PDA

Vis full versjon : Best sandblåsingsutstyr?



Volvo740gl
05/07/10, 21:18
Nåken som har erfaring med eller veit om bra sandblåsingsutstyr til rundt 500-1000 kr? eller kan biltema være eit alternativ? Gjer ingenting at det er lite, og tar tid å sandblåse store ting, men berre det er god kvalitet. Er biltema sanden bra? takk for svar :)

ChrML
05/07/10, 21:23
Ikke kjøp noen sandblåser eller sand fra Biltema. Det suger møkk! Brukte 10-12 timer med drittjobb på å sandblåse en bakaksel med det. Og nei, det var ikke punktsandblåser, det var sandblåser. Er sånn pistol med sugeslange som man stapper oppi sanda.

Tar underkant av 1 time å sandblåse samme type aksel med en skikkelig sandblåser, og ikke koster det noe mye. Må ha en sandblåser med trykktank:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=354

Men en sånn er mye billigere hos Torshov eller Jula for eksempel. Mener jeg betalte ca 1300 kr for min. Krever bare at man tenker seg litt mer om når man bruker den så man ikke skyter noen lokk i huet eller lignende (står jo trykk på tanken). Og siste ventilen på slangen må enten være helt lukket eller helt åpen. Ellers sliter du hull i den på et par minutter.

rogern
07/07/10, 17:22
hvis man kjøper den fineste sanda som biltema har. 0,7-0,9mm trur jeg det var, så funker det fint.

jeg har kjøpt sånn trykktanks sandblåser fra jula. kosta vel 1400,- ca
funker fint. knota litt med at den ga for mye sand i starten men regulerte ventilen under tanken(den som åpner for sanda) har funka knall etter det.

hvis du skal bruke sanda omigjen må du sile den godt eller tetter dysa seg.

og, du bør ha en ganske stor kompressor. bruker mye luft!

ChrML
07/07/10, 21:46
hvis man kjøper den fineste sanda som biltema har. 0,7-0,9mm trur jeg det var, så funker det fint.

jeg har kjøpt sånn trykktanks sandblåser fra jula. kosta vel 1400,- ca
funker fint. knota litt med at den ga for mye sand i starten men regulerte ventilen under tanken(den som åpner for sanda) har funka knall etter det.

hvis du skal bruke sanda omigjen må du sile den godt eller tetter dysa seg.

og, du bør ha en ganske stor kompressor. bruker mye luft!
Biltema sanda tetta seg bare i trykktankblåseren sist vi prøvde. Men er en fordel å bruke den hvis dere får til da, for den støver ikke. Det gjør Jula / Torshov sanda, støver noe sinnsykt.

Ventilen under tanken er mating, ja. Den må ikke stå på fullt, må stå et sted midt på så den gir riktig med sand i forhold til luftmengden.

Gebe 50L / 3 hk holder ganske akkurat til denne sandblåseren. Må ta seg en liten pause hvert 3-5 min omtrent, men trenger ikke å vente mer enn ca 30 sekunder.

TeamBørnOut
07/07/10, 22:14
en store tanken til jula er genial! eneste minus er at man blåser vell de dårlige kina tuppene

ChrML
07/07/10, 22:16
Tuppene holder ganske lenge faktisk. Koster ikke så mye for noen sett med nye. Men ventiler og slikt er jo forbruksvarer da. Ryker etterhvert, sanda sliter seg igjennom. Men bruker man den riktig så holder de ganske lenge de og.

TeamBørnOut
07/07/10, 22:17
vi brukte opp en pakke dyser på 2sekker sand. ventilene har vi ikke klart å ta enda

Kina :D

ChrML
07/07/10, 22:17
Haha, da har nok du fått andre dyser enn jeg fikk med :). Kjøpte min på Torshov, trur det er samma greia.

