PDA

Vis full versjon : Hjelp,tips ang motorbytte



Turbosus
10/03/16, 22:06
Heisann.
Har endelig fått putta i en B5254t i min 240,og den maler som en katt.Kjøpte motoren for 8 år siden,med gåen topp.Men problemene begynner nå.Biltilsynet nekter og godkjenne denne motoren,for jeg har ikke reg/chassisnummer på denne motoren.Og han jeg kjøpte den av,svarer meg ikke.Og Har spurt følgene om tips og hjelp:Volvo Norge,Volvo Jordkjenn,Volvo Fabrikken i Sverige,Biltilsynet og POLITIET,men ingen av de kan hjelpe meg og spore via motorkoden.Hu tryta på biltilsynet sa det bare vare og hive denne motoren,hvis jeg ikke fant reg/chassisnummeret.Noen som har noen tips til hvem andre som kansje kan hjelpe??FBI,CIA??

Sebbe
10/03/16, 23:34
Tror ikke det er mulig hvis ikke volvo kan finne det, jeg ville prøvd å få kontakt med han du kjøpte den av, kanskje han har byttet nummer? Prøve facebook eller noe? Eventuellt prøve å finne bilen gjennom han, kansje politi eller vegvesen kan hjelpe å finne biler registrert på han for 8 år siden?

Terje1
11/03/16, 21:37
Er nok ikke første gang dette skjer.
Har selv solgt motorer et par ganger bare pga at kjøper hadde montert motor uten papirer.
Om kjøper faktisk bytta motor eller bare viste frem kvitteringen jeg skrev på den motoren jeg solgte kan man jo spekulere på......

Volvonikko
11/03/16, 21:42
Kan du ikke skaffe chassi og regnr ifra en lik bil da ? :P Må vel gå bra å prøve ? :D

Turbosus
15/03/16, 08:24
Har prata med forrige eier,som også hadde kjøpt motoren av en fyr.Men har finne ut at motoren skal stamme fra en svensk bil.Så har sendt Mail til "Bilprovningen"
I Sverige,for og prøve lykken der.Problemet med og bare finne et annet reg/chassisnummer er at,de kan spore fram til motorkoden via regnummeret.Og da kan man bli tatt for dokumentforfalskning

Sebbe
15/03/16, 09:22
Hvis den er fra en svensk bil kan de kreve papirer på at den er momset inn

Turbosus
15/03/16, 09:45
Ja,har hørt rykter om det jeg også.

HansOla
15/03/16, 14:48
Trodde papirene var bare for å vise at den ikke var stjålet jeg. De klarer nå ikke spore opp chassinr ut fra motornr så

Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

Øygard
25/03/16, 01:45
Det stemmer, motorkoden er lik på alle motorar som er like, det er ikkje som eit registreringsnummer, der ingen er like, so det som sikkert er det lettaste er å finna ein an bil med samme motoren og so lata som det er den bilen du har tatt motoren frå og få dei som eig den bilen til å skriva under på det. Biltilsynet kjem aldri til å finna det ut. Det er sikkert nåken her på forumet som kan hjelpa med det.

Terje1
25/03/16, 10:12
Motorkoden er den samme på samme type motor ja,men det er ikke motornummeret.
Det er unikt for hver motor akkurat som et chassisnummer.
Vet du regnummeret på bilen motorn påståes å være henter ifra så er det bare å ringe den lokale volvoforhandlern og spørre.
De kan sjekke opp motornummer i forhold til regnummer,men kun med regnummer som utgangspunkt

Dette gjelder selvfølgelig ikke tilbake til 1940,men de kunne nå sjekke dette på min 960 som var regga i 1990.

Noe problem er det nå uansett ikke om motornummer ikke stemmer i forhold til regnummer.
Det kan jo være byttet motor flere ganger i eldre biler,uten at det er noe krav til at dette skulle vært godkjent(byttet til identisk org.motor)

En kvittering på motor med riktig motorkode holder i mange tilfeller.