PDA

Vis full versjon : 531 topp?



The Rev
06/07/10, 00:40
har ein skada 531 topp liggande, det e 4 boltar til manifolden som e knekt.
nokon her som har peiling på kor mykje det vil koste meg å sende den inn til eit el anna firma å få borra ut dei knekte boltane å fått gjenga opp igjen å sett i nye?
mvh

SWR
06/07/10, 12:02
Knekt inni eller stikker noe ut enda..?

jonass
06/07/10, 14:27
Kan være ekkelt og få borra de ut da kan ha blitt herdet. Men stikker det ut ca 1cm så burde du få de ut med en skikkelig rørtang med skarpe kjefter. Ikke prøv med en dårlig en engang

ChrML
06/07/10, 14:35
Hvis de stikker på utsiden så er det bare å få sveiset fast noe på den og dra rundt. Aner ikke hva et firma vil ta for sånnt. Men går vel på timespris regner jeg med, og vet ikke hvor lang tid de ville brukt på noe sånnt.

jonass
06/07/10, 14:41
Jeg personlig hadde solgt den som den er, og heller kjøpt en 530 og overhalt for pengene jeg hadde fått, og en six-pack øl

Karl
06/07/10, 15:31
Er jo ikke så lurt å bytte en 531 mot en 530. 531 er jo trimtoppen til volvo og kostet flesk back in the day. Knekte bolter er ikke verdens undergang å få ut, spesielt ikke når toppen er løs. Spray den med noe pentrerende rustløser/olje og la den stå en stund. Om noe av bolten stikker ut kan du prøve å lirke den løs med en god tang. Om den er knekt jevnt med kanten kan du borre å bruke ekstraktor for å få den ut.

jonass
06/07/10, 15:39
Jeg mener det er lurt. Siden man får så godt betalt for 531topper, man kan kjøpe mye fint for 2000-3000kr:D

Karl
06/07/10, 15:40
Om du leverer toppen inn til et mekanisk verksted så tar de sikkert rundt 1000kr timen. For den regninga du da får kan du sikkert kjøpe deg 3stk 531-topper. Om du ikke får gjort det selv/får hjelp av en kompis så tviler jeg på at det lønner seg å sette bort jobben med andre ord. Yrkesskolene har vel sommerferie også så der er det vel ikke noe hjelp å få.

Om du skulle sette det bort så sørg i alle fall for å få en fastpris på forhånd.

SWR
06/07/10, 15:56
Om du leverer toppen inn til et mekanisk verksted så tar de sikkert rundt 1000kr timen. For den regninga du da får kan du sikkert kjøpe deg 3stk 531-topper. Om du ikke får gjort det selv/får hjelp av en kompis så tviler jeg på at det lønner seg å sette bort jobben med andre ord. Yrkesskolene har vel sommerferie også så der er det vel ikke noe hjelp å få.

Om du skulle sette det bort så sørg i alle fall for å få en fastpris på forhånd.

Å få 4 sånne bolter ut tar rundt en halv time. Dvs 390 kr + MVA... Hvor selger de 531'er til 170 spenn stykket? For da tar jeg noen mens jeg er igang.. :p

Det som kan koste er å sette inn løsgjenger hvis man ikke får de ut pga at de river i gjengene... men oftest går det uten.

Karl
06/07/10, 16:20
4 sånne bolter tar rundt en halv time. Dvs 390 kr + MVA... Hvor selger de 531'er til 170 spenn stykket? For da tar jeg noen mens jeg er igang.. :p

Hvor lang tid det tar er umulig å si på forhånd. Om du vet tilstanden til de knekte boltene gjennom et innlegg som ikke sier noe om dette så bør du øyeblikkelig slå deg på lag med Snåsamannen. En knekt bolt kan ta alt fra et par minutter til flere timer å få fjernet. Det vet man aldri på forhånd.

Om du er så ufattelig flink at du kan fikse 4 knekte bolter på en halvtime uansett tilstand osv så anbefaler jeg at du snarest mulig søker deg offshore. Det er egne prosjekter som jobber med utskifting av korroderte bolter. De knekker en god del av dem som igjen må lirkes eller bores ut. En mann som deg er uten tvil gull verdt for ethvert firma og du kan antageligvis bare velge å vrake i jobbtilbud.

