PDA

Vis full versjon : Ett par spm ang V70 2.5 Turbo



Hugo
01/02/16, 23:20
Hei! Har nettopp gått til innkjøp av en 1998 Volvo V70 2.5T (FWD). Jeg kan ikke særlig mye volvo, har kun eid en 245 i 2 mnd fra før.

Spm 1: Bilen har allerede montert BSR Optiflow og BSR turbotrykksmåler, den går ganske så bra også. Dette gjør at jeg mistenker sterkt at den er chippet, er det noen måte å finne dette ut på?

Spm 2: Bilen har idag orginal eksos, denne skal skiftes ut. Hva anbefales her? Har lest litt om JT Superflow, men usikker på om jeg skal velge med 1 eller 2 lyddempere. Vil ha grom lyd, men ikke slik at jeg blir helt sliten av å kjøre bilen.

Spm 3: Vil ha enda mere effekt. OM det er slik at den er chippet, kan jeg enkelt skru på wastegaten for å få litt mer ladetrykk?


Takker for alle svar!

gswede
03/02/16, 12:29
Du bør forhøre deg med selger hva som er gjort.
Mange valg i eksosveien men en DP + catback er ikke å forakte. Da vil du få mer nytte av evnt chipping ergo mer futt.

1. Få orden på hva status quo er.
2. Om tunet eller planer om tuning, få deg eksos, har du vinklet eksoshus?
3. Skikkelig service og gjennomgang/bytte plugger olje vacumslanger etc..
4. Tune bilen.
5. Fintune WG om nødvendig

sjekk også veivhusvent under service :-)

turb00le
03/02/16, 12:39
Stort sett så lodder de av prom'et og setter inn en sokkel med ett løst prom i.
Det enkleste er da å ta ut ECU og åpne den for å se, noen setter også på ett klistremerke på ecu'en.

Hvis den åpenbart har vært åpna er det stor sannsylighet for at det var ifm chipping.
Det er også mulig å flashe boksen via OBD, da vil det ikke være synlig i det hele tatt.

Hugo
03/02/16, 13:28
Takker for svar. Kjøpte bilen av en eldre dame som hadde fått den av eks kjæresten eller noe. Ho visste ikke engang hva turbotrykksmåleren var til, som er festa i A-Stolpen. Hun hadde ikke noe servicehefte på den heller. Broren min jobber på verksted, så jeg skal ha den på sjekk hos han iløpet av kort tid, å samtidig bytte olje + regreim. Om det er vinklet eksoshus, vet jeg dessverre ikke. Den skal på EU innen NOV 2016. Så vurderer å avvente eksos til da å bygge uten kat.

Rcar
09/02/16, 19:56
Skal du bytte eksos; kjøp deg en sportscat eller racecat = så slipper du problemer & beholder omtrentlig den samme effekten.


Rcar

Hugo
11/02/16, 01:57
Blir uten cat uansett :)

Hugo
15/02/16, 12:31
Hiver ut noen flere spørsmål

Hvilken olje er anbefalt til girkassen, og antall liter som skal på? AUTOMAT
Antall liter olje på motor?
Noen som vet om motoren min har hydraulisk eller mekanisk strammerullebetjening til regreim? Skruvat viser meg begge.

LOB
15/02/16, 14:00
Automatgirolje, Klass Dexron III, finnes billig 20 liter på swedol.no

Jeg brukte 10 liter ved flushing. Kassa rommer ca 7 liter.

gswede
15/02/16, 16:18
Billig dexron III på FK butikken, 7-800 for 10 liter.

locked
15/02/16, 18:38
Hei! Har nettopp gått til innkjøp av en 1998 Volvo V70 2.5T (FWD). Jeg kan ikke særlig mye volvo, har kun eid en 245 i 2 mnd fra før.

Spm 1: Bilen har allerede montert BSR Optiflow og BSR turbotrykksmåler, den går ganske så bra også. Dette gjør at jeg mistenker sterkt at den er chippet, er det noen måte å finne dette ut på?

Spm 2: Bilen har idag orginal eksos, denne skal skiftes ut. Hva anbefales her? Har lest litt om JT Superflow, men usikker på om jeg skal velge med 1 eller 2 lyddempere. Vil ha grom lyd, men ikke slik at jeg blir helt sliten av å kjøre bilen.

