PDA

Vis full versjon : Volvo v70 2,5TDI 1999 mod. starter ikke.



MHRXR
28/02/16, 22:49
Hei kjøpte meg en V70 2,5 tdi i starten av året som "rep objekt".
Når jeg kjøpte den var den tungstarta.. Måtte gløde den i lange tider før den starta og måtte kinne LENGE.
I håp om og fikse det har jeg nå bytta disel filter og absolutt alt av disel slanger. Slangene som var på bilen var 6mm og de er nå 8mm.
Men nå starter den ikke i det hele tatt.. Hender den starter i 2 sekunder og dør av igjen ved hjelp av startgass og noen ganger vil den ikke "starte" i det hele tatt...
Jeg har skjekka filteret som er på armaturet (tror jeg det hette?) og om de slangene som er der er tette.
Men det virker som at når den først starter så tømmer den diselfilteret men ikke fyller det opp igjen. begynner og bli temlig lei dette her og har hørt det er noen som har slitt med startproblemer på disse også men aldri fått noe svar på hva som hjelper..
Tenkte derfor at noen her inne kanskje hadde ideer? Er 100% sikker på at slangene er tette i koblingene fra armaturet til diselfilteret og til disel røra som er i nærheten av filteret.

Er like før jeg sender hele driten på verksted, men vil jo helst ikke blakke meg helt på den bilen.

Svar og tips mottas med stor takk.

Daniel V
28/02/16, 23:34
Tungstarta D5252T er stort sett alltid feiljustert dieselpumpereim og/eller dårlige glødeplugger.

jerognal
29/02/16, 17:03
Støtter siste taler her.
Er dette Vag-motoren? (Har en 98' sjøl).
Disse motorene er det tvingende nødvendig med rett timing på. Er det stillt bare på "gefülen" uten data?
Stort sett det eneste som gjør at TDI'en ikke starter. Selv med defekte glødeplugger fyrer de uten problemer i -10. Men med feil timing kan de være håpløs.
Gamle reimer? Kan ha hoppet en tann eller to og. pumpereima pleier ryke først Har du hatt av og kikket på reimer at de er hele og alle tenner på plass?
Skiftintervall 90.000 eller 5 år sier Møller. Nye orginale reimer er nå forsterket på VW og skal holde 120.000 som var det opprinnelige intervallet.
Sist eg skiftet på 90.000 var pumpereima helt kake, mens reg.reima var fin.

Men får den ikke diesel er det jo noe annet....

har hørt at den lille ventilen oppå dieselfilteret kan ryke og da får den ikke suppen fram....

Men på disse motorene er punkt 1,2 og 3 sjekk av reimer og timing....

Svirre
29/02/16, 21:06
Ja, dette er VAG motoren. D5252T ble brukt frem til '02 modellene. Da overtok Volvo D5.

Dette problemet du beskriver, skyldes ikke glødeplugger. Dette handler om dieselpumpereimen som er dårlig/pumpen som er dårlig justert. Om du har klart å få litt luft i systemet, så skal det blir borte etterhvert. Fylte du opp dieselfilteret med diesel før du skrudd nytt opp i filterholderen? Dette systemet er sugende, og ikke meg beskjent noen pumpe som mater på i fra tanken. Kan evt anbefale en blærepumpe som brukes på båter, til å montere på dieselførselen før filteret. Da kan du klemme fram diesel til pumpen uten problem.

Ang. reimen, så bør den være i bra stand før du begynner justering etc. på denne for at resultatet skal bli bra. Jeg tok grovjustering på hånden, men det er mm-presisjon når den skal justeres grov. Får å justere dette perfekt, så må du ha en pc med Volvo's VIDA tilkoblet for å få justert 100% riktig timing. Dette gjøres ved å vri på stramme- og løpehjulet mens motoren er i gang. Denne prosessen er det værste, da du står 5cm unna en reim som kan gjøre deg fingerløs, bare for å ha nevnt forsiktigheten du må ha vedr. den operasjonen ;)

Du nevner at dette ble solgt som et rep.objekt, ble det byttet motor pga. det?