Ser du kom meg i forkjøpet og redigerte innlegget ditt litt. Det ser straks litt bedre ut etter du la til siste setningen ja

Karl
06/07/10, 16:44
Jeg mener det er lurt. Siden man får så godt betalt for 531topper, man kan kjøpe mye fint for 2000-3000kr:D

Tviler litt på at du får så godt betalt for en topp med 4 knekte bolter. Og om du skal ha en sixpack med øl i tillegg blir det enda mindre å handle nytt for;)

pogona
06/07/10, 16:46
ville heller tatt sjansen på å funnet ein brukt 531 topp og heller solgt den du har rimelig til noen som er villige til å ta på seg jobben med å fjerne boltene sjøl enn å levere den på verksted. sta som eg er skulle eg glatt fått fikset det sjøl til eget bruk men det hadde sikkert tatt meg meir enn en halvtime sjøl om eg ser meg som passelig kompetent for ein sånn jobb :)

finn deg ein brukt topp med heile bolter er mitt forslag for treffer du på ein som er villig til å stå å slite på 4 bolter og eventuelt sette i løsgjenger i ein volvo topp på eit skikkelig verksted for 390 kr + moms blir eg imponert :)

Torra
06/07/10, 17:02
Har du sveiseapparat tilgjengelig går dette an:
http://www.youtube.com/watch?v=4BFUfGKU_ts

Litt skummelt med tanke på at det er alu rundt, men det gikk smertefritt på min

SWR
06/07/10, 17:09
Hvor lang tid det tar er umulig å si på forhånd. Om du vet tilstanden til de knekte boltene gjennom et innlegg som ikke sier noe om dette så bør du øyeblikkelig slå deg på lag med Snåsamannen. En knekt bolt kan ta alt fra et par minutter til flere timer å få fjernet. Det vet man aldri på forhånd.

Om du er så ufattelig flink at du kan fikse 4 knekte bolter på en halvtime uansett tilstand osv så anbefaler jeg at du snarest mulig søker deg offshore. Det er egne prosjekter som jobber med utskifting av korroderte bolter. De knekker en god del av dem som igjen må lirkes eller bores ut. En mann som deg er uten tvil gull verdt for ethvert firma og du kan antageligvis bare velge å vrake i jobbtilbud.

Ser du kom meg i forkjøpet og redigerte innlegget ditt litt. Det ser straks litt bedre ut etter du la til siste setningen ja Sier ikke at jeg får ut "enhver bolt på en halv time"..det det ble snakket om her er eksosbolter på en 531. Jeg har borret ut og reddet mesteparten av gjengene i selve toppen på 7 eksosbolter på en løs Cossietopp på tre kvarter, og bruker man mange timer på å få ut en enkelt bolt som alikevel er død er man inkompetent eller har en bolt i noe sært materiale... Lengste en eksosbolt har tatt meg å fikse er 3 timer, fordi de prøvde selv og knakk et bor inni den først. Det er ikke akkurat rakettforskning...

Og dessuten har jeg mitt eget firma og klarer meg greit nettopp fordi jeg klarer litt ting ikke så mange andre får til, så du kan gjerne skippe den spydige tonen...

SWR
06/07/10, 17:11
finn deg ein brukt topp med heile bolter er mitt forslag for treffer du på ein som er villig til å stå å slite på 4 bolter og eventuelt sette i løsgjenger i ein volvo topp på eit skikkelig verksted for 390 kr + moms blir eg imponert :)
Koselig å høre at du ble imponert. Det er nemlig prisen for en halv time hos meg. Og som jeg skrev over, det er IKKE medregnet innsetting av løsgjenger HVIS det trengs.

SWR
06/07/10, 17:17
Har du sveiseapparat tilgjengelig går dette an:
http://www.youtube.com/watch?v=4BFUfGKU_ts

Litt skummelt med tanke på at det er alu rundt, men det gikk smertefritt på min

Å sveise på en stålbolt mens den sitter i alu er ikke noe problem. :) Aluen leder bort så mye varme at den smelter ikke. Hvis man ikke lader på hardt og lenge,da...

Karl
06/07/10, 18:19
Hahahaha, beklager den spydige tonen min men du var litt småkvass og verdensmester i innlegget ditt sjøl så på en måte ba du om det. Men fra min side var det ment med litt glimt i øyet, selv om jeg glemte en smiley eller to;)

Etter "sintsvarinnlegget" ditt her må jeg bare svare deg på nytt.

Om du har eget firma og baserer anbudene dine på en viss grad av synskhet så er det mye flaks at det går rundt spør du meg:D

Jeg har jobbet innenfor mekaniske fag i over 20 år nå og har vært borti en god del forskjellig både når det gjelder bolter og annet og vet at tiden det tar kan variere enormt ut i fra materiale, størrelse osv. Derfor har min erfaring lært meg at man skal være veldig forsiktig med å anslå hvor lang tid en slik jobb tar. Ut i fra det synes jeg det er uhyre risikabelt å levere inn en 531-topp til 2500kr på et verksted som tar timebetaling for jobben.