Spm 3: Vil ha enda mere effekt. OM det er slik at den er chippet, kan jeg enkelt skru på wastegaten for å få litt mer ladetrykk?

Takker for alle svar!
Du treng meir enn 2 lyddempera om du skal ha JT uten bråk.



Automatgirolje, Klass Dexron III, finnes billig 20 liter på swedol.no Jeg brukte 10 liter ved flushing. Kassa rommer ca 7 liter.

Billig dexron III på FK butikken, 7-800 for 10 liter.
Nei, 99% sikker på at desse kassene skal ha olje som held JWS3309 standard.

Daniel V
15/02/16, 19:44
Disse kassene er 4-trinns, og klarer seg med DexIII :)

LOB
15/02/16, 20:45
I 1997 ble Dexron II E anbefalt, dvs dårligere spec. enn Dexron III. 830 kr for 20 liter (Q8 Oils) på swedol.no og

Daniel V
16/02/16, 17:27
I 1997 ble Dexron II E anbefalt, dvs dårligere spec. enn Dexron III. 830 kr for 20 liter (Q8 Oils) på swedol.no og

Hadde aldri kjørt en på DEXII i dag. Man trenger riktignok ikke den svindyre olja til Volvo, men ville nå uansett kjørt på en DEXIII.

Hugo
27/02/16, 18:18
Takker for svar! Regreimsett, motorolje, girolje, stabstag og tennplugger er innkjøpt.

Noen som vet hvor stor plugg som trengs for å tette hullet til vindusvisker bak?

Daniel V
27/02/16, 18:50
Hvis du kjøper denne: https://www.gecleant.de/shop/glasstopfen-volvo-subaru.html så blir det supert. Har den på min V70R og det ble veldig bra:

Velg det største kittet med rensevæske og lim. Da blir det mye lettere. Vær forsiktig når du tar av bakluketrekket, for klippsene har en tendens til å ryke. Da må du ha både nye klips og en rep.sats til trekket.

Hvis du vil ta bort viskeren med en gang fordi det lekker inn gjennom den, så kan du la gummiproppen i ruta stå igjen, og dytte en 10-krone inn i den. Da holder det tett til du får glasspluggen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/1065.jpg (http://s720.photobucket.com/user/danielvolvo/media/danielvolvo001/IMG_20160207_130638.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/1066.jpg (http://s720.photobucket.com/user/danielvolvo/media/danielvolvo001/IMG_20160208_181624.jpg.html)

Hugo
27/02/16, 19:02
Tusen takk for kjapt og godt svar :) Settet er bestilt allerede. Ingen lekasje, er kun for "weight reduction" og utseendet.

Daniel V
27/02/16, 19:05
Nice! :) Hjelper absolutt på utseendet synes jeg :)

Det er helt normalt at plastkåpa på viskerakslingen sprekker, som igjen fører til at det renner vann inn i bakluka og ned i skiltlyset :p, Derfor har mange behov for å tette igjen akutt i påvente av glassplugg eller ny viskermotor.

Hugo
27/02/16, 19:14
I see! Har ikke lagt merke til det ihvertfall. Mens jeg har deg her, kan tippe du har tatt vekk lykteviskerne også. Der må vel bare lykta demonteres for å komme til?

Daniel V
27/02/16, 20:55
Nei, lykteviskerne har jeg fortsatt.

På 850 er det bare å ta bort lista under lykta så kommer man til, men på V70 hvor de sitter i fangeren vet jeg ikke. Mulig man kommer til fra motorrommet?

Hugo
02/03/16, 13:35
Kan noen svare på om dette er vinklet eller rett eksoshus? Ser at dette er viktig når eksos skal handles, da står det som regel at det passer kun fast flens (Som jeg antar er det samme som rett).

Ser rett ut i mine øyne, men jeg vet heller ikke hvordan vinklet ser ut...

http://i.imgur.com/BRtXMZq.jpg

http://i.imgur.com/CBfaNjb.jpg

Daniel V
02/03/16, 14:14
Du har rett eksoshus ut ifra hva jeg kan se på bildene.

