PDA

Vis full versjon : Ujevn tomgang og dør under krypkjøring.



Raskall
15/02/16, 11:04
Aller først: Jeg har ikke veldig mye peiling på bil. Men registrerte meg på forumet her og meldte meg inn for å lære. Kjøper man en 15 år gammel bil er det greit å kunne fikse noe selv og dette forumet har lært meg mye allerede.

Jeg kjøpte Volvoen (se signatur) min i november 2015 og har hatt noen små problemer. De har artet seg som følger:

1. 2 ganger fått P0172, System too rich, bank 1. Begge ganger før jul. Lenge siden nå. Clearet kodene med Torque og det ble bra.

2. Et par-tre ganger har motoren fusket litt ved kjøring i 3./4.-gir (ca. 50 km/t). Når jeg da har kommet til kryss eller inn for å parkere har motoren dødd i lav fart. Den starter rett opp igjen helt fint.

3. (redigert. Glemte det siste punktet) Noen ganger hopper turtallet opp og ned mellom 1000 og 200 omdreininger når jeg starter bilen før den dør hvis jeg ikke gasser. Om jeg lar den dø og starter igjen går det helt fint.

Problem 1 har jeg ikke sett på lenge. Det tror jeg kan være borte. Med mindre det er relatert til problem 2 da.

Når jeg har hatt problem 2 har jeg helt på kondensfjerner og fylt tanken og det har gått bra lenge igjen. Men litt smårusk har det vært. Dog ikke nok til bekymring på en 15 år gammel bil. Jeg har også forsøkt å ha på STP Fuel Cleaner. Men det har jeg googlet meg frem til at ikke er kraftig nok.

Men nå de siste dagene har ting vært veldig mye bedre. Jeg regnet jo med at oljenivået var greit da jeg kjøpte bil hos bruktbilforhandler som sa at de kjørte full service på den før levering. Men på torsdag oppdaget jeg at oljenivået var godt under minimumsmerket. Bruker disse bilene mye olje? Jeg fylte på olje til midt mellom max og min og stakk innom Magnus Motor på Selbak (Fredrikstad) og ba om å få litt skikkelig bensintilsetning. De ba meg ha på en hel flaske med Kent Fuel Guard for å få renset opp.

Og nå gjennom helgen har jaggu bilen oppført seg som om den var ny. Ingen fusking og jeg synes jeg kjenner litt mer trøkk i motoren i tillegg til at forbruket har gått noe ned.

Kan jeg anta at jeg har fikset problemet eller har jeg bare satt plaster på et sår som ikke vil gro?

holter
15/02/16, 12:53
Siden bilen nå fungerer så kan det siste du fylte på tanken virket ,men det vil du jo finne ut av om en stund . Ellers har jeg best erfaringer med tunap produkter ,du kan jo gå inn på deres side og se hva som finnes til bensinbiler . Oljeforbruket kan komme av mye ,men hvor langt har bilen gått ? og hvor langt har du kjørt siden du fikk den ? selv noe så enkelt som et oljemerke motoren ikke liker kan gi et økt oljeforbruk - og en full service kan være så mye rart ,men ser som regel på en bensinbil om oljen er skiftet eller gammel på fargen da dem bruker og holde seg blanke en del lenger en dieselmotorer etter oljeskift . Bruker selv mobil 3000 olje på min -men det er en dieselmotor og har heller ikke gått mer en 120 tkm -der er forbruket nær null - men på en motor som har gått veldig langt ville ikke jeg brukt fulsyntetisk olje -men kan fungere bra også det vet en aldri -har hatt x antall biler og brukt det meste av olje en får kjøpt , det meste fungerer greit men iblant ikke . Du kan jo sjekke om du har et luftfilter som ser greit ut -for er slett ikke sikkert at det er byttet om dem ikke sa noe om det . Ha altid en god del bensin på tanken så slipper du mye kondensproblemer ,spesielt med vær som det er nå med varmegrader om dagen og kanskje 10 minus om natta -da øker sjansene for kondens . Kan også være lurt og skifte bensinfilter om du ikke vet når det ble skiftet sist . Det vil altid bli noe fiks på en bil om den er 15 år eller 5 -volvo er ikke noe unntak der men med et bra vedlikehold har du bil i mange år til .

Raskall
15/02/16, 13:16
Den hadde gått 252000 da jeg kjørte den. Siden jeg nettopp tok lappen også (jada, 26 år for sent) så har jeg kjørt MYE. Den har vel nå gått ca. 258000.

Jeg kjøpte Biltema sin helsyntestiske 5w-40 Longlife. Fargen på olja er fin og det var den også før jeg fylte på mer.

