PDA

Vis full versjon : Kjørelysprogrammering...



Morgis
16/03/16, 16:27
Her har jeg forsøkt etter beste evne å tolke VIDA og dens funksjoner ift lysoppsett.

Start med å deaktivere "warningslights/warningljus".
Denne funksjon lar parkeringslys forbli på i lysbryterens «På» stilling når tenningslås slåes av.
5588
5589


Følgende software for lysinstillinger finnes for bilene:
5586
5587

"CEM DRL" er forbeholdt XC90 med automatiske LED-kjørelys og for USA markedet.
Denne kolonne gir innstillinger for lysautomatikken via lux-sensoren.
I lysbryterens 0 / Auto posisjon vil lux-sensor automatisk benytte egnet lys.

-Software "US light with DRL" SW 30765423 for aktivering av lux-automatikk på biler uten LED DRL grøftelys.
OBS: Fjernlyset benyttes i USA som dedikert DRL med eget ledningspar for fra CEM (http://forum.vccn.no/showthread.php?44964-Us-lys-med-DRL)
Kan gi lampefeilmelding.

-XC90 2007+: "LED DRL grøftelys" SW 31338948 / SW 31373014 for aktivering av lux-automatikk på XC90 med LED DRL grøftelys
(Kan også legges inn på andre P2 Volvoer etter uke 48 i 2006 hvor da tåkelys vil benyttes som DRL)
69556956

6 forskjellige software for DRL kan velges, avhengig av årsmodell, type og utstyr.

Biler før uke 46 2011 kan velge alternativ 1-3.
Biler etter uke 46 2011 kan velge alternativ 4-6
Dersom lysbryter med "auto" knapp monteres, kan biler etter uke 48 2007 også velge alternativ 4-6.
_
Europa:
1.Flexstd / Flex standard (SW 30728577)
Lysbryterstilling «På» aktiverer kjørelys med tenningslås:
AV: Ingen lys
Park: Parkeringslys
På: Parkeringslys + Nærlys

2. Flexnoll / Flex zero (SW 30728576).
Lysbryterstilling «Av» og «På» aktiverer kjørelys med tenningslås:
Av: Parkeringslys + Nærlys
Park: Parkeringslys
På: Parkeringslys + Nærlys

3. Flexlgt / Flex low (SW 30728578).
Lysbryterstilling «Av» og «På» aktiverer kjørelys med tenningslås:
Av: Parkeringslys + Nærlys
Park: Parkeringslys + Nærlys
På: Parkeringslys + Nærlys

USA:
1. Flexstd / Flex standard (SW 30728577).
Lysbryterstilling «Av» og «På» aktiverer kjørelys med tenningslås:
AV: Parkeringslys + DRL. Hvis lux-sensor registrerer utilstrekkelig lys, blir all belysning slått av.
Park: Parkeringslys
På: Parkeringslys + Nærlys

2. Flexnoll / Flex zero (SW 30728576).
Lysbryterstilling «Av» og «På» aktiverer kjørelys med tenningslås:
Av: Parkeringslys + DRL / Parkeringslys + Nærlys automatisk via lux-sensor
Park: Parkeringslys
På: Parkeringslys + Nærlys

3. Flexlgt / Flex low (30728578).
Lysbryterstilling «Av» og «På» aktiverer kjørelys med tenningslås:
Av: Parkeringslys + DRL / Parkeringslys + Nærlys automatisk via lux-sensor
Park: Parkeringslys + Nærlys
På: Parkeringslys + Nærlys

__________
4. Each daytime running light in position 0 and POS.
Position light switch:
Parking lamps: Only daytime running lights activated.
ON: Parking and Bi-Xenon lamps are activated.
Auto: Daytime running lights or parking and Bi-Xenon lights are activated depending on the signal from the twilight sensor.

5. Each daytime running light in position Auto.
Position light switch:
OFF: No lights activated.
Parking lamps: Only daytime running lights activated.
On: Only parking lamps activated.
Auto: Daytime running lights or parking and Bi-Xenon lights are activated depending on the signal from the twilight sensor.

6. Each daytime running light or dipped beam in all positions.
Position light switch:
OFF: Daytime running lights and rear parking lights are activated.
Parking lamps: Daytime running lights and rear parking lights are activated.
ON: Parking and Bi-Xenon lamps are activated.
Auto: Daytime running lights or parking and Bi-Xenon lights are activated depending on the signal from the twilight sensor.

Stop
Restore the vehicle's default setting. For information on reading the vehicle's default setting, see Vehicle configuration, Low beam function.

