PDA

Vis full versjon : xc 60 og haldex 4



holter
11/02/16, 22:03
Var på volvo i dag -bilia og fikset noe på bilen . Spurte da samtidig om olje på haldex og fikk et svar som jeg syns er merkelig og skremmende . Dem sier der at en skal ikke skifte olje og filter på haldex 4 da det kan skade systemet -får en problemer med det skal en bytte hele enheten . Oljen er presset inn i systemet og ved og skifte den kan en skade haldex . Noen andre som har hørt om dette ? Jeg hadde min bil på verksted i sverige og skiftet olje og filter på haldex , bilia sier at dette kan gå bra men er noe dem ikke ville gjort på deres verksted.Gjelder da alle volvo med haldex 4 og ikke bare xc60 .

GBXC
11/02/16, 23:58
Men i alle dager..?
Fikk skiftet olje på Haldex, bakdiff og delvis på vinkelgiret (klarte ikke å suge ut allverden, så bare toppet opp) på min XC70`10 mod i høst.
Hørte med de i forkant om dette var lurt og fikk iallfall ikke samme beskjed som deg. Men de gjentar jo hele tida at Volvo ikke har noe intervall på dette, samme som med automatolja. Noe alle vet er nødt til å gå et visst sted om man ikke bytter/flusher.
Int i å høre mer om dette..

holter
12/02/16, 00:42
Jeg flushet kassa og skiftet olje og filter på haldex på mekonomen i sverige og hørtes da ut som et rutine jobb for dem og er det noe dem kan der så er det volvo . Skal høre med vovlo i halden siden mange skryter av dem neste gang jeg skal til sverige . Men fungerer da utmerket min haldex etter skift av olje - gjorde den før skifte også men har aldri likt og kjøre biler til det blir problemer for at en ikke vedlikeholder dem . Men fikk da nytt volvo merke i grillen gratis og kaffe -pluss litt forvirring :) Men burde være flere her inne som har haldex 4 og vært på merkeverksteder ,kunne vært fint og hørt hva dem har fått av tilbakemeldinger.

Taggen
12/02/16, 13:07
hehe ja da var de spandable gitt, for det merke koster hele 23,- :cool:

holter
12/02/16, 13:26
Ja ikke sant - men koster vel ikke så lite som 23 kr på bilia ? mange som kjører rundt uten det merket og sikkert ikke vet at dem skifter det gratis :)

Taggen
16/02/16, 11:26
Jo jeg betalte det ihvertfall :-)

orfaman68
21/02/16, 22:21
Trenger ikke å dra til Halden !!! Er bare å ringe Volvo Gustavsson på Tåsen å høre med dem. Snakk med Nils eller Lars. Begge hjelper deg også via telefon :)

Beklager, men jeg blir hetta når noen bare nevner Bilia... Ditt SKAL Volvon min aldrig dra mer !!!

holter
21/02/16, 23:20
Kan ringe dem i morgen - ellers tenkte jeg meg en tur til sverige til uka . har brukt mest meca eller sverige på rep -men blir frustrert når bilia lillestrøm stadig gir svar som ikke er i nærheten av og stemme . Skrur bil selv -men ting som oljeskift på haldex -flush av girkasser - pluss div annet egner seg ikke i en garasje som er for liten for bilen og er jo så flust med gjør det selv haller i oslo -akershus :) men er bra meca lørenskog og har en utrolig bra service -men er liksom ikke like enkelt og levere med vida og gi et kurs i det for en rep heller :) da hadde det vært greit med et bra volvo verksted i normal avstand .

orfaman68
22/02/16, 14:26
Skjønner hva du mener. Har samme problem selv. Er veldig forsiktig med å anbefale noe. Men Gustavsson er jeg meget fornøyd med service, kvalitet og pris :)

holter
22/02/16, 18:03
Ringte dem i dag og fikk et greit svar . På min som har gått 120 tkm og mitt kjøremønster var det greit og skifte hver 100 tkm -og eneste muligheten for og skade haldex var om en brukte feil olje eller for lite olje elles kunne en bytte så ofte en måtte ha lyst :) Har skiftet olje på både kasse og haldex men tenkte og ta en 2.0 service på bilen om et par hundre mil for og få dette volvo stempelet i boka som så mange streber etter når dem kjøper volvo , siden det er alle servicer stemplet siden den var ny , har fått et meca og et mekonomen stempel på 6 mnd men dem teller mindre i volvo miljøer :)

orfaman68
22/02/16, 22:13
Du får en 2.0 stempel der og :)

orfaman68
25/02/16, 20:30
Men i alle dager..?
Fikk skiftet olje på Haldex, bakdiff og delvis på vinkelgiret (klarte ikke å suge ut allverden, så bare toppet opp) på min XC70`10 mod i høst.
Hørte med de i forkant om dette var lurt og fikk iallfall ikke samme beskjed som deg. Men de gjentar jo hele tida at Volvo ikke har noe intervall på dette, samme som med automatolja. Noe alle vet er nødt til å gå et visst sted om man ikke bytter/flusher.
Int i å høre mer om dette..