Jeg sjekka også luftfilteret på torsdag og det så ganske nytt ut. Hvitt og fint. Men som sagt så går den nå bedre enn den har gjort noen gang mens jeg har hatt den. Så jeg følger Kent sine anbefalinger og har på 1ml bensintilsetning pr. liter med bensin. Også holder jeg et øye med oljenivået.

holter
15/02/16, 13:26
Ok - så da skiftet du olje selv og har kontroll på hvor langt du har kjørt og 600 mil kan gi noe forbruk så kanskje ikke så unormalt . Går bilen bra nå er det jo bare og kjøre , og kommer problemet tilbake kan du jo prøve en flaske til av samme slaget . Greit med bil og førerkort :) Biltema sin olje fungerer bra selv om mange andre her inne vil si noe helt annet :)

ola normann
16/02/16, 08:53
Uansett så ville jeg spurt Magnus Motor hva spesifikt full service betyr.

Raskall
16/02/16, 09:19
Uansett så ville jeg spurt Magnus Motor hva spesifikt full service betyr.

Nå er det ikke Magnus Motor som gjorde service, da. De ga meg bare gode råd. Det var bruktbilsjappa (0-100) som utførte servicen før de leverte bilen. De sa den bestod av skift av alle væsker/oljer og sjekk av slitedeler. På min anmodning skiftet de også registerreima før levering. Fikk også med 6 måneders bruktbilgaranti, så jeg kommer nok til å ha den inn på kontroll hos et annet verksted (mest sannsynlig et volvo-verksted) før de 6 månedene har passert for å eventuelt avdekke ting som er dekket av bruktbilgarantien.

Hvilket minner meg på at jeg må sjekke om forrige eier har skiftet ETM/gass-spjeld som jeg har skjønt er en svakhet på 00-01-modellene.

Bruktbil-sjappa virker pålitelige og i følge serviceheftet har samtlige servicer blitt utført på verksted (dog ikke merkeverksted). Så kjente feil/svakheter som har oppstått i bilens 15-årige liv bør strengt talt ha blitt fikset.

ola normann
17/02/16, 08:12
Nå er det ikke Magnus Motor som gjorde service, da. De ga meg bare gode råd.

Hmm... hadde jeg lest med øynene åpne så kanskje jeg hadde fått det med meg jeg og...

aarnes
19/02/16, 21:48
Nå er det ikke Magnus Motor som gjorde service, da. De ga meg bare gode råd. Det var bruktbilsjappa (0-100) som utførte servicen før de leverte bilen. De sa den bestod av skift av alle væsker/oljer og sjekk av slitedeler. På min anmodning skiftet de også registerreima før levering. Fikk også med 6 måneders bruktbilgaranti, så jeg kommer nok til å ha den inn på kontroll hos et annet verksted (mest sannsynlig et volvo-verksted) før de 6 månedene har passert for å eventuelt avdekke ting som er dekket av bruktbilgarantien.

Hvilket minner meg på at jeg må sjekke om forrige eier har skiftet ETM/gass-spjeld som jeg har skjønt er en svakhet på 00-01-modellene.

Bruktbil-sjappa virker pålitelige og i følge serviceheftet har samtlige servicer blitt utført på verksted (dog ikke merkeverksted). Så kjente feil/svakheter som har oppstått i bilens 15-årige liv bør strengt talt ha blitt fikset.

Du kan enkelt se om ETM (Gasspjeld) har blitt oppgradert ved å se ned i motoren.
De fra 00-01 har gul lapp (Magneti Mirelli) mens de fra 02 har hvit lapp (Bosch)

Raskall
19/02/16, 22:56
Du kan enkelt se om ETM (Gasspjeld) har blitt oppgradert ved å se ned i motoren.
De fra 00-01 har hvit lapp (Magneti Mirelli) mens de fra 02 har gul lapp (Bosch)

Tok med lommelykta ut da jeg gikk tur med bikkja. Det er gul lapp på ETM-en men det ster Magneti Mirelli på den. Så da er forvirringen komplett for min del. :) Gul lapp=bra. Magneti Mirelli=dumt. Eller er Bosch sine erstatninger brandet med Magneti Mirelli?

Jeg har googlet mer rundt dette også og har flere steder sett at de problematiske ETM-ene kun var på automat. Stemmer det? I så fall har ikke jeg noen grunn til bekymring.

aarnes
19/02/16, 23:27
Tok med lommelykta ut da jeg gikk tur med bikkja. Det er gul lapp på ETM-en men det ster Magneti Mirelli på den. Så da er forvirringen komplett for min del. :) Gul lapp=bra. Magneti Mirelli=dumt. Eller er Bosch sine erstatninger brandet med Magneti Mirelli?

Jeg har googlet mer rundt dette også og har flere steder sett at de problematiske ETM-ene kun var på automat. Stemmer det? I så fall har ikke jeg noen grunn til bekymring.

Beklager - jeg som blanda.