Til slutt må jeg bare få lov til å sitere ting fra ditt eget innlegg som er litt kostelige; "bruker man mange timer på å få ut en enkelt bolt som alikevel er død er man inkompetent eller har en bolt i noe sært materiale..."

Og etterpå skriver du; "Lengste en eksosbolt har tatt meg å fikse er 3 timer, fordi de prøvde selv og knakk et bor inni den først. Det er ikke akkurat rakettforskning..."






Til slutt skriver du "Og dessuten har jeg mitt eget firma og klarer meg greit nettopp fordi jeg klarer litt ting ikke så mange andre får til". Siden du er så flink lar jeg påstanden min om at du er gull verdt for oljebransjen stå;)

SWR
06/07/10, 18:43
Hahahaha, beklager den spydige tonen min men du var litt småkvass og verdensmester i innlegget ditt sjøl så på en måte ba du om det. Men fra min side var det ment med litt glimt i øyet, selv om jeg glemte en smiley eller to;)

Etter "sintsvarinnlegget" ditt her må jeg bare svare deg på nytt. Hverken var eller er sint, tolket kanskje svaret ditt for mer aggressivt rettet mot meg som person enn det var, men det var nå sånn jeg så det.. :)


Om du har eget firma og baserer anbudene dine på en viss grad av synskhet så er det mye flaks at det går rundt spør du meg:D Baserer anbud på en sånn jobb som dette, som jeg har gjort hundrevis av, utifra tiden jeg regner å bruke i effektivt arbeid på en enkelt sånn bolt, og det er sjelden over ti minutter. Seff kan jeg også bruke lenger tid, spesielt hvis noen har kålet til selv inni der, som jeg sa. Man får en viss rutine.. :)


Jeg har jobbet innenfor mekaniske fag i over 20 år nå og har vært borti en god del forskjellig både når det gjelder bolter og annet og vet at tiden det tar kan variere enormt ut i fra materiale, størrelse osv. Derfor har min erfaring lært meg at man skal være veldig forsiktig med å anslå hvor lang tid en slik jobb tar. Ut i fra det synes jeg det er uhyre risikabelt å levere inn en 531-topp til 2500kr på et verksted som tar timebetaling for jobben. Jeg har omtrent like lang fartstid i bransjen som deg, og siden det ikke her er snakk om en fastrusta låsebolt på 80 kg i SuperDuplex med M120 gjenger på en boreplattform - som nok tar greit mer enn 30 min å løsne - så anslo jeg tiden jeg mener jeg trenger til en sånn jobb utifra tidligere erfaringer, uten å spørre Snåsamannen det minste...


Til slutt må jeg bare få lov til å sitere ting fra ditt eget innlegg som er litt kostelige; "bruker man mange timer på å få ut en enkelt bolt som alikevel er død er man inkompetent eller har en bolt i noe sært materiale..."

Og etterpå skriver du; "Lengste en eksosbolt har tatt meg å fikse er 3 timer, fordi de prøvde selv og knakk et bor inni den først. Det er ikke akkurat rakettforskning..."

Til slutt skriver du "Og dessuten har jeg mitt eget firma og klarer meg greit nettopp fordi jeg klarer litt ting ikke så mange andre får til". Siden du er så flink lar jeg påstanden min om at du er gull verdt for oljebransjen stå;) Oljebransjen vil ikke ha meg... er for tung. :( Og de innleggene jeg skrev, står jeg ved. Å få ut en knekt 8.8 eller 10.9-bolt er ikke rakettforskning, og det tar heller ikke timesvis normalt sett hvis man kan triksene og har verktøyet. Og nei, jeg er ikke verdensmester, men jeg er ikke så verst til å redde topper med knekte bolter. :)

pogona
06/07/10, 21:27
hehe blei mye morsom lesing her nå :P

velger å avslutte mine innlegg med at trådstarter få sende ein pm til meg om han er innteresert i å selge toppen sin for jeg kan alltids få bruk for den :)

Karl
06/07/10, 21:30
You win;)

Men du burde legge ut firmanavnet ditt eller i det minste ta kontakt med trådstarter angående anbudet ditt. Er helt sikker på at han kommer til å benytte deg til jobben.

