PDA

Vis full versjon : SAS signal saknas, men vida får absolutt ikke kontakt med sas



Ola Hagen
09/02/16, 21:20
Jeg solgte min forrige bil til min søster som har fått denne feilen og nå står jeg fast i feilsøkinga.
Bilia Hamar har også prøvd å koble til, feilkoder er at bcm og kanskje ecm savner signal fra SAS. Men problemet er at SAS ikke vil kommunisere med vida på tanke på kalibrering. SAS var og byttet til en brukt som skulle være i orden fra Grønnvold bildemontering.
SAS sensor var byttet av mekonomen, har åpnet rattet etter det og sett etter feil, ingen funnet.
Men er det noen sjans for at mekonomen kan ha køddet til og dratt sensoren noen runder for mye ene veien?

Er noen som kan hjelpe med no tips her?

Svirre
10/02/16, 22:34
Hvis det er kontaktrullen du tenker på, så skal denne bare kalibreres i VIDA slik jeg kjenner til det. Det fungerte i allefall etter at jeg fiklet med den nye jeg kjøpte.

Det høres veldig ut som om de har fiklet med noe, hvis det har "forværret" seg etter at den var hos Mekonomen. Ang. kontaktrullen så ville jeg spandert på den en ny med riktig delenr. Jeg også bytta 2 stk brukte uten hell, men en ny gjorde susen. Husker ikke om jeg hadde problemer med SAS, men gradene anvisningen på rattet ble av og til borte og fikk etter litt vridning på rattet "Antisladd service erfordras" i DIM.

Ola Hagen
16/02/16, 11:40
Hvis det er kontaktrullen du tenker på, så skal denne bare kalibreres i VIDA slik jeg kjenner til det. Det fungerte i allefall etter at jeg fiklet med den nye jeg kjøpte.

Det høres veldig ut som om de har fiklet med noe, hvis det har "forværret" seg etter at den var hos Mekonomen. Ang. kontaktrullen så ville jeg spandert på den en ny med riktig delenr. Jeg også bytta 2 stk brukte uten hell, men en ny gjorde susen. Husker ikke om jeg hadde problemer med SAS, men gradene anvisningen på rattet ble av og til borte og fikk etter litt vridning på rattet "Antisladd service erfordras" i DIM.

Hei, igjen. Jo, er det rullen som sitt rett bak rattet. Men problemet her er at når jeg skal bruke vida til å kalibrere sas rattvinkel sensor så stopper vida etter ett sekund også står det "mislykket".

Så tenker du at det beste er å kjøpe splitt ny rattvinkel sensor og bytte?

Det er vel lite sannsynlig at det kan være no anna som har tullet her?

Robf90
09/03/16, 17:50
Ble det noen løsning her?

Har byttet rulle selv, gjort kalibrering i vida, men fortsatt feilmelding. Har DSTC.

Har lest litt forskjellig i forhold til sw oppdatering og at dette MÅ gjøres på biler med DSTC. Men bilia og helmia mener dette ikke trengs. Står jo heller ikke noe om sw relatert til bytte av kontaktrulle i Vida.

locked
09/03/16, 23:01
Du skrive ikkje kva årsmodell du har, så eg har tatt utgangspunkt i 2007 som eg har og kjenner best.

SAS sitter på highspeed CAN. Dersom du kan kommunisere med ECM/TCM/BCM så er HS-CAN nettet OK. Feilsøkingsskritt:

Kontroller spenningstilførsel og jord til SAS
Kontroller tilkobling til HS-CAN (at det ikkje er brudd i kabel, dårleg kontakt osv.)(At SAS faktisk er tilkobla til CAN)

Svirre
18/05/16, 09:31
Hei, igjen. Jo, er det rullen som sitt rett bak rattet. Men problemet her er at når jeg skal bruke vida til å kalibrere sas rattvinkel sensor så stopper vida etter ett sekund også står det "mislykket".

Så tenker du at det beste er å kjøpe splitt ny rattvinkel sensor og bytte?

Det er vel lite sannsynlig at det kan være no anna som har tullet her?
Beklager lovlig sent svar, men jeg byttet som sagt kontaktrullen på bilen min. Fikk opp samme feil som deg, og den fikk av og til lest ut rattvinkelverdien, men plutselig feilet den og fikk "mislykket". Byttet, kalibrerte og alt er i skjønneste orden i dag :)

Hva endte du opp med her?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Ola Hagen
27/05/16, 05:44
Hei, igjen :)

Nei, har ikke gjort noe med saken enda, søsteren er litt blå ( eller lat?) så bilen er ikke reparert...

Men satser på at hu sender bilen på verksted før høsten og får satt inn ny rattvinkel sensor.

Har jo prøvd å kalibrere denne flere ganger uten å komme lenger, så trur nok denne ikke er helt god.