Hvit = Bosch (Bra saker)
Gul = Magneti Mirelli (Ikke så bra)

Riktig som du skriver - automatene har vært mest utsatt - men kan likegodt skje på en manuell.

EDIT: Ser at det nå faktisk er både gule og hvite lapper med Magneti Mirelli-ETM ute å går.
Så jeg har ikke noe fasitsvar her, se siste svaret mitt forøvrig.

Raskall
20/02/16, 00:02
Beklager - jeg som blanda.

Hvit = Bosch (Bra saker)
Gul = Magneti Mirelli (Ikke så bra)

Riktig som du skriver - automatene har vært mest utsatt - men kan likegodt skje på en manuell.

Da har jeg googlet mer. Og du har delvis rett. Magneti Marelli er ikke utelukkende buggy. De som satt originalt på 99-01 kunne ha feilen uavhengig av etikettfarge. Men jeg fant ut at de to første sifrene i serienummeret (eller hva det nå er som begynner på XXW) er produksjonsåret og min ETM er produsert i 2011. Så jeg er ikke lenger så bekymra for den.

De små, brungule flekkene som kommer under bilen ved høyre fremhjul når den har stått parkert en stund derimot, de bekymrer meg litt. Heldigvis er bruktbilsjappa såpass seriøse at de tar inn bilen og fikser lekkasjen på egen regning. Men jeg har en tur til Tynset/Røros fra Fredrikstad og hjem igjen før jeg har mulighet for å unnvære bilen. Frister ikke å ta den bilvinterferien i en Nissan Leaf. :)

aarnes
20/02/16, 00:07
Da har jeg googlet mer. Og du har delvis rett. Magneti Marelli er ikke utelukkende buggy. De som satt originalt på 99-01 kunne ha feilen uavhengig av etikettfarge. Men jeg fant ut at de to første sifrene i serienummeret (eller hva det nå er som begynner på XXW) er produksjonsåret og min ETM er produsert i 2011. Så jeg er ikke lenger så bekymra for den.

De små, brungule flekkene som kommer under bilen ved høyre fremhjul når den har stått parkert en stund derimot, de bekymrer meg litt. Heldigvis er bruktbilsjappa såpass seriøse at de tar inn bilen og fikser lekkasjen på egen regning. Men jeg har en tur til Tynset/Røros fra Fredrikstad og hjem igjen før jeg har mulighet for å unnvære bilen. Frister ikke å ta den bilvinterferien i en Nissan Leaf. :)

Æææ, Magneti mirelli fra 2011? Lurer på om ikke du leser det litt feil, og har en fra 2001. Muligens Uke 11 2001 eller noe slikt.

http://forum.vccn.no/showthread.php?24913-Har-min-bil-den-ber%C3%B8mte-ETM

Raskall
20/02/16, 00:27
Æææ, Magneti mirelli fra 2011? Lurer på om ikke du leser det litt feil, og har en fra 2001. Muligens Uke 11 2001 eller noe slikt.

http://forum.vccn.no/showthread.php?24913-Har-min-bil-den-ber%C3%B8mte-ETM

Tja.. Jeg har sett på en del ETM-er på ebay. Og der påstås det at de to første sifferne er produksjonsåret. Som f. eks. denne annonsen (http://www.ebay.com/itm/99-00-01-02-VOLVO-S60-V70-S80-THROTTLE-BODY-ETM-YELLOW-LABEL-8644347-2009-DATE-/252270874000?hash=item3abc840d90:g:mFMAAOSwGotWq6K f&vxp=mtr). Samtlige ETM-er jeg finner på ebay angir de 2 første sifferne som produksjonsår.

Her er bilde av min ETM. Uklart, men tydelig at nummeret begynner på 11W. Har også sett en ETM på ebay med 11W.

http://bildr.no/thumb/eFR5aXhJ.jpeg (http://bildr.no/view/eFR5aXhJ)

aarnes
20/02/16, 00:30
Tja.. Jeg har sett på en del ETM-er på ebay. Og der påstås det at de to første sifferne er produksjonsåret. Som f. eks. denne annonsen (http://www.ebay.com/itm/99-00-01-02-VOLVO-S60-V70-S80-THROTTLE-BODY-ETM-YELLOW-LABEL-8644347-2009-DATE-/252270874000?hash=item3abc840d90:g:mFMAAOSwGotWq6K f&vxp=mtr). Samtlige ETM-er jeg finner på ebay angir de 2 første sifferne som produksjonsår.

Her er bilde av min ETM. Uklart, men tydelig at nummeret begynner på 11W. Har også sett en ETM på ebay med 11W.

http://bildr.no/thumb/eFR5aXhJ.jpeg (http://bildr.no/view/eFR5aXhJ)

Godt mulig du har rett - har ikke studert disse betydningene på lappene...
Se forøvrig svaret mitt tidliger i kveld, et par hakk lenger opp - har lagt inn en "Edit" der.