PDA

Vis full versjon : Startproblem 1998 V70 2,5t



vol760
16/03/16, 11:46
Hei, tenkte eg skulle høre litt hva dere tror.
Eg har over lengre tid fått større og større startproblemer på denne bilen.
Det er nå slik at den starter momentant når den nettopp har vert i gang, men om den står mer en 15min så er den vanskelig.
Når dette skjer begynner det med at den prøver å fyre i 1sek, så dør den helt ut for så å hoste seg i gang etter 6-10sek med en sort sky og tydelig bensinlukt fra eksos.
Dette problemet er det samme enten den er kald eller varm, har gått lenge eller kort før den blir stoppet å prøvd på nytt, så lenge det går mer en ca 15min før eg prøver igjen.
Når den først har startet går den helt fint, drar som den skal, bruker 0.9l på mila å har aldri stoppet ell.

Til nå har eg prøvd:
- skiftet alle vakuum slanger
- skiftet temp sensor motor
- renset veivhus ventilasjon + slanger
- renset gasspjeld og tomgangsmotor
- sjekket over alt av jordinger i motorrom
- sett etter vakuumlekasje med startgass på alt av trykkrør, slanger, innsug ol.
- sjekket bensintrykk visuelt (uten manometer) rett etter og 3 min etter gange (bra trykk ut fra ventil på rail)
- fordeler og rotor er forsøkt byttet
- pluggkabler er 2 år gamle volvo, men forsøkt byttet coilkabel likevel
- tomgang går opp når tomg. reg blir koblet fra
- målt lmm og tempsensor, innen for spec fra Volvo

Kan også legge til at eg hverken har noen feilkoder eller motorlampe som lyser.


Håper noen av dere har vert borti noe lignende før..;)

turb00le
16/03/16, 12:09
Svinghjulssensor kan det være.
Jeg har samme motorstyringa på 960n og det var det startmotoren som spøka. Men det var det ikke så mye logikk i når den nekta å starte.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Svirre
16/03/16, 12:50
Hva skjer når TGR (tomgangsregulator) kobles til igjen mens motor går?


Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

vol760
16/03/16, 13:17
Hva skjer når TGR (tomgangsregulator) kobles til igjen mens motor går?


Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Når den blir koblet fra øker tomgang vesentlig, når den kobles til reguleres tomgang ned og stabliseres ganske raskt.

Svirre
16/03/16, 13:20
Og luftfilter er bra? [emoji85]

Vanskelig dette her, men virker som om det er temparaturstyrt denne feilen. Hvem sensor byttet du? Skal være 2stk her, hvor den ene går til instrumenthuset, mens den andre leser for elektronikken.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

vol760
16/03/16, 13:30
Og luftfilter er bra? [emoji85]

Vanskelig dette her, men virker som om det er temparaturstyrt denne feilen. Hvem sensor byttet du? Skal være 2stk her, hvor den ene går til instrumenthuset, mens den andre leser for elektronikken.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Luftfilter er reint ja, Biltema filter, men likevel..

Byttet den under termostathuset. Kan legge til at ved kald bil blir kupevifta regulert opp i takt med temp på motor.

vol760
16/03/16, 19:08
Var ute å skrudde litt i kveld.
Fikk gjort følgende:
- målte gap og reingjorde tennpluggar (2år gamle NGK Iridium), alle hadde fin farge, gap var litt stort men ikkje så gale (justert no).
- for moro skyld når pluggane var ute likevel tok eg en komp. test. Lavaste 11,8Bar, høgste 12,2Bar, 3stk 12,0Bar
- To år gammalt Sønnak Powerline batteri, Det lyser grønt i indikatoren.

Kan legge til at eg skal sjekke pluggkablar så snart multimeteret er ferdig på jobb i broderen sin 960..:D

vol760
30/03/16, 01:27
Sliter fortsatt med denne.
Bilen er i daglig bruk, eg kan ikkje sei at den har blitt hverken verre eller bedre. Starter alltid på første forsøk, men det tar rundt 5-15 sek når den er kald eller har stått litt.
Prøvde å lese ut feilkoder igjen, men ikkje noken registrert.