__________
Daytime running lamp status

1. Daytime running lamp status. Always on.
Parking and daytime running lamps or Bi-Xenon lamps are always activated when the light switch is in the OFF position.

2. Daytime running lamp status. Activated by sensor.
Parking and daytime running lamps or Bi-Xenon lamps are activated based on the signal from the twilight sensor. The daytime running lamp functions Flex zero, Flexstd and Flex low are only operational when the light switch is in the OFF position if daytime running lamp status is set to Activated by sensor.

3. Daytime running lamp status. Off.
Parking and daytime running lamps or Bi-Xenon lamps are not activated when the light switch is in the OFF position.
____________________________________

mrstfu
17/03/16, 01:19
Den "Warning for low beam position (Bi-Xenon)", er det software som må lastes, eller konfigurasjon av eksisterende software? Jeg har ikke funnet det alternativet ved tidligere forsøk.

Og lyssensor? Trodde dette var noe bilen hadde kun når den har Auto DRL-funksjon?

Verdt å ha i bakhodet: å tenne nærlysa hver gang man kjører inn i en tunnel er ikke nødvendigvis økonomisk lønnsomt, forutsatt at lyset i tunnelen er godt nok til å kjøre på park og tåke i, ville jeg heller hatt manuelt lysvalg. En ting er pærenes levetid som etter sigende forkortes med en time per tenning, en annen ting er ballastene. En kar på Swedespeed bytta sin med sprell ny Volvo-ballast, og på lappen tilhørende sto det ganske klart at levetida var på 2000 timer. Selvfølgelig, mørke tunneler trenger man lys i, men en automatikk som tenner nærlysa hver gang man kjører under E6 blir fort dyrt, når en ballast lett koster 2000,-, og pærene ikke så langt unna for paret.

Morgis
17/03/16, 14:46
Ingen software måtte lastes på min for å få den menyen frem. Den lå under CEM->advanced.

Lyssensoren har alle bilene.
-2005 er den plassert i klimakontrollpanelet
2006- er den plassert sammen med alarmdioden på dashbordet.

Om det er mørkt, bruk en sterk lommelykt på sensoren og kupelys og instrumentlys vil slå seg av.
I andre markedet med automatisk kjørelys vil også disse styres samtidig

mrstfu
17/03/16, 15:21
Skal undersøkes, følger med her

Jakke
10/10/16, 09:36
Jeg mener ganske bastant at mine lys dimmes når jeg holder over alarmnuppen under frontruta på min 2003. Jeg har ikke alarm, men har den klumpen enda, hadde det vært tilfelle at det ikke var noe der, ville det ikke vært et helt flatt, beige-farga lokk som matcher resten av interiøret?

Og klimapanelet mitt har for det meste bare en liten vifte samt alle bryterne såvidt jeg kan se.

Jeg vil også ha muligheten til automatiske kjørelys, da flex-std gjør sånn at parklys ikke slår seg av når kjørelys er på, sånn som de gjør når jeg hadde programmert som originalt for Norge med kjørelys på.

Morgis
11/10/16, 12:35
Instrumentlyset dimmes av luxsensoren/solsensoren på dashbordet ja.
Denne sensoren påvirker også klimaanlegget.

Parklysene dine skrur seg automatisk av med tenningslåsen i flex std om du deaktiverer Varningljus / Warninglight som beskrevet i første post.

Jakke
13/10/16, 21:03
Poenget var at jeg har ikke en 2005->, jeg har en 2003.

Uansett, jeg aktiverte den i tro at jeg da slo på varsel om lysene sto på... Idiotisk ordvalg fra Volvo sin side, ikke at "plebs" skal ha tilgang til dette da.

Skal lade opp laptopen og prøve å deaktivere Warning.

Jakke
14/10/16, 06:11
Instrumentlyset dimmes av luxsensoren/solsensoren på dashbordet ja.
Denne sensoren påvirker også klimaanlegget.

Parklysene dine skrur seg automatisk av med tenningslåsen i flex std om du deaktiverer Varningljus / Warninglight som beskrevet i første post.
Funka nå ja! Endelig kan jeg la lysene stå på på bryteren igjen!

Kan jeg få inn programvare for å få US DRL med automatisk funksjon fra sensoren på dashen på noe sett?

mrstfu
14/10/16, 06:59
Parklysene dine skrur seg automatisk av med tenningslåsen i flex std om du deaktiverer Varningljus / Warninglight som beskrevet i første post.

