PDA

Vis full versjon : Ulovlig og kjøre ute speedometer?



sonnis
04/03/16, 23:36
Hei!

Jeg er ganske ny på dette med forum, men har lest titalls uten og ha skrevet en eneste innlegg.

Men tenke jeg skulle prøve meg med denne siden jeg ikke finner noe svar på nettet.

Jeg har en volvo s60 2003 der instrumentpanelet har fått det velkjente problemet. Har hatt dette lenge (over et år ca.) Men nå begynner det og bli kveld!

I det siste har instrumentpanelet blitt helt svart, og lurer med dette på om det er lovlig og kjøre uten et fungerende instrumentpanel mot at man bruker en app som en erstatter. Bruker nå appen torque pro på Android. Fungerer helt suverent denne appen!
Men er den til og stole på og er det en lovlig erstatter??

Jeg ønsker svar på dette pga. at jeg ikkehelr vet om det er hvert og få reparert det til en 2500-3000.

Håper dette med forum faktisk virker som jeg tror. Så håper på svar og en utfyllende samtale.

PS: Om noen her vet hav jeg evt. kan gjøre selv for og få dette hersens panelet til å funger ønskes det høyere enn noe annet.
Har sett postene der det skal funger med og varme opp punktene for og lodde dem opp igjen. Har ikke prøvd dette da jeg ikke så noen "skader" på kretskortet da jeg var ut med instrumentpanelet. Det har jeg forresten gjort tusen ganger.sv forskjellige grunner.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

sonnis
04/03/16, 23:39
Sorry for mange skrivefeil

Svirre
04/03/16, 23:43
Appen får aldri erstattet DIM som er instrumenthuset ditt. Det går mest på km du kjører. Havner du i en ulykke, så kan du få avkortning eller regress fra forsikringsselskapet. Kan komme andre reaksjoner om du skulle treffe på den rette, evt. havne i en større ulykke.

Så nei, det går ikke. Bytt, eller reparer DIM/få det reparert.

sonnis
05/03/16, 08:08
Ja men d virker som om kilometer ruller fordi om det er helt mørkt. Får d kan plutselig våkne opp av og til også, og da har jeg merket meg at km har økt.

Og tenker da mest på å bruke speedometer og turteller.
Er det da greit? ☺

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Terje1
05/03/16, 08:56
Både belysning for instrumenthus og at selve speedometret fungerer,samt at alle indikatorlamper fungerer er et krav i forhold til eu kontroll.

Dette er ikke noe å tenke på,det er bare å reparere feilen.

sonnis
05/03/16, 08:58
Okei. Takker så mye for svar!

Daniel V
05/03/16, 10:39
Du vil også få et gebyr på 1500,- for manglende hastighetsmåler dersom du blir kontrollert av politiet eller Statens Vegvesen.

2500-3000,- er småtterier å betale for å få alt på stell igjen :) Ikke noe å lure på en gang. Du vil jo også slite med å få solgt bilen uten fungerende DIM.

sonnis
05/03/16, 10:45
Har jo fungerende speedometer igjennom Torque appen, der viser den hastighet både fra GPS og OBD.
Mener det går under gyldig hastighets måling?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Svirre
05/03/16, 11:08
Har jo fungerende speedometer igjennom Torque appen, der viser den hastighet både fra GPS og OBD.
Mener det går under gyldig hastighets måling?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Den er ikke godkjent. Enkelt og greit.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

sonnis
05/03/16, 11:11
Okei. Igjen tusen takk for alle svar!

kimove
05/03/16, 15:37
Actronics fikset dim for deg for en kurant pris :)