The Rev
06/07/10, 22:37
boltene e knekt jevnt med toppen, ingenting stikker ut, har prøvd å borre sjøl, men, med null resultat, frykter at forrige eier ha prøvd å varme boltane opp å so borre, å at boltane da har herda seg, bytta til 530 topp på 740`n, så toppen ligge no berre her, tenkte å kanskje få brukt den til eit litt heftigare turbobygg :)

The Rev
06/07/10, 22:42
men, SWR, gi meg adresse osv da, so sende eg toppen å 400kr til deg eg da :) fiksa det du ;)

SWR
06/07/10, 23:03
men, SWR, gi meg adresse osv da, so sende eg toppen å 400kr til deg eg da :) fiksa det du ;)

Hvis ikke jeg så feil i din forrige post så har du + forrige eier prøvd på egen hånd...? Da er all bets off som nevnt før i tråden, og da mistenker jeg at det går noe lenger tid... men det kan jeg si mer om hvis du slenger ut et bilde. :) Kan slenge deg navn og adresse hvis det ser ut som jeg kan redde den på "normaltid".

TeamBørnOut
06/07/10, 23:07
Grunnen til et er nok fordi swr sikkert har sett mye topper med "ekstra hull" etter div forsøk på å bore ut skruen. knekte bor. skruer som har blitt skadet å sitter enda bedre :D "herdet" også? :D
har faktisk hendt vi har måttet frese ut noen skruer fordi folk har klart å varme skruen så jævlig at bor ikke har klart å komme igjennom stålet

The Rev
06/07/10, 23:09
Hvis ikke jeg så feil i din forrige post så har du + forrige eier prøvd på egen hånd...? Da er all bets off som nevnt før i tråden, og da mistenker jeg at det går noe lenger tid... men det kan jeg si mer om hvis du slenger ut et bilde. :) Kan slenge deg navn og adresse hvis det ser ut som jeg kan redde den på "normaltid".

eg ha berre prøvd å borra, men ikkje varma elns, men, har mistanke om at forrige eigar har prøvd.
men, trur det e uaktelt at eg sende toppen til da du virka som ein mindre seriøs person, da eg ser alt du har sagt over her...
so eg trur toppen blir solgt eller evt sendt til eit litt meir seriøst firma.

TeamBørnOut
06/07/10, 23:14
Tror du kan trekke tilbake det innlegget der the rev...

gautan
06/07/10, 23:25
Jeg jobber på sveiseverksted og vi har spesialpinner for sveising av avknekte bolter. med de kan du "bygge" på skruen til du får den langt nok ut til å sveise på en mutter og skru di ut. Har selv brukt de på stålskruer som står fast i alu, funker fint.
kan sjekke hva de heter i morgen :)

TeamBørnOut
06/07/10, 23:25
hørtes jo genialt ut :)

SWR
06/07/10, 23:31
eg ha berre prøvd å borra, men ikkje varma elns, men, har mistanke om at forrige eigar har prøvd.
men, trur det e uaktelt at eg sende toppen til da du virka som ein mindre seriøs person, da eg ser alt du har sagt over her...
so eg trur toppen blir solgt eller evt sendt til eit litt meir seriøst firma.

Gjør som du vil.. har bare jobbet med motorer i 20 år, så jeg kan jo itt'no. :rolleyes:

gautan
06/07/10, 23:34
se om du får kjøpt slike pinner jeg snakket om når jeg får sjekket opp navnet. er veldig enkelt å sveise med de :)

The Rev
06/07/10, 23:39
Gjør som du vil.. har bare jobbet med motorer i 20 år, så jeg kan jo itt'no. :rolleyes:

har ikkje sagt noko om kompetansen din i det heile tatt, men, du hadde eitt par usakelige svar her og der, å eg tolka det som litt barnsli å useriøst. ingenting personlig.

edit: har vist gjort ein stor brølar her, eg beklaga so meget SWR, eg las ikkje alt sammen ordentlig, har klart å blanda deg med ein anna som hadde skreve der såg eg no, å eg tar tilbake alt eg har sagt. dette var meget uhøflig å uproffesjonelt fra min side. beklager så meget!

Mr. Crepsley
06/07/10, 23:42
har ikkje sagt noko om kompetansen din i det heile tatt, men, du hadde eitt par usakelige svar her og der, å eg tolka det som litt barnsli å useriøst. ingenting personlig.

Synes det virka veldig personlig jeg? :D

SWR
06/07/10, 23:43
har ikkje sagt noko om kompetansen din i det heile tatt, men, du hadde eitt par usakelige svar her og der, å eg tolka det som litt barnsli å useriøst. ingenting personlig.
Og hva var usaklig med det jeg sa..? :confused: Må bare spørre... :)

The Rev
06/07/10, 23:44
har ikkje sagt noko om kompetansen din i det heile tatt, men, du hadde eitt par usakelige svar her og der, å eg tolka det som litt barnsli å useriøst. ingenting personlig.

edit: har vist gjort ein stor brølar her, eg beklaga so meget SWR, eg las ikkje alt sammen ordentlig, har klart å blanda deg med ein anna som hadde skreve der såg eg no, å eg tar tilbake alt eg har sagt. dette var meget uhøflig å uproffesjonelt fra min side. beklager så meget!


sorry!

