PDA

Vis full versjon : Fastfrosset gearwire, manuell V70, D5, 2004



gury
15/02/16, 11:18
Som topic sier. Gearwire/kabel på manuell kasse fryser fast når det blir kaldt, og det hender jo rett som det er nå (kan jo skryte av å ikke ha noe slakke i gearstanga:p, men brukervennligheten reduseres jo kraftig). Wiren som fryser er den som er koblet til sidebevegelsen på gearstanga (festet på venstre side av gearstang, nærmest førersete). Som nødløsning har jeg startet dieselvarmer og motor, og da tiner den, men dette er ikke noen holdbar løsning. Prøvde med gjentatte innsprøytninger av CRC 5-56, inn i mansjetten på gearkassa og etterfølgende bevegelse på kabelen, men fukta forsvant ikke.

Er det noen her inne som har en smart løsning?

Min plan er å hekte av wiren fra girstanga i midtkonsollen, tre gummislange over, feste med wireklemme, sette blåsepistol i andre enden av gummislangen, feste med wireklemme, og blåse trykkluft, og 5-56 inn i wire-hylsa (løsner mansjett på gearboks først, slik at fukt/luft/5-56 kan komme ut i motorrom, uten for mye motstand). Har i den forbindelse ett spørsmål: er det bare å trekke kulekoblinga mellom wire/gearstang rett av? For meg virker det som den bare er presset på (kan ikke se/kjenne noen låsering/pinne/splint som skal trekkes av. På bilde av deletegning var det pinne. Har ikke lyst til å ødelegge noe derfor håper jeg på svar fra noen som har kunnskap/erfaring om dette.

ola normann
16/02/16, 08:47
På sykkelwiren bruker jeg en sprøyte med sprøytespiss, fyller sprøyten med dertil egnet smøremiddel og dytter spissen mellom wire og strømpe.