PDA

Vis full versjon : Halogen -> Xenonlamper XC90



Svirre
10/02/16, 22:56
En jeg kjenner som driver på Volvo i Hønefoss forsøkte nylig et lite eksperiment med å konvertere fra halogenlamper til xenonlamper. OEM alt sammen...Han fikk først feilmld. i DIM med feil på nærlys (noe som stemmer pga. lavere strømforbruk). Det som ble løsningen var dette:
http://www.xenonvalot.com/xenonfixvolvo.html

I CEM sitter det såkalte "shunter" som gjør at CEM kan måle strømforbruket som igjen kan indikere f.eks. en defekt pære. Løsningen ble et 2mm hull forevist i lenken over. Dette løste feilmeldingen som kommer i DIM, men siden SW ikke ligger inne i bilen, vil ikke CEM registrere HCM (styremodulen for xenonlampen).
Usikker på om dette fungerer på andre P2 biler, og evt. andre plattformer, men det fungerer i en MY03 XC90. Har lest rundt flere steder at det er ikke mulig å få xenonlampene til å fungere på biler med halogen orginalt, men om dette er får å få lys, høyderegulering etc, er for meg ukjent.

Noen andre som har prøvd dette? Vurderer å gjøre et forsøk på min egen V70.

aarnes
11/02/16, 21:32
HCM er bare nødvendig for biler med ABL (Active Bending Light) - det er styreenheten for lampene.
Vanlig xenon krever ikke dette.

Du vil aldri få nivåsensor til å fungere, ikke mulig å laste software.
Jeg har forsøkt dette før, og lest masse om det.
Mulig om du får tak i en CAN-gud i Sverige som kan skrive om CarConfig, slik at bilen skjønner at det er nivåsensor der. men jeg tviler sterkt på at det vil fungere.
Det ligger flere tåder om dette her på forumet, de begynner å bli gamle så du får leite litt ekstra.