Er pga egen erfaring ikke enig i at man burde flushe girkasse. Men, da har alle andre erfaringer. Er fullstendig klar over at hvis man kun bytter automatolje blir mye av det "gamle" olje igjen. Flusher du, så bytter du jo alt. Men jeg vet om mange som fikk problemer etter flushing. Ganske mange partikler, som lagret seg over tid og ikke gjorde noe skade, løsner seg plutselig og folk får problemer. Finnes mange eksempler også her i forum hvor folk klaget over at di fikk problemer med kasse ETTER flushing. Det må ikke skje, men det kan. Jeg bytter olje etter 40.000km, så etter rundt 120.000km har jeg på en måte skiftet all olje. Men som sagt- det er kun MIN mening. Forventer ikke at andre er enig :)

GBXC
25/02/16, 20:48
Er pga egen erfaring ikke enig i at man burde flushe girkasse. Men, da har alle andre erfaringer. Er fullstendig klar over at hvis man kun bytter automatolje blir mye av det "gamle" olje igjen. Flusher du, så bytter du jo alt. Men jeg vet om mange som fikk problemer etter flushing. Ganske mange partikler, som lagret seg over tid og ikke gjorde noe skade, løsner seg plutselig og folk får problemer. Finnes mange eksempler også her i forum hvor folk klaget over at di fikk problemer med kasse ETTER flushing. Det må ikke skje, men det kan. Jeg bytter olje etter 40.000km, så etter rundt 120.000km har jeg på en måte skiftet all olje. Men som sagt- det er kun MIN mening. Forventer ikke at andre er enig :)

Godt mulig det kan være slik, utelukker absolutt ikke det. MEN har inntrykk av at noen (mange) bileiere venter med oljeskift til problemer har begynt å melde seg, som feks sluring, hard giring etc.. DA skal de flushe og forventer at problemene forsvinner, noe det ofte ikke gjør siden skaden er av mekanisk art. Dette hadde jeg en prat med folka på RATS om, de har virkelig peiling på automatkasser.
Og du har et godt poeng med at om man skifter olje hver 40K vil jo flushing være unødvendig da det ikke blir så mye dritt i systemet. En bedre løsning og kanskje billigere også enn flushing hver 75K?

Stig-Arne
25/02/16, 21:03
Sitter med inntrykk av at de som har fått problemer etter flushing har brukt rensemaskin som kjører rensestoff inn i kassa.
På samme måte om man tar en innvendig motorvask på en motor, kan også gjøre mer skade enn nytte. Da partikler har lett for å løsne og havne der de ikke bør.

orfaman68
25/02/16, 21:08
Som sagt var det kun min egen mening. At mange venter for lenge er dessverre fakt. Helt enig. I tillegg er det så enkelt å "styre" slitasje selv. Letter litt fra gassen, når kassa girer opp. Sorg for at det ikke er "spenning" i kassa når du parkerer bilen i bakken. Da er det lurt å sette på håndbrekk FØR du shifter i P. Små ting riktignok, men disse kan gjøre susen. Du føler det jo tydelig at girspak går mye tyngre fra P i alle gir når du glemte håndbrekk...

holter
25/02/16, 21:54
Jeg ville nok tenkt meg om hadde jeg kjøpt en bil som hadde gått 300 tkm og det ikke var dokumentasjon på at kassa var flushet -da ville jeg delskiftet olje på den -men kan gå like bra med flush -det er vel som regel dem som har fått problemer en hører om fremfor dem som ikke har problemer etter flush -men hver enkelt må vurdere selv hva dem mener er best for sin bil . Min girer utmerket noe den gjorde før flush også -awd drar opp alle bakker med snø -is på piggfri dekk -men er vel gubbe kjørt siden den var ny så har fått pen behandling :) Håndbrekk bruker jeg altid - både for sikkerhet og girkasse . Men hva en nå en gjør er det bedre og delskifte olje på kassa en og ikke gjøre noe .

Stig-Arne
26/02/16, 06:54
Men dette med oljeskift på girkasse.
Min bror har en XC70 2008 modell og jeg har en 2013 modell.
Og det er en betydelig forskjell i hvordan de to kassene girer.

Jeg trekker litt campingvogn på sommeren, og merker egentlig at jeg kunne ha latt girkassen gjøre jobben selv, for converteren er kun i bruk ved igangsettelse. Svært lite under normal kjøring.
Det medfører jo betydelig mindre slitasje på olja og oljeskiftene kan trekkes ut.
På broderen sin bil, så bruker den converteren betydelig mer og går i Lock up senere. Så der trengs det hyppigere skift enn på min.
Så med oljeskift på girkassen så er man nødt å skille på årsmodellene, da det er blitt betydelig bedre på senere årsmodeller.
Så jeg kommer til å ta oljeskift uten flush på min nå på 90 000 km. Men så har jeg kjørt den siden den var ny også. Ved ett oljeskift så får jeg jo også en god peikepinn på hvordan oljen er med tanke på farge. Så får jeg ta en flush på 180 000 om jeg ennå har bilen :)

Men merker i caravan miljøet henger det veldig mye igjen dette med oppfatning om svake girkasser på Volvo og skepsis til hvordan de fungerer.

orfaman68
26/02/16, 20:07
Har selv en 2008 model som hittil har gått litt over 360.000km. Har kjørt mye med henger og synes egentlig at det går veldig "smooth" med henger uansett vekt. Men det hadde sikkert vært lurt å teste en nyere model slik du har, Stig_Arne. Bare for moro skyld og for å samligne :)
Eneste jeg misliker med kassa er giring ved rundt 80km/t. Da er den enten i 5. eller 6. gir. Hadde ang turtall gått fint i 6. gir men da er girkasse ikke så helt enig i :( Og det er jo en vanlig fartsgrense her i Norge, da kunne kasse godt giret litt smartere.

