PDA

Vis full versjon : Hjelp! 740'n bruker 2,5-3 liter på mila!



Kuzkuz
28/02/16, 22:00
har en 740 89modell som bruker noe sinnsykt med bensin! bruker 2.5 liter på mila, og av og til 3! og har nå gått tom for ideer for hva jeg skal gjøre.
B230F motor som jeg har bytta endel deler på nå.
Bytta innsugspakning
fordelerlokk, rotor, plugger, pluggledninger
Begge temperaturgiverne
lambdasonde
kaldstartdyse
luftmassemåler
bensintrykksregulator
Har også sjekket om register reima står rett, og om den drar inn falskluft, men alt er som det skal.
Den har vært på verksted 2 ganger i ettertid, og ingen finner noe feil.
Håper at noen har hatt samme problem som meg, og håper noen kan gjøre meg klokere på hvorfor den bruker så mye :)
takker på forhånd for svar :) http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/1139.jpg ryker svart gjør den og :rolleyes:

mathiasa96
09/03/16, 15:24
Er det LH2.4 ? prøvd å lese ut feilkoder?

Mainfold
16/03/16, 18:11
Høyt forbruk som dette med svart avgass har en tendens til å være foresaket av feil i sensor (oftest temp-sensor, men kan være LMM eller λ-sensor også), men siden du allerede har gått igjennom disse er det litt rart.

Har du noe problemer med dårlig start? Om du har null starts-problemer kan det vell utelukkes å være sensor-relatert (vanligvis). Sjekka om det ikke er noe i innsprøytningen som gjør at det sendes for mye drivstoff? Kanskje pumpe-feil?
Slike problemer er jo sinnsykt irriterende å feilsøke, siden det kan være så mye rart som forårsaker det.

Tror fortsatt det kan være en temp-sensor.. så en ting du kan prøve er (mens bilen går), koble fra temp-sensor å se hva som skjer.

Kuzkuz
21/03/16, 00:23
Har lest ut feilkoder ja, der kommer det bare opp at lambdasonden har registrert for mager blanding, så jeg skjønner ikke stort mere av det :P
Ledningsnettet er jeg litt usikker på, for jeg har kaldstartdyse, noe som jeg har hørt at 2.4 ikke har, men jeg har også feilsøkingsboks, som jeg har hørt at kun 2.4 har :P
kan forsøke å sjekke litt på tilførselen når jeg får tid :) har også vurdert å bytte hjernen :) takker for svar :D

Svirre
21/03/16, 09:04
Er lambdasoden fra biltema?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Nilsson
21/03/16, 13:50
Har vært borti en f motor med lignende røyk og forbruk, der var det sprukket en eksosventil, rista skikkelig på tomgang, men merka ikkenoe ved kjøring[emoji14]

Kuzkuz
08/04/16, 22:32
Må bare beklage at jeg ikke har hatt tid til å oppdatere saken noe særlig, men har vært ganske travel i det siste :)
Problemet er løst, og nå bruker bilen normalt med bensin igjen :)
Problemet var defekt hjerne, også fant jeg noe på nettet om at det var spesielt 2 problemer som kunne dukke opp på den hjernen jeg hadde, noe om at kontroll av bensinpumpen ble borte, også at hjernen var uten kommunikasjon :)
Endte med at jeg kjøpte meg 940 delebil, og bytta over hjernene :)

Så må jeg få takke alle som har tatt seg tid til å svare, og kommet med gode råd :D nå er jeg litt klokere neste gang det dukker opp noe :D

Kuzkuz
08/04/16, 22:33
Lambdasonden ble kjøpt hos bosch :)