Svirre
01/03/16, 07:39
Flyttet til rett underforum

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

MHRXR
01/03/16, 17:40
Mange takk for svar!
Tenker jeg sender den inn til timing og bytting av diverse reimer.
Den blei solgt som rep objekt rett og slett fordi den blei solgt under 100 000 sa han x)
Sånt firma som importere nye biler..

Svirre
01/03/16, 23:05
Det er hva han sa, ikke nødvendigvis hva som er virkeligheten ;)

Du får gi tilbake mld når du får tilbake bilen. Spent på om de får start på den da disse motorene krever sitt fagområde!

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

MHRXR
02/03/16, 15:28
Det er hva han sa, ikke nødvendigvis hva som er virkeligheten ;)

Du får gi tilbake mld når du får tilbake bilen. Spent på om de får start på den da disse motorene krever sitt fagområde!

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!


Det skal jeg gjøre :) Så slepper folk og ha samma problemet som eg har -.-

Men ringte volvo og skulle bestille "time" idag.. Og oppga feil osv. Og han eg prata med da trudde det kunne ha noe med kam akselen og gjøre. E litt kast i kam akselen så han trudde ventilene ikke åpna som dem skulle.. Så da fårn prøve å bytte den også skal dem justere disel pumpa og eu godkjenne den :)

Svirre
02/03/16, 15:53
VAG er kjent med å ha mnage sære problemer, og kast i kamaksel har jeg hørt om før, men hvis ventilene ikke åpner såpass at motoren ikke vil starte, så er kammen totalt ubrukelig. Noe jeg ikke har noen tro på.

Vi får se hva vedkommende sier, men jeg har mine tvil.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

MHRXR
02/03/16, 18:21
VAG er kjent med å ha mnage sære problemer, og kast i kamaksel har jeg hørt om før, men hvis ventilene ikke åpner såpass at motoren ikke vil starte, så er kammen totalt ubrukelig. Noe jeg ikke har noen tro på.

Vi får se hva vedkommende sier, men jeg har mine tvil.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Hehe kan hende det ikke har noe for seg, men sikkert greit og bytte den.
Og da har jeg ihvertfall skjekka det og utelokka det :)

Svirre
02/03/16, 18:36
Skal jeg være helt ærlig; hva slags mekaniker er dette? Motoren sviver bra rundt på starteren (og gikk tilsynelatende bra tidligere), så klarer ikke jeg å se for meg at kammen har vridd seg så mye at ventilene ikke åpner. Det er noe som skurrer her.
Bare fordi bilen ikke starter, så er det kamakslingen han mistenker kan være defekt, uten å ha kikka på bilen, virker veldig lite troverdig.
Uten å vite hele saken rundt dette, ville jeg ikke svelget alt av hva som ble sagt.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

MHRXR
02/03/16, 20:37
Skal jeg være helt ærlig; hva slags mekaniker er dette? Motoren sviver bra rundt på starteren (og gikk tilsynelatende bra tidligere), så klarer ikke jeg å se for meg at kammen har vridd seg så mye at ventilene ikke åpner. Det er noe som skurrer her.
Bare fordi bilen ikke starter, så er det kamakslingen han mistenker kan være defekt, uten å ha kikka på bilen, virker veldig lite troverdig.
Uten å vite hele saken rundt dette, ville jeg ikke svelget alt av hva som ble sagt.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Hehe ja når du sier det sånn så.. Jeg tenker som regel veldig lite på hva og hvorfor xD Her er det mer gjør ting først og tenk over det.. kanskje en annen gang?..
Men hadde bytta den etterhvert uansett for.. det ska jo ikke være kast i den..
Så klart det første jeg burde gjøre er jo å få den te å starte eller.. starte uten startgass og holde seg gående.. Men har kikka på den alt for lenge (for min interesse for og skru) og skulle helst hatt bil i desember samma dagen som den forje bilen blei vrak x)

Svirre
02/03/16, 20:45
Hvis den går på startgass, men ikke med dieselpumpa, så ligger svaret der. Mest sannsynligvis er det timingen som ikke er bra (dårlig reim).
Om den går på startgass, så fungerer kamakslingen ;)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!