PDA

Vis full versjon : Xc70 D3 2012 - problemer ved varm automatkasse etter flush



geirfrod
29/02/16, 20:16
Har fått problemer med automatkassen etter siste oljebytte/flusing.kan bare kjøre ca 2 km til kassen blir varm,da går den i nødprogram. melding i diplay sier at gearkasse trenger service snarest.rød varseltrekant.Bilen har kjørt langt 360000km,men var helt fin helt til siste oljeskift.Noen som har et råd? Kan det hjelpe å ta ny flushing?

*endret trådtittel ihht til forumets ordensregler
http://forum.vccn.no/showthread.php?5-Regler-for-bruk-av-VCCN-Forum

holter
29/02/16, 21:09
Få lest ut feilkoder . Hør med et verksted om dem tror en ny flush hjelper for blir bare synsing og svare på om en tror en ny flush hjelper eller ikke det tror jeg ikke selv et verksted kan garantere . Du har en trådtittel som ikke forteller noe om hva du ønsker hjelp med og har postet i feil underforum -men retter vel det noen moderatorer på forumet .

geirfrod
29/02/16, 21:10
Takker for svar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

holter
29/02/16, 21:26
Jeg ville ringt et firma som var spesialister på automatkasser og som driver med rep av dem -ikke et som driver bare med flush og en utlesing av feilkoder med vida vil kanskje gi et sikrere svar på hva som er feil -en ny flush kan i verste fall gi enda mer problemer og en ny kasse er ikke billig , så en ekspert på automatkasser kan kanskje spare deg for mye penger .

geirfrod
29/02/16, 22:06
Takker.


Sent from my iPhone using Tapatalk

volvoRsport
29/02/16, 23:24
Flyttet tråden til rett underforum.

Taggen
01/03/16, 12:21
På min Mazda var det no galt med oljekjøleren og da gikk kassa til dundas.
Kan det være det kanskje?

GBXC
01/03/16, 15:29
Har fått problemer med automatkassen etter siste oljebytte/flusing.kan bare kjøre ca 2 km til kassen blir varm,da går den i nødprogram. melding i diplay sier at gearkasse trenger service snarest.rød varseltrekant.Bilen har kjørt langt 360000km,men var helt fin helt til siste oljeskift.Noen som har et råd? Kan det hjelpe å ta ny flushing?

*endret trådtittel ihht til forumets ordensregler
http://forum.vccn.no/showthread.php?5-Regler-for-bruk-av-VCCN-Forum

Jeg ville kontaktet RATS, de er spesialister på automatgir. Mange verksteder som IKKE er det..
http://www.rats.no/

Stig-Arne
01/03/16, 16:20
At kassa blir varm kan jo tyde på at oljekjøleren er tett?
Ble det kjørt rensemiddel i prosessen ? Har hørt om de som har fått mer problemer etter flush, på grunn av ulumskheter har satt seg på plasser de ikke bør.
Så mulig kjøleren rett å slett er tett. Så da er det bare å få åpnet den evt. byttet kjøler :)

Daniel V
01/03/16, 17:18
På en kasse som er gått så langt. Er det ikke utenkelig at noen avleiringer har lagt seg et sted og forårsaker at noe er tett. Avleiringer har en tendens til å løsne når en kasse blir flushet.

geirfrod
01/03/16, 17:44
Takker for svar. Ligger kjøleren inni kassen eller utenpå?


Sent from my iPhone using Tapatalk

MadAss
01/03/16, 19:49
Hvilken olje er brukt? Regner med at nivå er ok?

geirfrod
01/03/16, 19:52
Oljen er kjøpt hos Volvo sa de på verkstedet.var inne og sjekket nivået en stund etterpå. Da var ok. Kan ikke se noen tegn på lekkasje. Svetter litt rundt ene drivaksel.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MadAss
01/03/16, 20:00
Ok. Det er et skille på oljen på 2010 modellen. Vet ikke hva som vil skje om en bruker ->10 olje på en 12 modell. Kan være greit å være helt sikker på at oljen er rett.

anders85
02/03/16, 06:45
Mange som har fått seg en kjip opplevelse etter flushing, deriblant undertegnede. Virker som hvis man skal flushe, så må dette gjøres jevnlig ( hver 60 000) hvis ikke løsner så mye skit at kassa rett og slett går i stykker. Håper du har forsikring? Pris på bytte på min var i utgangspunktet 96000kr hos Volvo. Slapp unna med 25 000kr med forsikring. Rats skulle vel ha noen og 20000 for overhaling (ikke helt skrekk tall) uansett lykke til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

GBXC
02/03/16, 10:30
Mange som har fått seg en kjip opplevelse etter flushing, deriblant undertegnede. Virker som hvis man skal flushe, så må dette gjøres jevnlig ( hver 60 000) hvis ikke løsner så mye skit at kassa rett og slett går i stykker. Håper du har forsikring? Pris på bytte på min var i utgangspunktet 96000kr hos Volvo. Slapp unna med 25 000kr med forsikring. Rats skulle vel ha noen og 20000 for overhaling (ikke helt skrekk tall) uansett lykke til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjøpte en MB for noen år siden hvor jeg fikk trøbbel med automaten, tidligere eier hadde selvsagt ikke skiftet olje og bilen hadde rullet 250K.
Fikk overhalt kassa hos profesjonelle, og den ble helt strøken etter det, dette surret med "vedlikeholdsfri" har jaggu skapt mye trøbbel for mange. Tenk om bilprodusentene kunne satt opp dette som anbefalt på hver 60K.

Da jeg prata med RATS ang en Volvo jeg funderte på å kjøpe med automattrøbbel, fikk jeg mye god informasjon der. Tror jeg vil reise dit og ta service på kassa istedetfor på Volvo neste gang. Mener de anbefalte skift hver 50`siden Volvokassene er såpass svake. Godt det finnes slike firmaer mener jeg, som er spesiallisert på noe så komplekst som automatkasser tross alt er. Og så får de jo ekstra mye å gjøre da pga dette dusteopplegget med at nesten ingen får skiftet olje i tide før det blir kluss med kassa.

Jack89
03/03/16, 06:18
Hva tar rats for en slik jobb da ca? :-)

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

GBXC
04/03/16, 14:27
Hva tar rats for en slik jobb da ca? :-)

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

Jeg sendte en mail dit og spurte, ca 3100kr for et ordinært oljeskift inkl adapsjonsletting.
Skal reise dit og få dette gjort iløpet av året, har tro på at disse kan sine ting. Dessuten er det gull verdt at det fortsatt finnes slike nisjeindustri-bedrifter som kan overhale og reparere aut kasser, der merkeforhandlere foreslår å skifte ut hele enheten til samme pris som en liten hytte på fjellet.. argh..

Daniel V
04/03/16, 22:12
Faren til en barndomsvenn av meg fikk byttet kasse på sin 2010 XC60, det kom på nesten 90 lapper på Volvo. Han visste ikke om RATS før etterpå, og da kunne han få overhalt den gamle for 25 eller noe i den duren.