PDA

Vis full versjon : V70N trøbbel kjølevæske



eriksu2
04/03/16, 22:18
Hei lurer på om noen har erfaring med feil på kjølingen? Etter å ha kjørt en stund får jeg opp feilmelding på at der er lite kjølevæske stanna motor. Når jeg da skrur opp lokket til beholderen er det trykk å væsken stiger til normalt nivå. Dette har skjedd flere ganger. Kan ikke se noe bobling i beholderen eller vann i olja. Heller ikke grå eksos. Har vært på verksted å dem sjekka multireim, regreim å vannpumpe.

Har også mest sannsynlig en feil på servopumpa konstantert på verksted, rett før måtte jeg skifte frihjulet til ac denne gikk vell også på multireima.

Gjerne kom med tips og erfaringer

4x4vinge
04/03/16, 22:27
Bytt varmevekslern på diesel varmern,prøv og ta ut sikringa til varmeren. Vist du nu har varmer

eriksu2
04/03/16, 22:32
Har varmer mn har ikke virket på 1 år ca, kan den likevel være problemmet selv om den ikke er i bruk?

Svirre
04/03/16, 22:47
Har du Euro4 motor?

4x4vinge
04/03/16, 22:47
Tror ikke det er den som gjør det ,må være noe anna som gjør det da mene jeg

eriksu2
04/03/16, 23:02
Hvis jeg ikke tar feil er motoren litt forskjell fra den som kom 7/2004

Svirre
04/03/16, 23:24
Hvis jeg ikke tar feil er motoren litt forskjell fra den som kom 7/2004

Grått deksel? :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/130.jpg

Om det skulle være tilfelle, få ville jeg sjekket om det lekker litt mellom motoren og torpedoveggen plassert litt over rattstaget som kommer ut. Jeg også hadde lignende symptoner slik du beskriver, og det tok litt tid før noen tipset meg om "sjuka" på disse motorene. Det går en varmesløyfe til kjølevæsken rundt koblingen til veivhusventilasjonen. Denne har en lei tendens til å få et lite hull over tid og forårsaker lekkasje. Vanskelig å se, og krever gjerne at motoren og varmeren går 10-15 min etter å ha oppnådd driftstemp.

eriksu2
05/03/16, 08:12
Hei Glemte å skrive at bilen er en 2004 modell registrert i 2003 etter hva jeg har skjønt. Det er svart deksel over motoren. 2,4 d5 163. Skulle jeg ikke sett at det krymper i beholderen hvis det var en lekkasje, eller er den så liten at det ikke synes? det kommer kun fram når motoren er driftsvarm, hvis jeg da stopper å åpner lokket kommer feilmeldingen bort. ved småturer 5min så blir det trykk på beholderen men kommer ikke fram feilmelding. skal prøve å se om jeg klarer å se noe lekkasje. takk for tilbakemeldinger! bilen har gått 270000. har aldri sett temperaturen stige over normalt.

Svirre
05/03/16, 10:36
Da er det ikke lekkasje bak der som jeg forklarte. Det skjer kun på Euro4 motorene.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Daniel V
15/03/16, 06:58
Det er ikke så rart du ikke har sett tempen stige over normalt. På disse bilene står nåla rett opp fra 70grader til den er godt over 100, så toleransen her er enorm.

gswede
15/03/16, 10:09
Når jeg da skrur opp lokket til beholderen er det trykk å væsken stiger til normalt nivå.

Det skal være normalt nivå ved kald avslått motor.

Stiger det kun til normalen ved varm motor og lokket av har du for lite kjøleveske.

Alfs80
15/03/16, 10:18
Hadde akkurat samme på min s80 d5 skiftet varmeveksler og alt fryd og gammen til neste feil kommer opp

locked
15/03/16, 14:33
Hei lurer på om noen har erfaring med feil på kjølingen? Etter å ha kjørt en stund får jeg opp feilmelding på at der er lite kjølevæske stanna motor. Når jeg da skrur opp lokket til beholderen er det trykk å væsken stiger til normalt nivå. Dette har skjedd flere ganger. Kan ikke se noe bobling i beholderen eller vann i olja. Heller ikke grå eksos. Har vært på verksted å dem sjekka multireim, regreim å vannpumpe.
Ang. lokket på ekspansjonstanken: DO NOT OPEN WHEN HOT.

Kjør motoren varm. Vent til motoren har blitt kald, åpne tanken og etterfyll kjølevæske. Deretter kan den køyrast varm(luftast) igjen. Gjenta ved behov.

eriksu2
17/03/16, 21:39
takk for tips.
var på verksted på tirsdag, skulle skifte servopumpe, men kom fram enda en ulyd, dette viste seg å være frihjulet på dynamoen så de skiftet dette, de mente servopumpa tålte å kjøres med en stund enda. De skiftet lokk å etterfylte litt frostvæske med tetningsstoff i. har bare kjørt småturer enda så har ikke fått fram nå feilmelding enda.