SWR
06/07/10, 23:47
sorry!

Intet å unnskylde. :) No hard feelings, jeg skjønte bare ikke helt hvor du fikk det fra, så måtte spørre hva jeg hadde skrevet som virket så ille. :)

The Rev
06/07/10, 23:50
Intet å unnskylde. :) No hard feelings, jeg skjønte bare ikke helt hvor du fikk det fra, så måtte spørre hva jeg hadde skrevet som virket så ille. :)

ser no at du ikkje skjønte det ja. detta blei berre tull.
såg no i ettertid at du var meget seriøs, og at andre her ikkje e fullt so seriøse, å ikkje har andre ting å gjera enn å kommentere å komme med negative utspel om andre. vis det blir snakk om å kanskje få ordna toppen, so kan eg heller ta å kontakte deg på PM :)
men, kva trur du det vil komme på i pris, sånn ca? da inkludert med gjenger å heile pakka ;)

The Rev
06/07/10, 23:55
Jeg jobber på sveiseverksted og vi har spesialpinner for sveising av avknekte bolter. med de kan du "bygge" på skruen til du får den langt nok ut til å sveise på en mutter og skru di ut. Har selv brukt de på stålskruer som står fast i alu, funker fint.
kan sjekke hva de heter i morgen :)

ta å finn det ut :) hadde våre gull om eg hadde fått fiksa toppen til ein fin pris :)

SWR
06/07/10, 23:58
ser no at du ikkje skjønte det ja. detta blei berre tull.
såg no i ettertid at du var meget seriøs, og at andre her ikkje e fullt so seriøse, å ikkje har andre ting å gjera enn å kommentere å komme med negative utspel om andre. vis det blir snakk om å kanskje få ordna toppen, so kan eg heller ta å kontakte deg på PM :)
men, kva trur du det vil komme på i pris, sånn ca? da inkludert med gjenger å heile pakka ;)

Absolutt "worst case" med alle gjengene døde, et helvete å få ut pga galvanisk korrosjon, skjærte gjenger eller ditto og man må få 4 Time-Serts innsatt, et sted mellom 1800 og 2000 kr ink. MVA. For alle fire, seff. :)

Edit: Det er da ikke med nye bolter.. så det er sagt..

The Rev
07/07/10, 00:00
Absolutt "worst case" med alle gjengene døde, et helvete å få ut pga galvanisk korrosjon, skjærte gjenger eller ditto og man må få 4 Time-Serts innsatt, et sted mellom 1800 og 2000 kr ink. MVA. For alle fire, seff. :)

kk, men det e som sagt "worst case" ja, det e jo nesten like mykje som toppen e verdt, + at det blir ein del i frakt osv og da, men, ska tenka litt på det :P

SWR
07/07/10, 00:11
kk, men det e som sagt "worst case" ja, det e jo nesten like mykje som toppen e verdt, + at det blir ein del i frakt osv og da, men, ska tenka litt på det :P

Sjelden det blir så ille som det, oftest er det en enkelt bolt blant de som skal finne på noe faenskap så det blir en enkelt Time-Sert... :)

Å sveise på bolten med TIG funker også, bare den blir rimelig varm så utvider den seg, "sprenger" korrosjonen og når bolten da kjøler seg litt kan man varme selve toppen litt så aluen vider seg mer enn den nå avkjølte bolten...har man da fått på den en mutter slipper den i 98 av 100 tilfeller hvis gjengene ikke er skjært.. :)

Karl
07/07/10, 07:39
ser no at du ikkje skjønte det ja. detta blei berre tull.
såg no i ettertid at du var meget seriøs, og at andre her ikkje e fullt so seriøse, å ikkje har andre ting å gjera enn å kommentere å komme med negative utspel om andre. vis det blir snakk om å kanskje få ordna toppen, so kan eg heller ta å kontakte deg på PM :)
men, kva trur du det vil komme på i pris, sånn ca? da inkludert med gjenger å heile pakka ;)


Håper ikke det var mine innlegg du mente var så fryktelig useriøse. Selv om man skriver med litt glimt i øyet så står jeg fullt og helt bak det jeg skrev. Om du leser første innlegget mitt her så ser du at det er det jeg sa som hele dritten har kokt ned til til slutt her når folk fikk tenkt seg om.

Jeg synes faktisk at første innlegget til SWR var veldig usaklig og useriøst. Å påstå at man fikser fire knekte bolter på en halv time uten å vite noe som helst om tilstanden på dem er bare dumt og i beste fall useriøst. Det var grunnen til at jeg reagerte.

