PDA

Vis full versjon : Cruise control med humørsvingninger



Raskall
24/02/16, 10:40
Har søkt og funnet hva som kan være årsaken til CC som ikke fungerer. Vakum og sånt. Ikke at jeg forstår noe av det men det finner jeg evt ut sv.

Men min CC er lunefull. I en måneds tid har den fungert helt 100%. Før det var den litt av og på. Når den ikke fungerte kunne jeg skru av tenninga og på igjen så fungerte den igjen.

Men nå på søndag kona den helt ut. Den nekta å slå seg på. Selvsagt var dette i starten av en 40 mil lang tur. I går vasket jeg bilen på Statoil og brått var den helt ok igjen. Nesten som om den protesterte på hvor nedsaltet den var.

Er dette vanlig på disse bilene (se signatur) og kan en ødelagt CC være et symptom på noe annet galt? For strengt talt er ikke CC verdt å bruke penger på så lenge jeg har en frisk høyrefot.

Håper likevel den holder seg fint nå for i morgen skal vi kjøre de samme 40 milene hjem igjen.

Vatnehol
24/02/16, 11:40
Dette er ofte indikasjon på et gass spjeld som begynner å bli dårlig.
om du ligger i 80km/t så kan du prøve å clutche fri og rulle, stopper motoren da ?

JH480
24/02/16, 11:42
Hei.

Du har nok elektronisk gasspjeld. Disse har ikke vacuumoperert cc.

Har du lest ut feilkoder?

Raskall
24/02/16, 17:37
Dette er ofte indikasjon på et gass spjeld som begynner å bli dårlig.
om du ligger i 80km/t så kan du prøve å clutche fri og rulle, stopper motoren da ?

Nei. Den oppfører seg som den skal og motoren holder seg på. Men før jeg hadde oppi en skikkelig hestekur med bensintilsetning hadde jeg et par tilfeller hvor dette skjedde under rolig rulling/krypkjøring mot kryss. Dette skjedde etter at bilen hadde "hostet og harket" før jeg sakket farten og den stoppet. Det kan godt være at den stoppa når jeg rulla i fri. Men som sagt har den oppfort seg veldig mye bedre etter å ha kjørt på ei hel flaske med Kent bensintilsetning. Det er vel to uker og mangfoldige kilometer siden.


Hei.

Du har nok elektronisk gasspjeld. Disse har ikke vacuumoperert cc.

Har du lest ut feilkoder?

Ok. Da er det utelukket i hvertfall. I følge serienummeret på ETM-en så er den produsert i 2011. Så det skal ikke være den buggy ETM-en fra 00-01-modellene.

Jeg leste av kodene med Read-knappen på spaken og følgende koder er satt:

ECM
AUM
CEM
CCM
REM

Jeg aner ikke hva disse kodene betyr men jeg er ganske sikker på at dette kun er bruktbilforhandleren som ikke har hatt mulighet for å nullstille koder.

ELM327 og torque viser at alt er i sin skjønneste orden men den viser jo bare motor-koder.

FroBe
24/02/16, 18:05
Problemet med Magneti Marelli ETM er en konstruksjonsfeil, og denne svakheten finnes på alle utgavene av disse, uansett produksjonsdato av ETM.
Volvo redesignet derfor motoren, og tok i bruk Bosch ETM fra 2002. Derfor er det ikke ETM fra årgangene 1999-2001 som er problemet, det er V70 fra 1999-2001 som må ha Magneti Marelli ETM som er problemet.

Hvis det er problemer med ETM får man sjelden feilkode, men problemer med tomgang og cruise control er gode indikasjoner på at ETM kan ha problemer.
VIDA har et eget sjekkprogram for ETM der man kan teste hvordan signalene fra sensor-potmetrene i ETM ser ut.

På min bil fjernet jeg jeg de mekaniske potmetrene i ETM og monterte elektroniske med Hall-sensorer istedenfor, da slipper jeg å bekymre meg for ETM-problemer i fremtiden.