Her har du en med vinklet eksoshus:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/03/44.jpg

Hugo
02/03/16, 14:28
Suverent, Daniel! Da blir det enklere å kjøpe eksos :)

Svirre
03/03/16, 13:39
I see! Har ikke lagt merke til det ihvertfall. Mens jeg har deg her, kan tippe du har tatt vekk lykteviskerne også. Der må vel bare lykta demonteres for å komme til?
Er mye lettere å demontere disse ved å demontere lyktene. De sitter i 3 x 10mm bolter. Når lykta er ute så får du tilgang til lykteviskerene. Den på passasjersiden kan være "umulig" å få ut som en enhet pga kabelmatta som går rett bak den.
Viakermotorene sitter i 2x10mm bolter, så er en kurrant jobb å fjerne.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

gswede
04/03/16, 11:46
Bare sånn i tilfelle du ønsker å hente ut litt mer krefter med tida, så er vinklet eksoshus langt å foretrekke.
Noe å vurdere før du kjøper ny eksos..

Man kan bytte eksoshuset evnt få seg en ny turbo med vinklet ehus.

mrstfu
04/03/16, 14:26
Om det er interessant har jeg en vinklet TD04HL-16T, nyoverhalt, til salgs.

Hugo
05/03/16, 22:48
gswede: Hvorfor? Til nå så har jeg sett at det ihvertfall er lettest å få tak i downpipe til rett eksoshus, er det da noen andre fordeler du tenker?

mrstfu: Den er bolt-on? Og pris evnt?

mrstfu
05/03/16, 23:47
16T er bolt on på motoren, ja - men du trenger da vinklet downpipe. Du har større muligheter for trim med den, da den har litt større turbin, og det ryktes at du kan kjøre den uten å chippe, da selvfølgelig uten stor effektendring - akkurat der kan jeg ikke uttale meg.

Pris? Hva er du villig til å gi?

Hugo
06/03/16, 00:47
Bilen har allerede chip fra BSR :)

Jeg vet ikke hva slikt går for dessverre...

mrstfu
06/03/16, 01:04
Vel, jeg ga en drøy tusenlapp for den, pluss noen hundrelapper for overhalingskitet. Send meg en PM om du fremdeles er interessert.

Hugo
15/03/16, 16:22
Hei igjen! Vurderer sterkt å hente nye felger imorgen. ET på min bil er ET43 mens felgene har ET20 8x18". Vil dette bli problematisk med hjulbuen tru? Vet jo at dette vil bygge en del mer utover.

mrstfu
15/03/16, 16:37
Det vil nok være stor fare slitasje på hjulbuen, ja. Du kan nok til en viss grad motvirke det ved å kjøre strekk på gummien, og eventuelt valse buene litt - men det er ikke mulig å få det godkjent.

Hugo
15/03/16, 18:55
Godkjent eller ei bryr meg ikke. Jeg tenker egentlig kun på om det vil passe :) Jeg kommer til å kjøre noe strekk på gummien.

turb00le
15/03/16, 18:57
Alt passer bare du vil. Tror det skal gå fint med litt strekk, valsing og kast av innerskjermer.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Volvonikko
16/03/16, 01:45
Unnskyld meg men har bare et lite spm angående den V70en din :) Er regnr på bilen din DJ 37787 ? =)

Hugo
16/03/16, 20:20
Unnskyld meg men har bare et lite spm angående den V70en din :) Er regnr på bilen din DJ 37787 ? =)

Say what, ja faktisk. Hvordan i huleste kom du fram til det?

Volvonikko
17/03/16, 11:25
Hehe :D Hva vil du vite om bilen ? Er jeg som er tidligere eier og har chippet den samt påkostet den godt over 30 k :)
Så den stod til salgs i vest agder, samme person jeg solgte den til. Så veldig sliten ut etter den gang jeg hadde den :/ Men prisen var jo der etter :D

Volvonikko
17/03/16, 14:30
Her er et par bilder i mitt eie :)http://i1236.photobucket.com/albums/ff442/Volvonikko245/Volvo%20V70/96_1616955319_zpsjczhutqr.jpg (http://s1236.photobucket.com/user/Volvonikko245/media/Volvo%20V70/96_1616955319_zpsjczhutqr.jpg.html)
http://i1236.photobucket.com/albums/ff442/Volvonikko245/Volvo%20V70/96_437747677_zps9iozboz3.jpg (http://s1236.photobucket.com/user/Volvonikko245/media/Volvo%20V70/96_437747677_zps9iozboz3.jpg.html)


