PDA

Vis full versjon : Ulyd ved oppstart V70 2007 mod 2.4D 163 hk



tor-diesel
05/02/16, 17:28
Hallo.Har den senere tiden fått en ulyd som kommer ved oppstart og varer noen sekunder etterpå.
Dette skjer ikke hver gang bilen startes
Lyden er litt vanskelig å beskrive men er ikke metallisk,mere som en gummireim som slår.
Har snakket med Bilia,de mente det kunne være frihjulet på dynamo.
NÃ¥r jeg startet bilen idag var ulyden der igjen,hadde da forberedt meg litt og hadde panseret oppe.
Lyden var der som vanlig i noen sekunder,jeg rakk da å kjenne litt på servopumpa.
Det kjentes som små slag i pumpa hver gang lyden var der.Pumpa svetter forøvrig litt rundt akslingen,men det har den gjort i flere år,
noe som iflg.Bilia ikke er unormalt.Oljetank til servopumpa har riktig nivå.
Hva tror dere?Kan det være som de på Bilia tror at det er frihjulet på dynamo og når jeg kjenner slag i servopumpa så er det egentlig ulyden fra frihjulet som forplanter seg til servopumpa.
Ser forøvrig ikke noe feil på multireima og heller ingen slark på denne.Noen her som har tips?
Bilen har gått 140 000km

Svirre
05/02/16, 18:52
Usikker på om du har samme deksel som meg, men hos meg vibrerer dekslet som sitter over multireimen oppe ved servopumpen. Min kan ved beskrives mer som litt hardplast-"skrangling".

Nero
05/02/16, 20:24
Har samme problemet tror jeg med min 2005 D5 (euro3 163hk).
Ikke alltid lyden er der men ganske ofte på kaldstart når den har stått noen dager. Vibrerende/skranglende lyd som kommer like etter oppstart og deretter forsvinner etter noen sekunder. Minner om et varmeskjold eller noe som skrangler. Har sjekket frihjul på dynamo 3 ganger på 2 verksteder uten noe å bemerke og løpehjul er byttet sammen med multireima. Ser ingen flappring på reima.
Ser at deksel over motoren ligger nedpå metall, men rart om den lager sånn lyd.

Min har gått 181.000km, ny regreim på 150k km og ny multireim på 178k km. Nye løpehjul i forbindelse med multireim, håper at strammer er byttet med regereim (stod bare reg.reim kit på kvittering fra Bilia som fulgte med.)

sandal
07/02/16, 01:46
Har det samme på min også v70 2005 D5, mer når man gir litt gass så går den vekk...

Kenut88
07/02/16, 22:46
Høres ut som frihjul på dynamo😊

tor-diesel
08/02/16, 21:55
Takker for innspill.Glemte vel i faretn å nevne at ulyden kommer utelukkende ved kaldstart.Om jeg øker turtallet litt etter oppstart blir lyden borte.Om det er frihjulet på dynamo som er synderen,hvordan finnner man ut at det er det og kan man evnt greie å bytte det selv?

tor-diesel
25/02/16, 20:46
Fortsetter litt her.Fikk tak i en ny orginal byttepumpe.Siden pumpa mi svetter litt rundt akslingen og derav søler til litt i motorrommet velger jeg å bytte denne ut.Har ikke lykkes med å finne ut om det faktisk er denne som lager ulyden som er beskrevet tidligere i tråden.Når jeg bytter pumpa,er dette en grei jobb å gjøre selv?Er det lurt å bytte multireima samtidig,og kanskje noen løpehjul/strammehjul?