PDA

Vis full versjon : Mulig å omprogramere når lyktespyling skal brukes ?



hobby610
12/03/16, 17:08
Bilen : Volvo V70 D5 2007 mod.
Som overskrift sier, så hadde det vært supert å kunne omprogramere når lyktespylerne skal brukes.
Standar er att dei spyler samtidig som på ruten, 1 gang. deretter på hver 4 spyling (noe sånt)
Jeg kunne tenkt med å unngå å få spyling på lys på, vertfall dei 2 førte gangene når det spyles på ruten. Er dette mulig å forandre i vida?

Jimbojama
12/03/16, 20:32
Jeg antar at du har xenonlys, siden du beskriver spylerens funksjon slik du gjør. Den er jo programmert slik fordi den skal gjøre lyktene rene. Er ruta møkkete, er garantert lysene det. Skjønner jo at det blir noen kroner på spylervæske iløpet av sesongen, men det er da en relativt rimelig utgift samlet sett vil jeg tro.

Det har vært en tråd på hvor spylerens funksjon i forhold til posisjon på lysbryter har blitt nevnt, men jeg finner dessverre ikke igjen tråden. Uansett er jo det noe som ville resultert i at man kjører uten lys da, så egentlig ikke noen løsning det heller. =p

Men for å svare på spørsmålet: jeg kan ikke huske å ha sett noen alternativer for spyleren i vida.

mrstfu
13/03/16, 01:09
Kan ikke tenke meg det er mulig å endre, siden lyktene er levert på bilen forutsatt at de spyles - og intervallene de spyles på er satt av Volvo.

For all del, høytrykkspumpa til spylerene sitter foran høyre fremhjul, og man kan legge inn en bryter i serie med den ene ledningen til pumpa - men å la pumpa gå er en billig måte å sørge for godt lys på.

Intervallen er ett spyl per femte aktivering av vindusspylerene, innenfor en maks tid på ti minutter, og forutsatt at det er en liter eller mer spylerveske på tanken.

hobby610
13/03/16, 12:58
har ikke xenon lys. alle har nok råd til spylerveske, så det er ikke det som er problemet. men opplever ofte (på tørre veier) att når en kun ønsker å fjærne litt smuss fra frontruten, så er det veldig unødvendig å få dusjet halve bilen av lyktespylerne, som da garantert ikke er sååå smussete att lysa treng spyling.Men hadde nok en mistanke om att dette ikke var mulig å forandre.

mrstfu
13/03/16, 14:29
Hvordan vet du at de ikke er møkkete? De blir utsatt for samme driten ruta blir, og siden synet vårt er lysbølger som reflekteres fra utvendige objekter, er det akkurat samme prinsippet som at lysbølger på effektiv måte skal finne veien ut av lyktehuset.

Jimbojama
13/03/16, 15:21
Trudde bare det var xenonlysa som hadde høytrykkspumpe, men det gjelder kanskje alle som ikke har viskere da?

mrstfu
13/03/16, 15:46
Trur ikke de viskerløse har vanlig gulpepumpe, nei;)

ola normann
14/03/16, 08:45
Jeg har ikke xenon men har spyler med høytrykk.

volvoRsport
14/03/16, 12:52
Trudde bare det var xenonlysa som hadde høytrykkspumpe, men det gjelder kanskje alle som ikke har viskere da?

Plastglass har spylere, glass har viskere.

hobby610
14/03/16, 23:15
Hvordan vet du at de ikke er møkkete? De blir utsatt for samme driten ruta blir, og siden synet vårt er lysbølger som reflekteres fra utvendige objekter, er det akkurat samme prinsippet som at lysbølger på effektiv måte skal finne veien ut av lyktehuset.

Vi snakker Selfølgelig om den lyse årstid, å da sier det vel seg selv,att lyktespyling til tider er unødvendig.Kunne nok ramset opp mage grunner til dette, men det er vel unødvendig? det samme med dei gangene det bør spyles på lykteglassa også.

For min del blir nok oppsettet som det er nå, eventuelt å legge inn bryter til pumpen

mrstfu
14/03/16, 23:47
Lys årstid eller ikke, ruta blir fremdeles utsatt for samme møkka som lyktene. Har du behov for å spyle ruta, betyr det som regel at lyktene trenger en dusj og. Er jo greit å kunne ha maks lys på veien, blir mørkt om sommeren og, selv om det er satt litt på spissen.

hgnubel
15/03/16, 00:33
Det er forøvrig mye mer tilfredstillende å stoppe, strekke litt på beina og bruke 3 minutter på å tørke av ruten skikkelig med en god glassrens og mikrofiberklut.

Da blir det helt rent også, så selv om det skitner seg litt til igjen med en gang vil ruten være mye renere enn om du spylte den og visket over et par ganger :)

Edit: ...og lyktene. Glemte litt hva tråden egentlig handlet om [emoji2]

Morgis
15/03/16, 01:21
hvilke muligheter finnes for ombygging fra viskere til kun spylere? Må hele fangeren byttes?

mrstfu
15/03/16, 02:18
Fangeren må byttes, ja. Dysene sitter i fangeren, noen centi fra lyktene. Antar man må bytte spylervesketanken og, og man må antageligvis ha software for å styre høytrykkspumpa.

svima
15/03/16, 07:14
Viskere fungerer veldig mye bedre enn spylere. Blir virkelig ikke rent med spylere. Det er egentlig bare bortkastet spylervæske. Så hvis jeg skulle fjernet viskerene hadde ikke giddi å montere spylere.

Jimbojama
15/03/16, 10:36
ENIG! Er det én ting jeg savner fra den gamle 2001 XC70 jeg hadde, så er det viskere! Går med tanker om å modifisere lyktene så jeg får glass, istede for plast, men de koster jo skjorta de ABL lyktene, så jeg vegrer meg litt for å prøve. =p Er jo også usikker på hvordan det funker med viskere på en bil som ikke har programvare til det.

Morgis
16/03/16, 11:29
er påbudt med spylere med xenonlamper... men bytter ikke hele fangeren så da er det uaktuelt

mrstfu
16/03/16, 12:16
er påbudt med spylere med xenonlamper

Neida. Fatters hadde BiXenon og glass med viskere på hans '04 XC70. Bilen er typegodkjent med det, så da spiller det ingen rolle om du har viskere, spylere, eller en microfibervott som elegant og mykt gnukker på glasset.