceinterval på slikt vil automatisk medføre større sjangs for at den holder lenger.

Jeg er kjent for å ha biler som har rusla litt. Kjøpte en 850 med automat og 615 000km på telleren. Beste girkassen jeg har opplevd hittil av biler over 15år.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Daniel V
23/03/16, 22:19
Det er jo ikke ensbetydende at to biler på 15 år med 450 000 er den med lavest km dårligst.

Den vil ofte ha mye mer nybilpreg enn den som har gått en halv million, det er jo enkel logikk.

Alt kommer ann på bruken, enten den har gått langt eller kort. :)

98945LT
13/05/17, 11:45
Noen som vet om bensinutgavene (210 hk) ble levert både med 5 og 6 gir manuellkasser?