Om man er skikkelig seriøs ber man om å få se arbeidsstykket før man anslår hvor lang tid det vil ta og dermed prisen på jobben.

SWR tok seg fint inn etterhvert men å krype i støvet for han synes jeg er helt unødvendig.

Prisen har forandret seg fra 390 til 2000kr på noen innlegg her og det er det slett ikke verdt å koste på en gammel 531-topp. Hva du enn gjør så sørg i alle fall, som jeg sa tidligere, for å få en fastpris på jobben og få det skriftlig.

Om du, trådstarter, mener det er jeg som "ikkje har andre ting å gjera enn å kommentere å komme med negative utspel om andre" så vil jeg gjerne ha en tilbakemelding og begrunnelse på det. Du stilte et spørsmål og jeg ga deg et svar ut i fra min erfaring.

SWR
07/07/10, 11:48
Håper ikke det var mine innlegg du mente var så fryktelig useriøse. Selv om man skriver med litt glimt i øyet så står jeg fullt og helt bak det jeg skrev. Om du leser første innlegget mitt her så ser du at det er det jeg sa som hele dritten har kokt ned til til slutt her når folk fikk tenkt seg om.

Jeg synes faktisk at første innlegget til SWR var veldig usaklig og useriøst. Å påstå at man fikser fire knekte bolter på en halv time uten å vite noe som helst om tilstanden på dem er bare dumt og i beste fall useriøst. Det var grunnen til at jeg reagerte.

Om man er skikkelig seriøs ber man om å få se arbeidsstykket før man anslår hvor lang tid det vil ta og dermed prisen på jobben.

SWR tok seg fint inn etterhvert men å krype i støvet for han synes jeg er helt unødvendig.

Prisen har forandret seg fra 390 til 2000kr på noen innlegg her og det er det slett ikke verdt å koste på en gammel 531-topp. Hva du enn gjør så sørg i alle fall, som jeg sa tidligere, for å få en fastpris på jobben og få det skriftlig.

Om du, trådstarter, mener det er jeg som "ikkje har andre ting å gjera enn å kommentere å komme med negative utspel om andre" så vil jeg gjerne ha en tilbakemelding og begrunnelse på det. Du stilte et spørsmål og jeg ga deg et svar ut i fra min erfaring.

Husker du hva du selv skrev i første innlegget ditt?
Er jo ikke så lurt å bytte en 531 mot en 530. 531 er jo trimtoppen til volvo og kostet flesk back in the day. Knekte bolter er ikke verdens undergang å få ut, spesielt ikke når toppen er løs. Skal man først porte så er ikke en 530 spesielt dårligere enn en 531 ut over det at man må ta ut litt mer og på litt annen måte, effekten blir nesten identisk. "Kostet flesk back in the day" men nå er "En gammel 531-topp ikke verdt å kaste vekk MAX 2000 kr på"..? Litt selvmotsigende her eller..? Men det var ikke det vi snakket om. Og når man ser det du har skrevet her som er uthevet med farge så virker det jo ikke akkurat som du selv mener du ville svette fælt med å få de ut. Så et par poster senere så "koster det flere tusen kroner og er ikke verdt det"?

Prisen har IKKE FORANDRET SEG. Hvis trådstarter sender toppen til meg og jeg får ut boltene sånn jeg regner med da jeg har kranglet med MANGE sånne knekte topp-bolter i mitt liv i mitt "useriøse" firma så koster uttagelsen ham 390kr + MVA for alle fire. Ser du etter så skriver jeg ikke i noen av de innleggene noe om tilstand på gjenger etterpå. Som jeg har skrevet all along og som du tydeligvis ikke klarer koble, HVIS det går skeis og jeg mot formodning ikke klarer redde gjengene på en enda en så er det en annen jobb og annen pris, som er den "nye" prisen du hinter til at "dritten har kokt ned til" ..:rolleyes:

Ollimo
07/07/10, 13:34
Selg toppen til meg du Jostein :)

Karl
07/07/10, 14:06
Husker du hva du selv skrev i første innlegget ditt? Skal man først porte så er ikke en 530 spesielt dårligere enn en 531 ut over det at man må ta ut litt mer og på litt annen måte, effekten blir nesten identisk. "Kostet flesk back in the day" men nå er "En gammel 531-topp ikke verdt å kaste vekk MAX 2000 kr på"..? Litt selvmotsigende her eller..? Men det var ikke det vi snakket om. Og når man ser det du har skrevet her som er uthevet med farge så virker det jo ikke akkurat som du selv mener du ville svette fælt med å få de ut. Så et par poster senere så "koster det flere tusen kroner og er ikke verdt det"?

