PDA

Vis full versjon : 940 har ikke gnist på pluggene



firkløwern
03/03/16, 22:31
Som tittelen sier så mangler jeg gnist på pluggene mine. Har akkurat byttet tenningsmodul, fordelerlokk, tennplugger og jeg har sjekka at coilen funker. Dette skjedde da bilen motoren stoppa brått etter litt pådrag og jeg syns det smalt i motoren da det skjedde. Svinghjulet mitt vet jeg har løsna eller delt seg da det klunker en del på tomgang og kjøring på lav rpm og når jeg drar den på starteren nå så klunker det en del. Regreima er også hel men har ikke sjekket om den har hoppet over noen hakk men uansett så burde det vel gi fra seg noe gnist? Men uansett det jeg syns er rart er at coilen funker, fordeleren er ny men det er fortsatt ikke noe gnist eller antydning til liv i det hele tatt, bensin får den også :) om svinghulsensoren har ryki så hadde vel ikke coilen funger heller??

Vil helst prøve å få fiksa det da bilen står langs veien og jeg har lite lyst til å taue den uten varme og bremsekraft

Noen som har vært borti dette før eller som kan ha en anelse om hva det kan være?? :)

1996 940 B230Fk

volvo245gl
04/03/16, 12:56
Hvis svinghjuler har løsnet, eller delt seg så får svinghjulsensoren ikke noe signal når den skal sende gnist.
Coilen vil fungere men signalet vil være feil.

turb00le
04/03/16, 16:55
Du kan koble deg innpå svinghjulsføleren og sjekke om du får signal.
Du kan enten kjøre den på startmotoren og måle frekvensen du får ut eller turne motoren pent og sjekke at det pulser mellom 0 og 12V.

Kan nok oppleve å få bensin og gnist hvis signalet er dårlig også, hvis det f.eks ligger noe på sensoren, kransen på svinghjulet er forflytta eller sensoren er skrot.
Det vil nok ikke være noe motoren kan gå på hvis ikke den er innom alle 58 tennene.

firkløwern
05/03/16, 15:51
takk for gode tips :) men etter mange timer skruing i går kveld så er jeg sikker på at jeg fant feilen. Tok av girkassa for å se på svinghjulet om det hadde delt seg og... det svinghjulet er bare kst for det var ganske løst for å si det sånn, pluss at det var FULLT av fett over alt pluss en løs skrue bak svinghjulet :O i tillegg så var svinghjulssensoren dekka av 1,5-2 cm med fett så det sa seg selv da at det er ikke rart denna bilen ikke har gnist xD Skulle gjerne bygd om til enkelmasse men lommeboka er ikke helt enig så er på jakt etter ett dobbelmasse svnighjul så hvis noen har så er det bare å skrike ut :D

vangsfreaken
05/03/16, 16:35
takk for gode tips :) men etter mange timer skruing i går kveld så er jeg sikker på at jeg fant feilen. Tok av girkassa for å se på svinghjulet om det hadde delt seg og... det svinghjulet er bare kst for det var ganske løst for å si det sånn, pluss at det var FULLT av fett over alt pluss en løs skrue bak svinghjulet :O i tillegg så var svinghjulssensoren dekka av 1,5-2 cm med fett så det sa seg selv da at det er ikke rart denna bilen ikke har gnist xD Skulle gjerne bygd om til enkelmasse men lommeboka er ikke helt enig så er på jakt etter ett dobbelmasse svnighjul så hvis noen har så er det bare å skrike ut :D
Jeg har dobbelmasse liggende... Men det er jo usaklig tungt å sende, hvor bor du?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

firkløwern
05/03/16, 20:22
Jeg har dobbelmasse liggende... Men det er jo usaklig tungt å sende, hvor bor du?

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Jeg bor på Årnes, Jessheim området:)

vangsfreaken
06/03/16, 20:19
Svinghjulet befinner seg på Hamar, skal bli enige om en grei pris om du kommer å henter det i nærheten ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

firkløwern
06/03/16, 20:23
Svinghjulet befinner seg på Hamar, skal bli enige om en grei pris om du kommer å henter det i nærheten ;)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Jeg har ordna med et enkelmasse svinghjul i dag så jeg beholder den så slipper jeg å oppleve detta styret igjen :)

firkløwern
09/03/16, 19:52
Har bytta til nytt svinghjul nå... Fortsatt ikke gnist på plugga, nytt fordelerlokk, plugger og coil fungerer. Men ohm på svinghjulsensoren ligger på 177 ca. Kan den ha tatt skade da hjulet delte seg pluss at det lå en skrue bak hjulet? Skal det så lite til for at den ryker?