PDA

Vis full versjon : Servo olje , styring



gubben
04/01/10, 10:24
Må etterfylle olje på styreservoen (jada, er en liten lekkasje). Oljen som er på er Volvos grønne, men selger Statoil/YX/Esso eller Shell tilsvarende oljer?

Er det skadelig å kjøre med bilen, slik det er nå durer servoen kraftig ved når jeg svinger.....?

Morgis
04/01/10, 11:12
Skal være ATF olje vanligvis. Altså automatkasse olje på servoen.
Om det er noe annet på den, så kan det være skadelig å blande.
ATF pleier å være rød, så om det har blitt fylt feil, så kan det være grunnen til lekkasjen.
En del oljer spiser nemlig gummi, dvs O-ringer og slikt i tannstaget.

Er ikke direkte farlig å kjøre med denne lekkasjen, men om servopumpen går tom for olje, kan den gå tørt, og skjæres.

gubben
04/01/10, 15:19
Tok turen ut til Bilforum Sør og hentet en kanne originalvare, kan vel være like greit det.
Lekkasjen ser ut til å være i slangekoblingen, skal vel gå greit å få tettet dette.

Lightyear
04/01/10, 20:49
Den er rød ja. Det er dexron II som skal på regner jeg med, står vel i boka til bilen?

A

locked
04/01/10, 22:58
Den er rød ja. Det er dexron II som skal på regner jeg med, står vel i boka til bilen?

A
kom ny olje i 99/00.. grønn av farge å finnes da to typer

Lightyear
04/01/10, 23:49
Ja, der kan du se, sikkert riktig olje som var på tanken da :)

A

gubben
05/01/10, 09:50
Den grønne gjør ihvertfall jobben, ulydene er borte og styringen går lett og fint igjen.

DanSteffen
05/01/10, 14:22
Den grønne gjør ihvertfall jobben, ulydene er borte og styringen går lett og fint igjen.

Hørtes litt ut som det var samme problemet jeg hadde også! Fyllte etter litt atf olje og bilen ble en helt annen:) Uten ulyder å ble bedre å svinge med:D

Lightyear
07/01/10, 00:14
Hatt litt lite i den tanken jeg også, det hadde ganske mye å si på kjøreegenskapene når servoen går ujevnt ;)

A

v70dude
09/08/10, 16:10
Skal være ATF olje vanligvis. Altså automatkasse olje på servoen.
Om det er noe annet på den, så kan det være skadelig å blande.
ATF pleier å være rød, så om det har blitt fylt feil, så kan det være grunnen til lekkasjen.
En del oljer spiser nemlig gummi, dvs O-ringer og slikt i tannstaget.

Er ikke direkte farlig å kjøre med denne lekkasjen, men om servopumpen går tom for olje, kan den gå tørt, og skjæres.

Så kan hende det som er galt med min tannstang?
er det vanskelig å bytte o-ringene i tannstanga?