Stig-Arne
26/02/16, 20:47
Smoooth går det nok uansett, men det som er viktig å følge med er jo hvordan girkassen bruker converteren. Mye converterbruk betyr mer varme og mer slitasje på olja.
6. giret er kassa fast bestemt på fra allerede 70 km/t. Med 420 Nm så har den nok kraft i alle fall til å trekke på rundt 1500 o/min

Men angående Haldex, så anbefalte forhandleren min å bytte på 90 000 km.

orfaman68
26/02/16, 20:56
Ble anbefalt å skifte olje og filter på Haldex etter 60 000km. Det koster jo ikke all verden og er definitiv verd å ta vare på.

Kanskje girkassa di er programmert andledes. Må være litt over 80 så skifter min i 6. gir. Men andre veien skifter den ikke ned før farten sinker under 70.

Det med converter er jeg helt enig i. Man føler jo om convertern jobber. Siden bilen min har gått såpass mye synes jeg at det er lurt å bytte olje i girkasse etter 40.000km. Men alle har jo andre erfaringer der.

holter
26/02/16, 22:08
Min ligger ganske så stabilt på 6 gir i 80 , men så blir jo disse 185 hk motorene veldig så sterke også - var mye mer ustabil i giringen den v70 jeg hadde med 131 hk , så den en minste antydning til litt bakke så giret den . Jeg betalte 1500 kr for skift av olje og filter på haldex - legge til at det var i sverige men koster sikkert ikke så mye her heller.

orfaman68
27/02/16, 19:35
Kun oljeskift inkl filter på Haldex kostet 1.200,- hos Gustavsson. Synes det er en grei pris jeg :)

Stig-Arne
27/02/16, 19:55
Med andre ord, så må jo oljeskift på min Haldex 5 være ennå billigere, siden de har hoppet over filter.
Men tar egentlig sjansen på at pumpen ryker under garantitiden, slik at de uansett må skifte olje.. hehe ;)

holter
27/02/16, 22:37
Hørtes ut som en bra pris den hos gustavsson , regner vel ikke med og måtte skifte mer olje på min haldex den tiden jeg skal ha den .Har pumpen på haldex 5 en svakhet og noe som ryker på mange ? Hvem årsmod kom haldex 5 ? Volvo er første bilen jeg har tegnet ekstra garanti på - pluss motor gir forsikring i form av topp kasko -godt en ikke er ung så en får billigere forsikringer :)

Stig-Arne
27/02/16, 22:44
Haldex 5 kom på MY13
Har ikke hatt noe tull på min bil etter 52 000 km. Holder den tol 90 000 så tar jeg oljeskift da

holter
27/02/16, 23:05
Ok - tenkte mer på at du skreiv at du satset på at pumpen røyk under garantitiden om dette var en svakhet på haldex 5 ?

Stig-Arne
27/02/16, 23:10
Ok - tenkte mer på at du skreiv at du satset på at pumpen røyk under garantitiden om dette var en svakhet på haldex 5 ?

Om man leser på det svenske forumet jagrullar.se så har flere fått byttet ut sin pumpe på de tidlige modellene med Haldex 5.
Min bil er en relativt sen MY13, og har ikke hatt antydninger til feil ennå. Heller ikke verkstedet her i byen har hatt mye trøbbel med Haldex 5.
Så den som venter får se :) Har som sagt 52 000 feilfrie km, til nå, så får vi se om de neste 50 blir likedan :)
Men jeg hadde ikke vært bekymret for å kjøpe en MY13 igjen

Og ryker pumpen under garantitiden, så slipper jeg jo å koste på oljebytte selv :) Da pumpen må ut på disse for å bytte olje

orfaman68
27/02/16, 23:17
Pumpen må ut på Haldex 5 ? Da lærte jeg noe nytt ? Men hva er vitsen ?

Stig-Arne
27/02/16, 23:21
Pumpen må ut på Haldex 5 ? Da lærte jeg noe nytt ? Men hva er vitsen ?

Vitsen er jo å få byttet all oljen. Eneste måte å få tømt systemet på. Finnes ikke tappeplugg slik jeg forstod på mekanikeren. Så jobben blir den samme som å ta ut pumpen. Har jo selvfølgelig påfyllingsplugg, men det letteste var å ta ut pumpen for å få ut all oljen, for så å fylle på via påfyllingen.
Har ikke sett nøye på dette selv, bare hva mekanikeren har sagt