PDA

Vis full versjon : V70 2,4 01 stopper ved brå nedbremsing



D.D.Wernberg
20/03/16, 15:44
Heisann!

Har en v70 med 2,4 bensin som hender seg å stoppe ved nedbremsing. Mest merkbart når jeg har hatt jevn hastighet og skal bremse helt ned, f.eks ved avkjøring av e6 og skal trille inn mot kryss hvor man kan trå inn clutchen og bremse ned, men jeg må holde igjen motoren for at den ikke skal dø ut. Men når den dør kan jeg vri om nøkkelen og den starter med engang og "motorservice erfordras" kommer i displayet. Om jeg sletter feilkodene kommer motorlampa igjen av seg selv ved 3 eller 5 oppstart(om bilen ikke dør av seg selv før) Bilen går like fint bortsett fra noe "følsom/lugging " på krypkjøring
Jeg kobla på tester og jeg får opp feil på fremre lambda. Cc har også slutta og fungere, men her får jeg opp feil på clutchpedalføler.
Så det jeg lurer på er om noe av dette henger sammen? Kan jeg få feil på clutchpedalføler, mens feilen egentlig ligger i gasspjeldet? Har lest at det er en gjenganger med dårlig gasspjeld på disse. Eller kan det være at jeg bare har en defekt clutchpedalføler så cc ikke virker og at lambda tuller det til så motoren ikke klarer og justere afr og stopper ved nedbremsing?

Håper på gode svar, ellers så ser jeg for meg bytte av bensinfilter, lambda og clutchpedalføler også ta det der etter. Hørte at bytte av gassspjeld kan bli en litt dyr affere.

gswede
20/03/16, 18:49
Gjetter på at du har en vakumlekkasje noe sted..

D.D.Wernberg
20/03/16, 22:02
Ved bremsekraftforsterker i tilfelle? Eller er det noen andre steder som kan gi symptomer som detta?

Daniel V
21/03/16, 09:50
Ved lekkasje ved bremsekraftforsterkeren vil du få hard pedal.

Det er masse vakumslanger til forskjellige ventiler og sensorer på disse bilene, så det er bare å begynne å lete[emoji14]

D.D.Wernberg
21/03/16, 20:58
Hau.. takk for sva:)

Daniel V
21/03/16, 22:00
Sikker på at det ikke ligger inne feilkode på luftmassemåler? Den kan ofte føre til at bilen plutselig stopper på lavt turtall. Min R gjorde det hele tiden etter jeg kjøpte den frem til jeg byttet den i februar. Ble en helt annen bil etterpå! :)

D.D.Wernberg
22/03/16, 00:06
Har ikke fått opp noe feil på den som jeg kommer på i farta. Skal vel ikke være nødvendig med Volvo tester for å få opp at det ligger feil på LM ve? Har kun mekocat. Se om jeg får prøvd med anna tester.

Daniel V
22/03/16, 16:21
Jeg fikk opp feilen på min 98 mod med en biltematester, så tror nok ikke det nei.

Nå har jo riktignok du Canbus og alt det der, mens jeg bare har Motronic 4.4, så jeg tør ikke si noe sikkert der. Uansett greiest å få lest på med Vida og Dice som Volvoverkstedene har, for da får du så konkret informasjon som mulig :)

D.D.Wernberg
23/03/16, 16:03
Gjorde et lite desperat forsøk med en universal lamba ifra biltema men nå ble det bare verre, for nå opp feilmelding på kortslutning til jord eller avbrudd. I tillegg dør bilen så fort jeg trår inn clutchen og lar den falle ned på ca 1000rpm. Kan dette skyldes clutchpedalføler eller er det gasspjeldet som begynner og takke for seg? Håper noen har gode svar:)

Daniel V
23/03/16, 16:04
Sånne deler pleier ikke tema å være eksperter på[emoji14]

D.D.Wernberg
23/03/16, 19:13
Måtte jo bare prøve😜 tok ut gasspjeld og rengjorde og det virker som gjorde underverker, så nå får vi se hvor lenge det går. Kobla av lambda så kjører uten nå, har detta noe vidre innvirking eller kan jeg bare droppe den enn så lenge?

Daniel V
25/03/16, 15:07
Kan fort være at bilen begynner å gå veldig tjukt uten lambda.

Texascom
25/03/16, 17:23
Bare et lite tips om du ikke allerede har gjort det, vask gasspjeldet ditt godt rundt selve spjeldet når du holder det åpent. Dette gjøres mens det sitter i bilen.

D.D.Wernberg
28/03/16, 22:41
Da virker det som om volvon er friskmeldt for nå, men blir feilene på lambda er der ennå, men stopper da ihvertfall ikk:) kobla på lambda. Ligger på 0.7-0.8 på langkjøring:)