Prisen har IKKE FORANDRET SEG. Hvis trådstarter sender toppen til meg og jeg får ut boltene sånn jeg regner med da jeg har kranglet med MANGE sånne knekte topp-bolter i mitt liv i mitt "useriøse" firma så koster uttagelsen ham 390kr + MVA for alle fire. Ser du etter så skriver jeg ikke i noen av de innleggene noe om tilstand på gjenger etterpå. Som jeg har skrevet all along og som du tydeligvis ikke klarer koble, HVIS det går skeis og jeg mot formodning ikke klarer redde gjengene på en enda en så er det en annen jobb og annen pris, som er den "nye" prisen du hinter til at "dritten har kokt ned til" ..:rolleyes:



Jeg skrev det kanskje litt dårlig men her er en forklaring.

Å få ut noen knekte bolter er ikke verdens undergang om man kan gjøre det selv, uansett om man bruker litt tid på det. Å sette det bort et verksted koster veldig fort mer enn det smaker.

Kostet flesk back in the day - 531-toppen ble solgt som trimtopp til Volvo og kostet en god del når den var NY. En brukt GAMMEL topp har derimot ikke all verdens verdi. Jeg kjøpte en b230fb med km stand 200 000km for 3500kr for et år siden. Det står 531-topp på den. Ser brukte topper gå for mellom 1000-2500kr. Det er topper UTEN knekte bolter. Å bytte ut en 531 mot en 530 er ikke lurt rent hk-messig. Skiller vel mellom 15 og 20hk mellom de to toppene. Om trådstarter ser mørkt på å få ut de knekte boltene så tror jeg ikke han hiver seg på noen porting av 530-topp med det første.

Det jeg uthevet var et lite utdrag fra ditt innlegg hvor du først skriver at om man bruker timer på å få ut en knekt bolt så er man inkompetent. Litt etter skriver du at du har brukt opp til 3 timer på en knekt bolt. Jeg syntes det var litt morsomt og tok det litt ut av sammenhengen men det var som sagt du selv som skrev det. Jeg personlig synes ikke at man er inkompetent om man bruker lang tid på å få ut en knekt bolt. Det er mange omstendigheter som kan føre til at man bruker lang tid. Vanskelig å komme til, materiale osv. Dette er noe alle med en viss erfaring er klar over.

Det kan godt hende at du er en dyktig kar men du la opp til hele greiene med det første innlegget ditt som jeg fremdeles hevder er useriøst. At du gikk inn underveis og redigerte det bekrefter bare min påstand.

Det du skriver mot slutten av det siste innlegget ditt her synes jeg var litt merkelig. Slik jeg skjønner det så er den "om alt går bra"-prisen du oppgir kun for å få ut boltene. Om noe blir ødelagt i prosessen,feks. gjengene, så har du ikke noe ansvar? Misforstår jeg nå?

Jeg har prøvd å holde en litt lett tone her og når du skriver "at jeg tydeligvis ikke klarer å koble" så synes jeg ikke det er helt på sin plass. At jeg må forklare forskjellen i verdi på en ny topp og en gammel brukt en tyder vel mer på at det er du som ikke klarer å koble helt.

SWR
07/07/10, 18:14
Jeg skrev det kanskje litt dårlig men her er en forklaring.

Å få ut noen knekte bolter er ikke verdens undergang om man kan gjøre det selv, uansett om man bruker litt tid på det. Å sette det bort et verksted koster veldig fort mer enn det smaker. Jepp, spesielt hvis de har 1250,- per time som noen av sjappene her nede og de klarer kåle så mye at de bruker en time per bolt (merk: ) når det er en bolt av dette slaget og denne applikasjonen vi snakker om.


Kostet flesk back in the day - 531-toppen ble solgt som trimtopp til Volvo og kostet en god del når den var NY. En brukt GAMMEL topp har derimot ikke all verdens verdi. Jeg kjøpte en b230fb med km stand 200 000km for 3500kr for et år siden. Det står 531-topp på den. Ser brukte topper gå for mellom 1000-2500kr. Det er topper UTEN knekte bolter. Jepp, og skal man ta en gammel topp og slenge den på en motor så tar de fleste seriøse en overhaling av den. Heller ikke gratis... Akkurat som alle andre ting her i verden. Men det behøver ikke koste skjorta hvis man har gjort det - denne jobben vi her snakker om - før.
Å bytte ut en 531 mot en 530 er ikke lurt rent hk-messig. Skiller vel mellom 15 og 20hk mellom de to toppene. Om trådstarter ser mørkt på å få ut de knekte boltene så tror jeg ikke han hiver seg på noen porting av 530-topp med det første. Kun pga portarealet.. porter fint en sånn selv til 531-nivå hvis man klarer holde en rettsliper. Men det lar vi ligge.