TeamBørnOut
07/07/10, 22:42
mulig. hulla ble større å større ganske så kjapt :D men alt av kina greier er jo varierende kvalitet :)

Volvo740gl
08/07/10, 00:39
Takk for svar :) men finst det ikkje noken mindre greier med god kvalitet? som eg kobler rett paa kompressoren? eller er ikkje det naake aa ha? (beklager skrivemaaten, men tastaturet klikka netopp):P

TeamBørnOut
08/07/10, 01:06
den tanken fra jula er faktisk værdt pengene :)

ChrML
08/07/10, 05:16
Takk for svar :) men finst det ikkje noken mindre greier med god kvalitet? som eg kobler rett paa kompressoren? eller er ikkje det naake aa ha? (beklager skrivemaaten, men tastaturet klikka netopp):P
Bruker minst 10 ganger så lang tid med en sånn du kobler rett på kompressoren med sugeslange til sanda. Prøv å sandblås en aksel med den.. du blir fort lei av hvor treigt det går.

henrik940
08/07/10, 05:51
Gjør som de sier, og kjøp med trykktank. Får så sykt mye bedre blåsestråle, og trykket blir mye hardere.

Bear
08/07/10, 09:51
vi bruker sånn slange som man bare dytter nedi sanda på jobben, brukte ikke mer enn 1time på 4 eiker felger(som ikke var veldig pene) veit ikke om det hadde tatt kortere tid å bruke sånn med trykktank.. men til småting, så er den løsninga best, men skal man sandblåse akslinger osv. så er det kanskje en fordel med noe som funker bedre ja;)

ChrML
08/07/10, 16:10
vi bruker sånn slange som man bare dytter nedi sanda på jobben, brukte ikke mer enn 1time på 4 eiker felger(som ikke var veldig pene) veit ikke om det hadde tatt kortere tid å bruke sånn med trykktank.. men til småting, så er den løsninga best, men skal man sandblåse akslinger osv. så er det kanskje en fordel med noe som funker bedre ja;)
Da er nok den du har på jobben bedre enn Biltema sin. Du hadde nok brukt 1 time per felg med Biltema sin hvis ikke mer :p.

Bear
08/07/10, 20:58
Da er nok den du har på jobben bedre enn Biltema sin. Du hadde nok brukt 1 time per felg med Biltema sin hvis ikke mer :p.

okei, men da veit jeg hvertfall hva jeg skal styre unna, hvis jeg skal ha noe hime;)

Volvo740gl
09/07/10, 14:23
Eg tenkte å kjøpe meg eit bra utstyr som har god kvalitet, som eg skal bruke til å sandblåse heile golvet i bilen, hjulbuane, felger, sandblåse rundt om på bilen, og so kansje seinare hive meg på eit større prosjekt. Men då kan det jo hende trykktankel lønner seg om det e topp kvalitet på det?

TeamBørnOut
09/07/10, 14:25
Ja fungerer veldig bra. jeg bruker den mye. skal ned å kjøpe sand til den nå så jeg får sandblåst litt i helga :D

Volvo740gl
09/07/10, 14:29
De høyrest bra ut :) men kor kjøpte du det?? kor kan eg få tak i det billigast?

TeamBørnOut
09/07/10, 14:32
jula var billigst når jeg sjekka

Volvo740gl
09/07/10, 14:38
Okay, takk for svar :)

Volvo740gl
04/08/10, 00:21
No har eg testa biltema sandblås. Om du vil spare peng og har god tid, so bruka ein biltema :P Men eg kunne heller tenkt meg eit skikkeligt utstyr og ein jevlige kompressor om eg skulle sandblåst masse. Etterr min konklusjon.

skarderud
08/08/10, 22:16
problemet er oftest at man ikke får nok luft, er ingen sandblåsere som fungerer skikkelig med liten kompressor!
har sodablaster fra gasolin, er en trykksandblåser som man bygger om, så kan man bruke knust marmor, som er mye finere og gir et svært bra resultat! utvikler ikke varme, så den kan brukes på både takplater (uten at det slår seg) og tectyl, samt at det ikke tar matriale, så jeg har brukt det både på aluminium og tre! funker knall, og er absolutt verdt investeringen!

hogst
16/08/10, 09:52
låner denne tråden litt:
noen som vet om billig sand til trykksandblåser?
som ikke tetter "slangen"

ChrML
16/08/10, 15:20
låner denne tråden litt:
noen som vet om billig sand til trykksandblåser?
som ikke tetter "slangen"
Torshov og Jula har dette til en OK pris. Støver no innisatan, men er effektiv og tetter ikke trykksandblåseren :).

hogst
17/08/10, 08:14
takk for svar

ArneR
18/08/10, 02:48
Et godt tips vil være å lagre sanden tørt og varmt, blir den fuktig klabber den som nysnø og tetter utstyret kjapt..