PDA

Vis full versjon : Olje lekkasje xc70 -02 T3



Larssin
20/03/16, 10:37
Da har jeg dessverre fått en olje lekkasje etter at jeg byttet toppen. Det kan til tider vare ganske kraftig, og det avhenger av kjøre mønster. Utfordringer er å få lokalisert hvor det lekker, men jeg tror det er oljerøret som er festet med 2 skruer under turbo og som går inn i blokka. Det er sykt trangt der og jeg lurer på hvordan, eller om det i hele tatt, det er mulig å gjøre noe uten å ta vekk vinkeldrev/vinkelkasse. Etter det jeg kan se på delebilder og hva jeg har lest, så sitter røret bare i en gummi ring på blokka. Stemmer det?

Jeg passet på å bytte veivhusventilasjons boksen pluss slanger når jeg byttet toppen, så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre. Den eneste forandringen jeg kjenner, er at ved jevnt pådrag, så kommer fartsøkningen i etapper. Dette er ikke ved lave hastigheter, men f.eks akselerasjon ut på E6. Hvis man gir på maks ut i fra et kryss, så er alt normalt. Turbo har jeg ikke greie på, men jeg tenker at trykket blir for høyt, derfor kutter den, for så å begynne på nytt. Her har jeg store muligheter for å feile i resonnementet mitt. :)

gswede
20/03/16, 14:30
Her er det mye å ta tak i men, oljelekkasje. Sjekk at alle slanger sitter skikkelig på veivventilasjon. Ta av pluggdeksel og se etter at slangen fra toppen til oljefella ikke har kommet løs. Om den er løs, forvent mye oljesøl under dekselet.

Det med turbotrykket ditt kan være så mangt, gitt at wastegate ikke er rørt ville jeg sjekket alle slanger også her, IC slanger og alle vakumlinjer samt at slangene til TCV/magnetventil er montert på de rette portene. Gul/Blå/Rød. Ikke glem å sjekke slangen fra innsug til resirkventilen på turbo.

Larssin
21/03/16, 06:35
Det er helt tørt under dekselet til pluggene. Jeg tror ikke det er noe ved den øvre delen av motoren, da det ikke lekker ved simringer til kamaksler, det er helt tørt langs blokka. Jeg tror at noe har skjedd med oljeretur røret under demontering, kanskje ved gummi-ringen ved blokka, men jeg ser også at det "svetter" litt ved skruene som fester røret ved turbo. Jeg prøvde å stramme skruene, men det er for trangt å komme til den ene skruen. Jeg har lest at det er mulig å bytte/demontere røret uten og ta av vinkelkasse/vinkelgear, men jeg klarer ikke skjønne hvordan man kommer til. :)

Ang turbo, så demonterte jeg kun banjo koblinger, eksos og det store IC røret over motor da jeg tok av toppen. Noe kan selvsagt ha skjedd med de andre koblingene, men jeg tok ikke av noe elektrisk.

Larssin
24/03/16, 07:41
Tror jeg har funnet årsaken til lekkasjen. Jeg tok et bilde med mobilen, og det kan se ut som om det er gummi ringen som har vridd seg litt.

5612

Larssin
25/03/16, 11:54
Da har jeg fått byttet tette-ringen til oljereturrøret i fra turbo. Valgte å bytte røret samtidig når jeg hadde alt ute, bare for å utelukke ting. Har også tatt en liten test tur, med litt hard kjøring, og det ser bra.

5615