Det jeg uthevet var et lite utdrag fra ditt innlegg hvor du først skriver at om man bruker timer på å få ut en knekt bolt så er man inkompetent. Litt etter skriver du at du har brukt opp til 3 timer på en knekt bolt. Jeg syntes det var litt morsomt og tok det litt ut av sammenhengen men det var som sagt du selv som skrev det. Jeg personlig synes ikke at man er inkompetent om man bruker lang tid på å få ut en knekt bolt. Det er mange omstendigheter som kan føre til at man bruker lang tid. Vanskelig å komme til, materiale osv. Dette er noe alle med en viss erfaring er klar over. Ja, jeg brukte 3 timer på en bolt engang. MED ET KNEKT BOR INNI som var der når jeg fikk toppen, som jeg også påpekte. Du tok det "noe" mer enn bare ut av sammenhengen, du skyter spurv med 20mm flak-vierling og kaller meg useriøs..? Ja, det er mange omstendigheter som kan lage krøll på knekte bolter, men som jeg også har sagt all along, jeg har tatt så mange sånne bolter i tilsvarende situasjoner at jeg har nok sett det meste av ting som kan skje med sånne bolter som vi her snakker om, derfor vil jeg påberope meg erfaringen med akkurat dette du virker å hevde at jeg ikke har, uten å kjenne meg..


Det kan godt hende at du er en dyktig kar men du la opp til hele greiene med det første innlegget ditt som jeg fremdeles hevder er useriøst. At du gikk inn underveis og redigerte det bekrefter bare min påstand. Det første innlegget mitt sa KUN hva jeg ville tatt for jobben hvis den gikk greit. Er det useriøst, nå??


Det du skriver mot slutten av det siste innlegget ditt her synes jeg var litt merkelig. Slik jeg skjønner det så er den "om alt går bra"-prisen du oppgir kun for å få ut boltene. Om noe blir ødelagt i prosessen,feks. gjengene, så har du ikke noe ansvar? Misforstår jeg nå? Den prisen er kun for å få ut boltene og i de fleste tilfeller - som tidligere nevnt - er det da gjenger igjen til at den fint kan brukes. Men som jeg sa blir det litt dyrere HVIS en gjenge ikke skulle holde mål. At alle fire skulle være umulige å redde er lite sannsynlig (merk, igjen) ut ifra min erfaring. Uten Snåsamannen.


Jeg har prøvd å holde en litt lett tone her og når du skriver "at jeg tydeligvis ikke klarer å koble" så synes jeg ikke det er helt på sin plass. At jeg må forklare forskjellen i verdi på en ny topp og en gammel brukt en tyder vel mer på at det er du som ikke klarer å koble helt. Du klarer jo faktisk da ikke å koble prisforskjellen på en jobb som går greit og en som er full av helvete. Derfor dro jeg en parallell til ditt utsagn om at "Den kostet flesk i gamledager og er verdt å ta vare på fordi den gir 15 hk" hvorpå du selv sier like etterpå at den er ikke verdt å fikse hvis trådstarter ikke klarer det selv. Derfor jeg sa at jeg ikke kunne garantere prisen jeg først sa når trådstarter sa at han + forrige eier hadde "prøvd litt"..."prøvd litt" av folk som ikke har gjort det før kan komplisere jobben markant -som i mitt 3-timers-tilfelle med det knekte boret inni bolten - og hvis du er så dreven som du påberoper deg å være så vet du dette svært godt selv.

Men, jeg gidder ikke krangle mer. Vil du se meg som useriøs fordi jeg gir en pris til en kar som nødvendigvis ikke matcher din oppfatning av hva det "burde" koste så skal du da så absolutt få lov til det. :) Tilbudet står til trådstarter (og alle andre for den saks skyld) både i "best case" med 390+ og "worst case" med 1900,- +/- en hundrings for å redde - spesifikt, hvis det ikke har sunket inn enda - 4 knekte, men urørte eksosbolter på en 531-topp.

Ha en fin kveld. :)

rogern
07/07/10, 19:18
haha er det mulig og krangle så fælt over noen knekte bolter?

brodern har fiksa noen sånne bolter for meg og seg selv. virker ikke som det har vært noe kjempe knot. var vel en topp han satt i løsgjenger/helicoil på.

men mulig det er noen bolter som er ett helxxte og få ut.

Karl
08/07/10, 06:34
Ubetalelig:D

The Rev
08/07/10, 16:28
Ubetalelig:D

hehehe !:P