Ikke nødvendigvis. Min 07 har parklys på om jrg tar ut nøkkelen og lar lysbryteren stå rett opp, altså på 1.

Morgis
14/10/16, 10:52
Ikke nødvendigvis. Min 07 har parklys på om jrg tar ut nøkkelen og lar lysbryteren stå rett opp, altså på 1.
Og du har deaktivert varningljus?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

mrstfu
14/10/16, 12:48
Og du har deaktivert varningljus?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Yep. Vært gjennom dette før, tidligere i denne eller en lignende tråd. Jeg deaktiverte varningsljus, det funker en gang, deretter står de på.

Morgis
14/10/16, 14:09
Må være cem feil? Eller en Canbusextendervsom lager krøll?
Har deaktivert varninglys på 4 biler nå, alle med suksess.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

mrstfu
14/10/16, 14:36
Ingen extender hos meg, men jeg har et par standhaftige kommunikasjonsfeil liggende.

Per Turbo
14/10/16, 16:00
Har Police, så der er det mørkt på 0, park og så nærlys. Passer meg utmerket :)

locked
14/10/16, 16:06
Har Police, så der er det mørkt på 0, park og så nærlys. Passer meg utmerket :)
Har samme oppsett, meinar det var flexnoll som er i bruk no...

Forklaringa i VIDA til dette er jo heilt på trynet, ligna meir på bilmerker der dei drikk mykje vin i arbeidstida.

mrstfu
14/10/16, 16:19
Jeg har samme oppsett, men kunne tenkt meg å ikke ha psarklys på om jeg lar bryteren stå på nærlys , låser bilen og går - slik den gjør nå.

Per Turbo
14/10/16, 16:20
Så om du har bryteren rett opp, så lyser parklysene når du skrur av bilen og låser? Jøss... er det vanlig da?

locked
14/10/16, 16:54
Jeg har samme oppsett, men kunne tenkt meg å ikke ha psarklys på om jeg lar bryteren stå på nærlys , låser bilen og går - slik den gjør nå.
Viss du har noko komm.feil, så er det jo ikkje utenkeleg at det er det som er årsaken?

At parklysa står på sånn, det er jo berre på tyske bilar stort sett :-P

mrstfu
14/10/16, 17:30
Så om du har bryteren rett opp, så lyser parklysene når du skrur av bilen og låser? Jøss... er det vanlig da?

Sånn det er, og meg bekjent er ikke det vanlig;)


Viss du har noko komm.feil, så er det jo ikkje utenkeleg at det er det som er årsaken?

At parklysa står på sånn, det er jo berre på tyske bilar stort sett :-P

Kan fort være feilen, ja. Heldigvis har jeg bytta mye til LED og har et friskt batteri, vært et par ganger jeg hsr frykta hjemkomsten ikke ble noe av :cool:

Jakke
15/10/16, 00:00
Sånn det er, og meg bekjent er ikke det vanlig;)



Kan fort være feilen, ja. Heldigvis har jeg bytta mye til LED og har et friskt batteri, vært et par ganger jeg hsr frykta hjemkomsten ikke ble noe av :cool:
Må jo gå å få testa CEM på noe sett da...

FroBe
15/10/16, 20:08
Jeg hadde parklys som av og til hang seg opp og fortsatte å lyse etter bilen var låst, uansett hvordan lysbryteren sto.
Da jeg åpnet releet som sto i CEM fant jeg ut hvorfor, kontaktsettet hadde brent seg så mange ganger at det var en spiss på den ene delen og en grop på den andre.
Dette var nok til at de av og til hang godt nok sammen slik at fjæra ikke klarte å dra dem fra hverandre når spolen i releet mistet styrestrømmen.
http://forum.vccn.no/showthread.php?65786-Problemer-med-parklys-som-sl%C3%A5r-seg-p%C3%A5-etter-bilen-er-parkert

Morgis
25/10/16, 12:52
Oppdatert førsteposten :)

245Blackline
02/11/16, 22:56
Noen i trøndelags-området som kan kode dette..? Jeg har kjøpt meg en 2007 V70N som har bi-xenon. Men jeg vil ha alt av lys av med lysbryter i 0.... Mvh ny på V70n.. :)

Jimbojama
26/09/17, 12:32
Kjapp oppdatering fra egen erfaring her. Lastet inn XC90 (07+) software i min 07 XC70 idag, og nå er drl i tåkelysa på plass. Man må ha flexstopp og warninglights by sensor. Da styres alt etter sensoren mellom drl og nærlys.