PDA

Vis full versjon : Kupevifte, starter og stopper



Andersj
16/02/16, 19:14
Har en 850 t5 med dette viftepanelet; http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/732.jpg

Når jeg starter bilen, går kupevifta normalt i 30 sekunder til ett minutt, så stoppet vifta og null tegn til liv på noen av hastighetene. Hvis jeg stopper og starter bilen skjer det samme som jeg skrev over.

Det samme skjer hvis jeg tar ut og inn sikringa; vifta starter og går fint på alle hastigheter, men dør helt etter litt. Noen som har vært borti dette?

Sagen
17/02/16, 10:45
Har ikke noe fasitsvar, men det spørs om ikke vifta er moden for utskifting. Du kan jo forsøke å måle strømmen til vifta mens den går, om den blir borte eller forsvinner.

Svirre
17/02/16, 12:03
Enig med Sagen her. Sett på et multimeter og sjekk om den kutter spenningen. Ville også forsøk å finne ut om hvor mye strøm viftemotoren bruker (kan være at den drar for mye strøm slik at elektronikken kutter tilførselen), eller så kan det være hastighetsregulatoren.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Rcar
17/02/16, 21:23
Heisan
Jeg ville også startet med å sjekke viften.
- Er nok av vifter som ryker om dagen (dør nødvendigvis ikke momentant, og utetemperatur er ofte en viktig faktor)
(Tror jeg har 3-4 henvendelser i uka jeg på brukt vifte til 850 - dessverre er jeg nå tom)

Står forsåvidt alltid full strøm på til vifta - da ECC har Mosfet styring (!)
Kjører man lenge med dårlig vifte - ryker typisk også "power stagen" til klimaen - hvilket vi her hjemme på berget feilaktig ofte kaller for resistor.
Men i Volvo sammenheng er det ""egentlig bilene"" med MCC; som har en "resistor".
(Selv om Mosfet "power stage" - oppfører seg på ganske mange måter likt som en tradisjonell resistor)
Typisk symptom på defekt "power stage" på biler med ECC (eller "piggsvin" som jeg liker å kalle den) kan være at vifta går for fullt (om vifta er i orden); selv etter du har tatt ut nøkkel og låst døra på bilen.

Blinker det i ECC klimapanelet ?

Rcar