Jeg satt også på senkefjærer på bilen før jeg solgte den, har ikke godkjent dem.. Men det kan vel du gjøre ? =) Er 40/40

Hugo
17/03/16, 17:39
Jeg får ikke sendt deg PM på mobilen, er interessert i å snakke litt om du vil :) Om jeg kan få navnet ditt på facebook på PM så kan vi chatte der, syns det er enklere enn PM her :)

Hugo
22/04/16, 09:51
Jeg fortsetter like godt her jeg nå.

Nå har jeg montert JT Superflow 3" med racecat. Lambdan sitter jo mye lenger bak. Vi klarte å skjøte kabelen med en stuss fra en lambda jeg hadde så det gikk akkurat, er bare spørsmål før kablingen ryker eller noe. Noen som vet om det er mulig å få tak i forlenga kabel etc.?

Er det farlig å kjøre uten varmeskjoldet over turboen? Spør kun for synets skyld i motorrommet.

Siste spm er om hva gjør denne og kan den taes vekk? Da antar jeg "hullene" må tettes med noe da. Den detter ut nede ved fronten hele tiden. (IKKE mitt motorrom)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/04/857.jpg

Takk på forhånd!

Svirre
22/04/16, 09:57
Varmeskjoldet er jo der av den grunn for å beskytte mot varme. Hvis turboen holder 6-700grader ved aktiv kjøring, så det er der for å beskytte mot den ekstreme temparaturen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mrstfu
22/04/16, 10:01
Røret du har ringa rundt er friskluftsrøret til ECU. Fjerner du det får ikke ECU kjøling, og kan godt hende kvelder ganske kjapt.

Daniel V
22/04/16, 10:22
Ville ikke kjørt uten varmeskjoldet. Gjorde det litt på min 850 da det var til lakk. Aldri igjen. Blir en hinsides temperatur i motorrommet av det.

Alt er der av en grunn :)

gswede
22/04/16, 12:45
Har kjørt uten varmeskjold på min leeenge.

Uten problemer. Som gutta nevner er det der for å øke turboens effektivitet og minimere temp i motorrommet.

Ville ikke tatt bort ECU kjølinga..

Daniel V
22/04/16, 13:11
Har kjørt uten varmeskjold på min leeenge.

Uten problemer. Som gutta nevner er det der for å øke turboens effektivitet og minimere temp i motorrommet.

Ville ikke tatt bort ECU kjølinga..

Jeg kjørte jo med åpent filter i tillegg, selv med varmeskjoldet rundt filteret så ble det helt latterlig høy temperatur på innsugslufta. Tempen på innsugslufta ble mye lavere når jeg monterte varmeskjoldet på turboen igjen :)

Dog, kombinasjonen med å fjerne varmeskjoldet på turbo og fjerne kjølingen til ECU vil jeg si er en særdeles dårlig match :p

gswede
22/04/16, 14:46
Jeg kjørte jo med åpent filter i tillegg, selv med varmeskjoldet rundt filteret så ble det helt latterlig høy temperatur på innsugslufta. Tempen på innsugslufta ble mye lavere når jeg monterte varmeskjoldet på turboen igjen :)

Dog, kombinasjonen med å fjerne varmeskjoldet på turbo og fjerne kjølingen til ECU vil jeg si er en særdeles dårlig match :p

Enig, temperaturen kan påvirke annet i motorrommet. Ikke at jeg har merket noe, enkelte påstår ABS modulen ikke liker varmen..

Jeg har ikke åpent filter i motorrom og tror med det at IAT ikke er nevneverdig høyere med skjoldene av.

Men det finnes dokumentert effekt av å opprettholde temperatur i eksoshuset på turboen så en viss effekt har skjoldet sånn sett, knapt merkbart men dog alikevel.

Det finnes også de som sverger til å kjøre med skjoldene på pga av man kan skade lakk på panseret. Har ikke merket noe til det jeg, og mange andre med meg om det.

Til slutt så finnes det visst også en sikkerhetsmessig funksjon til skjoldene, at man unngår at vann på panser fordamper/dugger til frontvindu/evnt at man drar inn avdamp i friskluftinntak kupe. Har ikke merket noe til det heller..

Jeg kjører uten etter bytte av WG, lettere å gjøre småjusteringer uten å måtte ta av røkla hver gang..:-)

Hugo
01/05/16, 20:25
Jeg kjører uten etter bytte av WG, lettere å gjøre småjusteringer uten å måtte ta av røkla hver gang..:-)

Ja, jeg knakk en bolt på skjoldet når jeg skulle skru av for å montere ny downpipe. Så det vil nok skrangle om jeg monterer igjen, samt at jeg syntes det ser bedre ut i motorrommet uten :)

Hugo
01/05/16, 20:35
Skal bytte det jeg trur heter tverrstyrestang foring eller noe. Ihvertfall foringen i enden av bak akslingen. Merket dette ved at det ene hjulet mitt var lengre innenfor hjulbuen enn det andre. Samt at jeg kunne trekke hjulet ca 1 cm ut bare ved å dra i det. Fikk den opp på bukk og så at foringen/feste var knekt. Legger ved bilde (IKKE min bil)

Får man dette feste/foringen i noen forsterket type? Jeg bytter på begge sider når det først skal gjøres, er det samtidig noe annet som er lurt å ta med når denne jobben først skal gjøres?

http://i.imgur.com/CPvUYtL.jpg

http://i.imgur.com/eMlfFCC.jpg

Volvonikko
02/05/16, 20:59
http://image.meca.se/ImageServerService.svc/original/c8634b36-7763-49a1-b71d-a41dad87eecd/9452b0a3-bc6f-4ec4-b85a-94977cdfb638/png/760/580

Vær glad det ikke er denne foringen du :P Da hadde du virkelig hatt noe å glede deg til, byttet 1 av de på din bil i mitt eie :P Fy fader sier jeg bare....

Svirre
02/05/16, 21:02
http://forum.vccn.no/

Vær glad det ikke er denne foringen du[emoji14]Da hadde du virkelig hatt noe å glede deg til, byttet 1 av de på din bil i mitt eie[emoji14]Fy fader sier jeg bare....
Denne er da ikke noe problem. Brukte 1.5t sist med kaffepause :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Volvonikko
02/05/16, 21:09
Vi sto en gjeng her på Folkehøgsskolen Sørlandet og prøvde.
Brukte jekke stropp ifra en sement søyle eller om det var bukken, husker jeg ikke..
Men endte med at alle ga opp til slutt.. Unntagen frua mi, som sto å slo og banket på den i 2-3 timer og til slutt føyk den ut :D

Daniel V
02/05/16, 21:14
Den var et helvete ja Nikko! Husker vi stod med jekkestropp fra betobgsøyla for å få den ut[emoji14]

Svirre
02/05/16, 21:38
Vi sto en gjeng her på Folkehøgsskolen Sørlandet og prøvde.
Brukte jekke stropp ifra en sement søyle eller om det var bukken, husker jeg ikke..
Men endte med at alle ga opp til slutt.. Unntagen frua mi, som sto å slo og banket på den i 2-3 timer og til slutt føyk den ut :D

Du kan nesten ikke bare dra den ut :p Gummiforingen må destrueres før den kommer ut. Kostet meg 3 5mm bor, 15 min med svetting og så var den løs. Om du er mer forsiktig med borret, så kan du nok klare deg med ett. Deretter var det bare å dra den ut, fjerne foringsrestene, smøre på Zalo på den nye (Zalo tørker ut etterhvert, men glir bra) og monterte tilbake. Står man og drar i denne, så spenner man bare gummien mer sammen som gjør at den griper seg mer fast, til et visst punkt.

Hugo
02/05/16, 21:47
Arbeidet blir utført av mekaniker på verksted, så jeg har null grunn til bekymring :)

Svirre
03/05/16, 06:38
Arbeidet blir utført av mekaniker på verksted, så jeg har null grunn til bekymring :)
Lommeboka derimot...[emoji85]

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Hugo
03/05/16, 11:20
Lommeboka derimot...[emoji85]

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Er heller ingen bekymringer der, broren min som tar det på verksted etter stengetid :)

Svirre
03/05/16, 11:44
Da er det batr velstand da [emoji106]

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!