Kan det vere coil som er sliten eller taper seg over tid? Det må jo vere en av komponentane det ikkje er 5 stk av, ellers ville den jo tent på eit par syl.
I følge det eg har lest vil veivsensor og kamsensor stenge for bensintilførsel om dei er dårlige? Då vil gjerne ikkje bilen starte i heile tatt.
Det er jo tydelig ei svart sky bak bilen akkurat i det den hoster seg i gang, så trur nok den får bensin nok.

Startsperre? Er det mulig?

Svirre
30/03/16, 06:18
Sitter en temp.føler under innsuget rett i blokka om jeg ikke huske helt feil. Er denne byttet?

Denne får tilsynelatende nok bensin, så startsperre er det ikke. Den kutter tenningen etter 1-2sek, så det har ingen sammenheng med fet blanding.

Er lambdasondene i orden?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

vol760
30/03/16, 11:54
Sitter en temp.føler under innsuget rett i blokka om jeg ikke huske helt feil. Er denne byttet?

Denne får tilsynelatende nok bensin, så startsperre er det ikke. Den kutter tenningen etter 1-2sek, så det har ingen sammenheng med fet blanding.

Er lambdasondene i orden?


Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Den tempføleren er ikkje byttet nei. Skal sjekke den nærmere.
Ok, eg trudde kanskje startsperren kuttet tenning.
Lambdasonde er i orden så vidt eg vet, har vertfall ingen motorlampe ell. Heller ikkje noko symptom på noken feil når den først har starta..

Svirre
30/03/16, 12:38
Var det jeg lurte på, om lambdasonden er i orden pga den tjukke blandinga. Hvis de er fra biltema, så kan de gi artige feil ;)
Selv det ikke kommer opp indikator i dashbordet om feil som hjernen kan gi.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

vol760
30/03/16, 12:49
Hm, dei er ikkje fra Biltema, Kun orginal.
Skal på Eu kontroll i disse tider, mulig eg skulle levert den inn å sett om den går gjennom avgasskontrollen?

Svirre
30/03/16, 13:30
Hvis den skyter svart, så tror jeg det er bortkasta penger [emoji14]

Usikker på om bensintrykksregulatoren kan gi slike feil, men verdt å sjekke det også. Eller er det:
- Sensor for motortemp
- Sensor for innluft til motor
- Kam/svinghjulssensor
- Lambda
- Tett vakumsystem
- Riktig tenning (reg.reim)
- Gode luftveier (innsug/avgass)
- Spjeldgiver
- Tomgangsregulator

...som styrer bensinblandingen.

Hvis LMM ikke er forsøkt byttet, så ville jeg prøvde med det. Selv om du kan ohme riktig verdi, så betyr ikke det at den vil automatisk gi riktig verdi i sanntid. Ville også forsøkt å bytte givere for å ta elimineringsmetoden.
Sjekk også over alle jordingspunktene for å være sikker. Greit å ta en kjapp sjekk av slike ting :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

vol760
30/03/16, 13:47
Den skyter ikkje svart, bare ei lita sky under oppstart, vel og merke kun når den har stått meir en 15min ca.. Ved oppstart rett etter den har gått er den som sagt heilt fin og starter på 2sek.
Under kjøring/pådrag/tomgang/kickdown er det heller ikkje svartrøyk å sjå..

Jordingspunkt har eg sjekket. Men eg vil sjekke resten på lista for å eliminere.
Er det andre komponenter som bør sjekkes med tanke på tenning? For meg virker det som den ikkje har gnist når den prøver først i 1-2 sek for så å dø ut etterpå, men det kan jo vere bare meg..

Svirre
30/03/16, 14:05
Ikke som jeg kommer på i farta.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!