PDA

Vis full versjon : Tennplugg fyller seg med olje.



dronsmoen
18/02/16, 13:23
Har en V70 1997 mod med b5252s motor som ikke er helt som den skal, den ene tennpluggen fyller seg med olje og bilen lugger litt når man trår litt ekstra på gassen. Er det stempelringer som må skiftes eller hva kan det være? Trenger noe svar :) Lampa for feil på motor elektronikk lyser også men det har vel med lambasonden å gjøre tror jeg. Håper noen her kan hjelpe meg :)

HansOla
18/02/16, 13:24
ventiltetninger kanskje?

C.Erstad
18/02/16, 13:57
Fyller den seg med olje rundt tennpluggen eller i forbrenningsrommet?

mrstfu
18/02/16, 15:54
Lambdalampen som lyser har med lambdasonden og ca en million andre ting å gjøre, en oljelekkasje, vann i forbrenningskammeret og alt som kan påvirke forbrenning, temperatur, og lignende kan føre til denne lampen.

Om det ligger olje rundt tennpluggen, altså i hullet i toppen, er det som oftest en kombinasjon av tett veivhusventilasjon og sliten pakning på påfyllingslokket.

Yttervik
18/02/16, 21:12
Kan det være toppdekselpakninga? Plugghullet på den ene sylindern var fylt med olje på en BMW jeg hadde, og da var det toppdekselpakninga som var synderen. Oljen som smører kammene renner ut og i plugghullet.

dronsmoen
18/02/16, 23:26
Fyller den seg med olje rundt tennpluggen eller i forbrenningsrommet?

Fyller seg bare rundt tennpluggen.

dronsmoen
18/02/16, 23:29
Kan det være toppdekselpakninga? Plugghullet på den ene sylindern var fylt med olje på en BMW jeg hadde, og da var det toppdekselpakninga som var synderen. Oljen som smører kammene renner ut og i plugghullet.

Ikke helt umulig att det kan være toppdekselpakningen, skal skru av toppen løpet av helgen for å se :)

dronsmoen
18/02/16, 23:37
Lambdalampen som lyser har med lambdasonden og ca en million andre ting å gjøre, en oljelekkasje, vann i forbrenningskammeret og alt som kan påvirke forbrenning, temperatur, og lignende kan føre til denne lampen.

Om det ligger olje rundt tennpluggen, altså i hullet i toppen, er det som oftest en kombinasjon av tett veivhusventilasjon og sliten pakning på påfyllingslokket.

Vet att lambdalampen har kommet og gått siden jeg kjøpte bilen, ny lambdasonde blir montert i morgen. Aldri hatt problem med bilen før men for sånn sirka 2 uker siden begynte lampa å lyse igjen noe som førte til att bilen begynte å lugge når man dro på for mye med den. Får evt ta av toppen kanskje løpet av helgen for å se.

dronsmoen
18/02/16, 23:38
ventiltetninger kanskje?

Mye mulig det kan være det.

ola normann
19/02/16, 08:26
Les svaret til mrstfu! Lampen lyser fordi det er en aktiv feilkode i motorsyringen - les av feilkoder!! (enten hos volvo eller lag verktøy selv). Olje rundt pluggen skyldes oftest en kombinasjon av tett veivhusventilasjon og sliten pakning på påfyllingslokket.

IKKE skru av toppdekselet (altså aluminiums "lokket") bare for å titte, det er en større opperasjon enn å bare skru av lokket.



Feilkodeleser:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

Hvis du bruker en 12v diode så slipper du motstanden, pære tror jeg ikke er å anbefale da de fort kan trekke for mye strøm.

C.Erstad
19/02/16, 15:22
Fyller seg bare rundt tennpluggen.

Før du gjør så veldig mye utav det så kan du se om det lekker fra en av boltene som står rundt tennplugghullet. Er 4 stykker der.
Vaske reint, starte opp og se om det kommer olje derfra.

Er ofte det som skjer.

dronsmoen
19/02/16, 17:30
Sjekket alle pluggene i dag, men var ikke noe olje på dem nå, skiftet også lambdasonde også men lamda lampa ble ikke borte.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rcar
19/02/16, 18:43
Var ikke godt å skjønne hvor denne olja di var.
Sider du skriver "fyller" - kan det tolkes i forskjellige rettinger.

1 Er det slik;
https://www.google.no/search?q=volvo+engine+cover+oil&biw=1920&bih=995&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi4uZjqrYTLAhXkCJoKHV7qARAQ_AUIBigB#tbm= isch&q=volvo+plug+cover+oil&imgrc=BlVe_4SHMWPsTM%3A

2 Eller slik;
https://www.google.no/search?q=volvo+engine+cover+oil&biw=1920&bih=995&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi4uZjqrYTLAhXkCJoKHV7qARAQ_AUIBigB#tbm= isch&q=oil+wet+plug&imgrc=3gYtPon5Zt0dHM%3A


Lambda tegnet trenger som påpekt her ikke å ha sammenheng med defekt lambda sonde - det er en generell lampe for feil på motor/motorelektronikk.

Er hele plugghullet ditt fylt med olje (se link) og det er griserier inni plugghetten etc - fører naturlig dette alene til overslag / fusk.


Rcar

dronsmoen
19/02/16, 19:09
Var bare rundt selve pluggen det hadde fylt seg med olje, men var ikke noe på dem i dag. Men kan lmm ha noe å si vis den er defekt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
19/02/16, 19:12
Nei. Om det fyller seg olje rundt pluggen er det enten tett veivhusventilasjon og oljepåfyllingspakning som svetter, eller lekkasje i topplokkspakninga. Det siste er lite sannsynlig.

Daniel V
19/02/16, 19:30
Var bare rundt selve pluggen det hadde fylt seg med olje, men var ikke noe på dem i dag. Men kan lmm ha noe å si vis den er defekt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Som sagt, vi kan sitte her å spekulere i det uendelige om hva lampa viser, men uten at du sjekker det med en feilkodeleser, så kommer det til å bli fryktelig dyrt for deg hvis du skal bytte alle komponenter også. Husk også at lampa vil lyse helt til feilkoden blir slettet. Det vil si at du kan bytte alt av sensorer og følere og lampa vil fortsatt lyse!

Det kan være alt fra LMM, lambda, en dyse som henger/har hengt, osv osv osv.

Ikke ta av toppdekselet, for det er dette som holder kammene på plass i motoren. Skrur du av toppdekselet med regreima på, så får du en lite trivelig opplevelse, og mye jobb.

Vit hva du gjør før du gjør det, så sparer det deg for masse tid og masse penger! ;)

LOB
19/02/16, 19:43
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=123814&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Lambda

Luftlekkasje pga utett grenrørspakkning?

dronsmoen
19/02/16, 21:52
Jeg får ta en diagnose på den og se hva jeg får opp, takk for svar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

dronsmoen
24/03/16, 21:42
Feilen er funnet og tråden kan slettes!

Sent fra min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

mrstfu
24/03/16, 23:13
Har du mulighet til å dele feilen og løsningen med oss, så noen andre kanskje kan få nytte av erfaringa di?

dronsmoen
20/07/16, 12:33
Feilen var rotor og fordelerlokk, etter å ha byttet dette gikk bilen slik som den skulle.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
20/07/16, 13:30
Fant du oljelekkasjen?

RønsmoenRacing
22/07/16, 08:02
oljelekkasjen har jeg ikke funnet men har ikke hatt noe problem med at pluggen fyller seg med olje. Eneste jeg har merket er att bilen er litt treg på turtallet som om den ikke vil gi fult ut, vet ikke hva dette kan være men

Sent fra min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk