PDA

Vis full versjon : Bur + bakseter

Sebbe
05/07/10, 16:17
jeg har tenkt å bygge bur i 240en min, og jeg har tenkt å kjøpe fra pedersens racing, men vil det være mulig å bruke baksetene da? jeg tenker på plassering av hovedbøylen, står den bak b stolpen? eller går det greit å flytte denne til bak b stolpen? også ha noen bøyde rør bakover?

er vel noen som har prøvd det før?

Lundberg Performance
05/07/10, 16:34
med kryss staget bak tror jeg det blir ubehagelig og sitte der..

Sebbe
05/07/10, 16:38
jeg tenkte å ha disse skrudd slik at jeg kan sette de på når jeg skal kjøre på bane, og jeg sendte mail til pedersens racing nå, de foreslo å kjøpe ekstra framover rør og ha disse bakover(og folk klager på at volvo er firkanta... :p), så jeg tenker jeg gjør det, må bare kjøpe med masse polstring :p

men vil det være lovlig å kjøre med? hvis jeg har dørstrever som kan skrus av, det er jo ikke i veien noen steder så det bør jo ikke være ulovlig?

Lundberg Performance
05/07/10, 17:32
må inn på godkjenning, halvbur er vel og få godkjent.

Mr. Crepsley
05/07/10, 17:42
Uten bakseter vel og merke.

Kodja
05/07/10, 17:56
korrekt. uten bakseter så kan man være heldig å få halvbur godkjent.

Sebbe
05/07/10, 19:54
noen som vet hvorfor? jeg trodde det var sånn at så lenge det ikke var i veien når man skal ut av bilen eller for hjelpepersonell så var det greit, og jeg mener jeg har hørt noe om at helbur uten dørstrever også blir godkjent

planen er noe sånnt:
http://img175.imageshack.us/img175/8480/bur1.jpg (http://img175.imageshack.us/i/bur1.jpg/)

http://img94.imageshack.us/img94/3948/bur2.jpg (http://img94.imageshack.us/i/bur2.jpg/)

noen meninger? forslag på endringer? har aldri bygget bur før så trenger den hjelpen jeg kan få, skal selfølgelig spør de på pedersens racing om tips.

og ville det buret vært lovlig å kjøre med i for eksempel drifting pro klassen?

og de gule delene er ment å kunne skrus ut

pogona
05/07/10, 20:26
har snakket med biltilsynet opptil flere ganger ang. bur og fått beskjed om at halvbur lar seg godkjenne med løse dørstrevere foran dersom bilen blir godkjent som 2 seter uten bakseter og uten belter bak. å skru inn og ut biter av buret for å bruke bilen på veien blir jo eit voldsomt tiltak når du eventuelt kun har hovedbøylen stående i til vanlig... personlig vil eg heller treffe taket eller nakkestøttene foran meg enn eit 44 mm stålrør i ein eventuell kolisjon.

Karl
06/07/10, 06:45
Det samme tenker jeg om saken. Å sitte i en bil med originale trepunktsbelter og veltebur er ikke noe jeg ville vært med på i en utforkjøring. Hjelper ikke at bilen er hel, du ville antageligvis slått deg ihjel mot buret. Man får vel ikke godkjent 4-punktseler i bruksbil? Jeg er i allefall mer komfortabel med å sitte limt i setet når jeg kjører bil med bur;)

Om det er noen her som har fått godkjent halvbur i bruksbil, kan de ikke skrive litt om det her med bilder og om det var noen begrensninger osv. Om man en gang skulle få til en veteran for banebruk hadde det vært greit med bur og godkjenning. Med det samme, er det noen som har fått godkjent noen bedre typer sikkerhetsbelter enn de originale?

A.Finstad
06/07/10, 09:51
så lenge det ikke finnes tuv papirer på beltene er det ikke å få godkjent for fia godkjenning er ikke nokk for BT av en eller annen rar grunn :p

Karl
06/07/10, 11:25
Det er merkelig at det ikke er mulig å godkjenne belter som overgår de originale såpass. Men det gjelder jo i grunn alle forbedringer man gjør på en bil. Det er vel en mening med det. Men det med belter er enda mer spesielt om de godkjenner bil med halvbur.

Sebbe
06/07/10, 14:52
er vel ikke verre å treffe ett polstra stålrør enn å treffe en dørstolpe? jeg har jo tenkt å legge rørene helt intil. og at røret kommer 10 cm nærmere hodet tror jeg nok går greit, hvis ikke må jeg vurdere om jeg trenger bur

Lundberg Performance
06/07/10, 15:43
er vel ikke verre å treffe ett polstra stålrør enn å treffe en dørstolpe? jeg har jo tenkt å legge rørene helt intil. og at røret kommer 10 cm nærmere hodet tror jeg nok går greit, hvis ikke må jeg vurdere om jeg trenger bur

biltilsynet tenker ikke på det, deres instilling er at alt som er tøft er ikke lov, virker vertfall sånn noen ganger..

Sebbe
06/07/10, 15:51
jeg tenkte ikke på biltilsynet, mer på sikkerheten til passasjerene, jeg lager det nok slik at jeg kan skru det ut hvis noen vrange politifolk ikke har noe bedre å finne på. biltilsynet tenker vel bare at det oppfordrer til grisekjøring å ha bur

Karl
06/07/10, 15:55
biltilsynet tenker ikke på det, deres instilling er at alt som er tøft er ikke lov, virker vertfall sånn noen ganger..

Er vel ikke for at det er tøft at man har bur?;)

Det er egentlig noe dritt å ha på en bruksbil. Synes det er tungvindt å komme seg inn og ut av banebilen med buret. Det er også garantert at man kakker bort i rørene en eller annen plass hver eneste gang.

Eneste fordelen jeg ser med å ha bur på bruksbil er om man hovedsaklig har den til banebil og har skilt på den for å komme seg til/fra.

Sebbe
06/07/10, 15:59
jeg kan ikke helt se for meg hvorfor det er sånn i veien, det går jo langs taket og ned forran døra? eller er det ikke veldig god passform på de slik at de ikke går helt jevnt med bilen?

Karl
06/07/10, 16:39
Vi har halvbur og det eneste røret som er noe som helst form på er hovedbøylen. Resten må man tilpasse selv. Buret tar større plass enn man tror. Det som er verst er staget som går på skrå framover langs siden. Når man skal lirke seg over det er det fort gjort å kakke borti et eller annet.

Det blir sikker annerledes hos deg med helbur og om du i tillegg skal ta bort sidestagene. Men det krysset du får bak kommer ikke det i konflikt med hodene til eventuelle passasjerer? Tror ikke et vetebur er veien å gå om man er bekymret for passasjerene sine. Å holde seg på veien er bedre medisin;)

Fra spøk til revolver; har sett mange slike bur/godkjenning-tråder etterhvert. Felles for dem er at det blir konkludert at man kun får godkjent bur i biler med svarte skilter. Om det er noen som har bil med godkjent bur, kan ikke de dele erfaringene om hvordan de gikk fram her?

Sebbe
06/07/10, 18:09
det er kansje litt vanskelig å se på tegninegne men krysset blir nærmest intil bakruta, og planen var å kunne ta det ut, så det går bra. men jeg tror nok bare jeg kjøper det og ser hva jeg får til, hvis ikke blir det en banebil og en bruksbil :)

Zeeker
06/07/10, 23:31
Om det er noen her som har fått godkjent halvbur i bruksbil, kan de ikke skrive litt om det her med bilder og om det var noen begrensninger osv. Om man en gang skulle få til en veteran for banebruk hadde det vært greit med bur og godkjenning. Med det samme, er det noen som har fått godkjent noen bedre typer sikkerhetsbelter enn de originale?

Jeg har fått godkjent søknad om halvbur i gatebil.
Jeg har en Volvo 242 -76

Søknadsteksten:
Søknad om å sette inn halvbur i Volvo 242
Jeg søker herved om å sette inn et halvbur i en Volvo 242 1976 modell med reg-nummer xxxxxxxx.
Jeg er klar over at det ikke er lov med helbur i ordinært registrerte biler pga inn/ut-stigning av bilen og mtp at bilen har støtabsorberende soner foran som skal redusere G-kreftene som vil bli påført fører/passasjer i en ulykke. Men da dette er et halvbur (ikke helbur) vil ikke dette være i konflikt med krympesoner/deformasjonssoner som produsent/bilfabrikk har utformet for å skape en trafikksikker bil.
Dette buret er kun hovedbøyle og bakoverstrevere (som vist på bildet) og vil kun være en ekstra sikkerhet.

Grunnen til at jeg gjerne vil sette inn et halvbur er på grunn av sikkerheten til meg selv og passasjer når bilen blir brukt på lukkede baner (sånn som vålerbanen, rudskogen). Buret er av typen som ikke vil være lengre fremme enn bilens b-stolpe og vil ikke komme i konflikt med fører/passasjer.
Hovedbøyle og bakoverstrevere vil være av samme kvalitet og krav som NBF krever til sine lisensierte biler.

Henviser forøvrig til bilsportboka §304 punkt 11.2.2.1-, 11.2.2.2 og 11.2.2.3 (se vedlegg 1)

Viser til din søknad om å montere halvbur i Volvo 242 med reg.nr xxxxxxxx

Montering av halvbur vil kunne la gjøre på dette kjøretøyet, men av plasshensyn vil nok passasjerplassene bak fjernes. Dette for at ikke passasjerene bak skal utsettes for fare(f.eks. slag og støt mot buret) se KTK (krav til kjøretøy kap 11-2 3. ledd)

Kjøretøyet må etter ombygging tilfredsstille de krav som gjaldt da kjøretøyet ble registrert første gang i Norge.
For eventuell godkjenning må det bestilles time for kontroll av kjøretøyet, det kan gjøres på tlf. 06650 og kjøretøyet skal fremstilles for opp og ombyggingsgruppen på Risløkka trafikkstasjon.

Ved kontroll av kjøretøyet må det fremlegges dokumentasjon på deler/delebil som det er benyttet deler fra ved ombygging.

Vi gjør oppmerksom på at det i følge bilverkstedloven bare er godkjent bilverksted og bilens eier, som kan utføre arbeid på bil.

Område Asker, Bærum og Oslo
Om og oppbyggingsgruppen
Med hilsen
xxxxxxxxxxx

Jeg har ikke satt i halvbur enda pga tid & pæng, men det kommer sikkert etterhvert :) så derfor ingen bilder

TeamBørnOut
06/07/10, 23:43
den søknaden stjeler jeg til 142n ;)

A.Finstad
07/07/10, 00:59
jeg stjeler den til 242en min :D

Karl
07/07/10, 06:58
Det der er helt suverent!:)

volvo242
08/07/10, 09:09
når ble den søknaden levert/besvart?

reglene får bur er rimelig ferske å jeg mistenker at du søkte før endringene ble innført??

Hvis dette er rimelig ferskt så vil jeg mer en gjerne ha navnet på den personen som godkjente dette og hvor han jobber! sliter med å få godkjent 242n min med bur! :(

Zeeker
08/07/10, 12:04
når ble den søknaden levert/besvart?

reglene får bur er rimelig ferske å jeg mistenker at du søkte før endringene ble innført??

Hvis dette er rimelig ferskt så vil jeg mer en gjerne ha navnet på den personen som godkjente dette og hvor han jobber! sliter med å få godkjent 242n min med bur! :(

Hei
Jeg søkte 11.01.10 & fikk svar 09.02.10.
Jeg sendte først søknaden til Gjøvik trafikkstasjon men alle sånne søknader skal visstnok til
Asker,Bærum og Oslo
Om og oppbyggingsgruppen

Hva er det du har søkt om? Hel eller halvbur?

volvo242
08/07/10, 18:57
jeg har søkt om halvbur uten baksete.. det er vistnok ikke mulig uten svarte skilter.. men regelverket sier kun at helbur ikke skal godkjennes, så problemet er at BT ikke kan sitt eget regelverk. å det enkleste får de er å si nei.. :mad:

Zeeker
09/07/10, 05:03
Okey.. kjett å høre
Når søkte du?
Sendte du søknaden til ombyggingsgruppa i oslo eller lokal BT ?

cossykiller
09/07/10, 14:47
men hvor går grensa til om det er helbur ?

Zeeker
09/07/10, 21:33
men hvor går grensa til om det er helbur ?

Jeg vil tro at hvis du har mer enn hovedbøyle & bakoverstrevere så er det ikke halvbur lenger i følge BT. Du kan jo ta med dørstrever men disse vil komme i veien for inn/utstigning av bilen og blir dermed ikke godkjent.

Som jeg skrev søknaden: Buret er av typen som ikke vil være lengre fremme enn bilens b-stolpe og vil ikke komme i konflikt med fører/passasjer.

Alt annet blir sikkert en vurderingssak, men når en vet hvor strenge BT er ang. bur, så er det ikke noe vitsi å strekke strikken for langt, for da får du bare: Nei

Men dette er bare synsing fra min side :/

Bilder lånt av Pedersens-racing: Bildene viser halvbur kontra halvbur med dørstrever
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/713.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/714.jpg

cossykiller
10/07/10, 00:04
hva står det i vognkortet ang godkjenning av buret ? om det står godkjent med veltebur, så må det vel gå ann og ha dørstrebere skrudd i etterkant av visningen...

Zeeker
11/07/10, 18:22
Det vet jeg ikke, for jeg har ikke fått laget/satt i & godkjent halvburet mitt. Jeg sitter her med godkjent søknad :) Men må vel få ræva i gear snart å få gjort noe med dette

Joakim-G_R
11/07/10, 21:46
Du kan få godkjent halvbur med skrudde dørstrevere til bruk ved konkurranse.
Alt utover det blir lisensiert bil, og med bruksbegrensninger. Dvs kun til/fra trening og løp i regi av NBF.

Anders-
11/07/10, 22:12
hva står det i vognkortet ang godkjenning av buret ? om det står godkjent med veltebur, så må det vel gå ann og ha dørstrebere skrudd i etterkant av visningen...

De tar nesten garantert bilder av buret ditt når du godkjenner og går du på en smell(altså kræsjer) i etterkant og dørstreberne har forårsaket noe sliter du.

Sebbe
27/08/10, 17:36
tar opp denne tråden litt igjen da jeg har fått handla meg stålrør og tatt ut interiøret av bilen og skal begynne bygge bur tror jeg. jeg handla 4 framdeler, hovedbøyle og endel andre rør. og jeg har målt litt på a og c stolpen, og der tror jeg at jeg fint får plass til framdelene. bortsett fra ved siden av frontruta, men det går greit. men hovedbøylen er det litt verre med, den får ikke helt plass i b stolpen og er heller ikke brei nok til at den går inni. da måtte jeg ha skjøta den på toppen eller noe.

men om jeg hadde kappa litt i a og c stolpene slik at jeg finn inni farmdelene av buret og sveisa de sammen på midten, pluss sveisa disse fast i karrosseriet. slik at det ble en hel "bue" fra gulvet forran framdøra helt bak til bak baksetene. også sveisa inn diagonaler i taket pluss rør over front og bakruta. og så lagd til noen fester som jeg kunne skru fast hovedbøylen i, slik at den kan tas ut ved eu-kontroll/skjekk hos biltilsynet. ville det blitt solid tror dere?

jeg har ikke noe erfaring med bur, så det er vanskelig for meg å bedømme om det vill tåle å lande på taket. men det vil jo bli mye stivere og mer solid enn det er nå. men spørsmålet er jo om det er verdt alt arbeidet. men bilen skal være bruksbil, så det blir enten slik eller ikke noe bur i det hele tatt.

svidd-gummi
27/08/10, 21:31
jeg så det var noe snakk om 4/6 punkt seler.. og at det ikke var lov. Jeg snakket med biltillsyntet og de sa at det er greit og ha det i bilen, men man må ha de vanlige tre punkt selene for gatebruk.. og dette skyldes kun at det har vert flere tilfeller der folk ikke har kommet ut av bilen etter ulykker på grunn av at helsepersonell eller mange folk ikke vet åssen de åpner den.. Helt på trynet, men dette var grunnen jeg fikk i Drammen.. Så er vell bare gammel statestikk på at folk har kommet til skade/omkommet på grunn av mangel på IQ av folk..

mr.turbo
13/03/11, 11:13
Skal ikke være lett gitt!

Lånte utkaste av søknaden, men fikk ikke akkurat possitivt svar:

Viser til deres søknad om å sette inn halvbur i volvo 242 reg:xxxxxxx.
Viser til info fra SFOOR, vedrørenden sikkerhetsbur.
Selv om det bygges om til halvbur vil det fortsatt betinge at det foreligger en gyldig rallylisens på bilen.

Vegdirektoratet har uttalt at veltebur i ordinært registrerte biler ikke er ønskelig.
De har begrunnet det bla. med krav til indre sikkerhet ( deformasjoner m.m ) som kom i 1971.
Det er derfor pr. i dag ikke mulig å få godkjennt veltebur,verken halvbur eller helbur, i en bil nyere enn 1970 modell. Jfr. Generelle retningslinjer fra VD-2005/004660-010.

Dette var svart jeg fikk, fra Statens vegvesen her oppe i nord.

chbre
30/05/14, 13:29
gammel tråd, men her er noe som kan dra opp mulighet til å få godkjent bur, her er 240's deformasjons-soner, å ved montering av helbur blir INGEN deformasjons-soner påvirket! http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/1.jpg?t=1401452948